سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

نسرین خسرو شاهی: در زندگی ماشینی امروز نیاز اغلب کودکان این است که با وجود گرفتاری‌های بسیار زیاد پدر و مادر، کسی تنهایی‌شان را پر کند و از احساساتشان آگاه باشد.

این‌بار همین ماشین‌هایی که اسباب گرفتاری والدین را فراهم می‌کنند، می‌خواهند در قالب اسباب‌بازی وظیفه والدین را بر عهده بگیرند و احساسات کودکان را درک کنند. 

«دارت وادر» نمونه‌ای از اسباب‌بازی است که می‌تواند امواج مغزی را ثبت ‌کند و از یک ماسک سیاه بدشکل، شنل و شمشیر تشکیل می‌شود. پشت این ماسک حسگری قرار دارد که پیشانی استفاده‌کننده را لمس می‌کند و از این طریق امواج الکتریکی مغز را می‌خواند.

سپس آنها را به فرستنده بی‌سیمی که در داخل شمشیر قرار دارد، می‌فرستد. این فرستنده زمانی روشن می‌شود که  کاربرش در حال تمرکز است. بازیگر با تمرکز بر روشن نگه‌داشتن شمشیر، آن را روشن نگه دارد و اگر فکرش منحرف شود، خاموش خواهد شد.

مهندسان انستیتو NeuroSky  برنامه عظیمی برای اسباب بازی‌ها و بازی‌های ویدئویی با توانایی خواندن امواج مغزی دارند. آنها می‌گویند بازی ساده دارت وادر، می‌تواند نمونه‌ای از  آینده بیشتر دستگاه‌های مصنوعی باشد که می‌توانند انقلابی در روش بازی مردم ایجاد کنند.

تکنولوژی مورد استفاده NeuroSky می‌تواند به ساخت بازی‌های ویدئویی منجر شود که از نظر روانی فوق‌العاده هیجان‌انگیز و واقعی هستند. حتی بازیگر می‌تواند با استفاده از این روش و اتکا به قدرت افکارش، شخصیت‌های بازی‌های ویدئویی در دنیای مجازی را کنترل کند.

برای مثال بچه‌هایی که مسابقه ماشین Gran Turismo را با سیستم SmartBrain بازی می‌کنند زمانی که تمرکز کنند می‌توانند به حداکثر سرعت برسند اما  اگر توجه‌شان کم شود یا عصبی شوند، ماشین منفجر می‌شود.

افزودن بازخورد زنده به بازی‌ای مثلTiger Woods PGA Tour می‌تواند به این معنا باشد که تنها بازیگرانی که  تمرکزی مانند ذن بودایی دارند می‌توانند این مراحل را بگذرانند. درواقع بازیگرانی که هنگام بازی اکشنی مانند  Grand Theft Auto عصبی یا برافروخته می‌شوند بیشتر از کسانی که آرامش و تمرکزشان را حفظ می‌کنند در خطر هستند.

نمونه اولیه NeuroSky فعالیت امواج مغزی فرد را که شامل سیگنال‌های مربوط به تمرکز، آرامش و عصبانیت است، اندازه‌گیری می‌کند. این تکنولوژی میزان کارآیی را در هر مورد از یک تا 100دسته‌بندی می‌کند. این عدد وقتی فرد درباره تصاویر آرامش‌دهنده فکر می‌کند؛ یا عصبی می‌شود و یا حتی در حالت گیجی است، تغییر می‌کند.

این تکنولوژی مشابه بیشتر دستگاه‌های حساس و گرانی است که ورزشکاران برای به دست آوردن بیشترین کارآیی استفاده می‌کنند. کو هیونگ لی، موسس NeuroSky از کره جنوبی، از تکنولوژی بازخورد زنده برای پیشبرد تمرکز و تکنیک‌های آرامش برای اعضای تیم تیراندازی کشورش استفاده کرد.

بیشتر بازی‌های فیزیکی در واقع بازی‌های فکری هستند؛ زیرا شما در این نوع بازی‌ها هم، باید با توجه زیاد برنده شوید. این تکنولوژی به اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های ویدئویی شکل واقعی‌تری می‌د‌هد.

برای خواندن امواج مغزی از  الکتروآنسفالوگرافی یا EEG استفاده می‌شود که فعالیت الکترونیکی مغز را در طول الکترودهایی که در جمجمه قرار دارند، اندازه‌گیری می‌کند. EEG سال‌هاست که در درمان‌های روانپزشکی استفاه می‌شود.

هدست EEG  در تحقیقات بیمارستانی ممکن است 100 یا تعداد بیشتری الکترود داشته باشد که با ژل رسانا به جمجمه وصل می‌شود که البته هزاران دلار هزینه نیز دارد،  اما قیمت و سایز سخت افزار EEG کمتر است.

حسگرهای dry-active شرکت NeuroSky احتیاجی به ژل ندارند. آنها به اندازه یک ناخن هستند و می‌توانند در هدست قرار بگیرند، ضمن آن که  20 دلار بیشتر هزینه ندارند.

استلی یانگ، رئیسNeuroSky می‌گوید: ما قصد داریم این تکنولوژی را به گونه‌ای قابل استفاده کنیم که هر کس بتواند آن را به آسانی آی‌پاد استفاده کند.محققان NeuroSky همچنین نمونه‌هایی از اسباب‌بازی‌هایی را که در آنها از الکترومیوگرافی استفاده شده بود به کار بردند. این دستگاه  حرکت ماهیچه‌ها را ثبت می‌کند. علاوه بر این، آنها از الکترواکولوگرافی(EOG) که تغییرات رتینا را اندازه می‌کند نیز استفاده کردند.

در حالی که هدست‌های NeuroSky یک حسگر دارند، انستیتو سیستم‌های «اموتیو» هدست‌هایی با 18سنسور ایجاد کرده است. در کنار ثبت تغییرات پایه در حالت تمرکز، سازندگان اموتیو امواج مغزی خنده، ‌چشمک زدن، قهقه زدن، ‌حتی افکار آگاهانه و احساسات ناآگاهانه را نیز یافتند.

حتی بازیگران می‌توانند بدون استفاده از موس در بازی ویدئویی به حریف لگد و مشت بزنند. این تکنولوژی به زودی با 3PlayStation وXbox 360 کار خواهد کرد. اما جانشینی این  دستگاه‌ها بر روابط انسانی هنوز جای بحث دارد.

کد خبر 22684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز