یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: «دهلیز» اولین ساخته بلند سینمایی بهروز شعیبی، بهترین فیلم اکران شده این روزهای سینماهاست.

سینما - سازندگان فیلم دهلیز

 پس از نمایش موفقیت‌آمیز دهلیز در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر که چند سیمرغ بلورین و تحسین و ستایش منتقدان و کارشناسان را به‌همراه داشت، حالا این فیلم چند روزی است روی پرده سینماها آمده است. فیلم سینمایی دهلیز موضوعی اجتماعی را دستمایه قرار داده و موفق شده تصویری ارائه دهد که در عین واقع‌بینی فاقد سیاه‌نمایی است. این فیلم توسط محمود رضوی تهیه شده و از ویژگی‌های قابل ذکر آن بازی رضا عطاران در نقشی کاملا جدی است. هانیه توسلی نیز برای بازی در دهلیز موفق به دریافت سیمرغ بلورین از سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر شد.

کارگردان فیلم سینمایی دهلیز معتقد است که پرداختن به موضوع قصاص در این فیلم دغدغه‌اش نبوده بلکه قصد داشته با نگاهی بیطرفانه، یک قصه انسانی سالم را روایت کند. به گزارش ایسنا، بهروز شعیبی در نشست فیلم دهلیز درباره‌ انتخاب موضوع قصاص برای ساخت نخستین فیلمش توضیح داد: ما می‌خواستیم یک قصه‌ انسانی سالم، قابل درک و فهم برای تمام اقشار جامعه و نیز تمام اعضای یک خانواده بسازیم بنابراین به اقتضای قصه و درامی که در داستان وجود داشت، لازم بود به قصاص بپردازیم و اگر بگویم موضوع قصاص، دغدغه من بوده که بابت آن فیلم ساخته‌ام دروغ گفته‌ام.

این کارگردان تأکید کرد: تلاش کردم گرایش خاصی به سمت بخشش وجود داشته باشد چون به‌نظرم همان قدر که خانواده‌ای که درگیر اجرای حکم قصاص است، حق دارد، خانواده عزیز ازدست داده هم می‌تواند حق داشته باشد. شعیبی با بیان اینکه این پیشنهاد و اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهد که با خیال راحت و با همه اعضای خانواده خود این فیلم را ببینند، ادامه داد: اصلا دوست ندارم فیلمی بسازم که پدر و مادری در کنار فرزندانشان، با ناامنی آن راببینند یا فرزندان دوست نداشته باشند فیلم را در کنار پدر و مادر خود تماشا کنند.

محمود رضوی، تهیه‌کننده دهلیز هم با امیدوارکننده دانستن این فیلم، اضافه کرد: در دهلیز می‌خواستیم بگوییم وقتی اتفاقی مثل قتل رخ می‌دهد برای هر دو خانواده مقتول و قاتل چه جریاناتی پیش می‌آید، اثراتش چیست، حکم خدا چیست و اثرات بخشش چیست. به همین دلیل در این فیلم سیاه‌نمایی که هیچ، خاکستری‌نمایی هم نکردیم.

در بخشی از این نشست، شعیبی درباره‌ انتخاب رضا عطاران که بیشتر در نقش‌های کمدی حضور داشته و در دهلیز شخصیتی متفاوت دارد، بیان کرد: مهم‌ترین دلیل انتخاب رضا عطاران توانایی اوست. عطاران بازیگر شناخته‌شده‌ای است که اتفاقا این یکی از امتیازات فیلم هم می‌تواند باشد تا دهلیز دیده شود. انتخاب رضا عطاران به همذات‌پنداری بیننده هم کمک می‌کند چون بیننده او را از قبل می‌شناسد و خیلی لازم نبود تلاش کنیم که اول او را به تماشاگر بشناسانیم.

رضوی درباره‌ صدور پروانه ساخت دهلیز با توجه به موضوع حساس‌اش و اعمال تغییرات در آن، گفت: تغییری در فیلمنامه ایجاد نشد، اما صدور پروانه ساخت با مشکل روبه‌رو بود، چون موضوع فیلم قصاص بود و در وزارت ارشاد حساسیت‌هایی برای این مسئله وجود داشت؛ به‌طوری که حدود یک‌ماه تا 40روز طول کشید تا پروانه ساخت را صادر کردند.

امتیاز دهلیز، اکران در دولت تدبیر و امید

مراسم افتتاحیه فیلم سینمایی دهلیز به کارگردانی بهروز شعیبی جمعه (18مردادماه) با حضور عوامل نمایش و تعدادی از هنرمندان سینما در تالار ایوان شمس برگزار شد.بهروز شعیبی در مراسم افتتاحیه فیلمش با ابراز خرسندی از اکران فیلم دهلیز عنوان کرد: دلیل موفقیت دهلیز همکاری با گروهی همراه و پرتلاش بوده است. از اینکه این فیلم در دولت یازدهم اکران شده خوشحالم چون یکی از امتیازاتی که دهلیز دارد اکران آن در دولت تدبیر و امید است.

در بخش دیگری از این مراسم حسین معززی‌نیا با اشاره به اینکه این فیلم از معدود آثاری است که ارزش تماشاکردن دارد، گفت: تکلیف این فیلم با خودش معلوم است و علاقه فیلمساز به اثرش در فیلم کاملا به چشم می‌خورد. امیدوارم شعیبی راهی را که در سینما در پیش گرفته، ادامه دهد و دچار ویروسی که در سینمای ایران موجود است و سبب هدر رفتن استعدادها می‌شود، نشود. رضا عطاران، بازیگر دهلیز که در این اثر سینمایی در نقشی جدی و متفاوت با دیگر فیلم‌هایش حاضر شده است نیز عنوان کرد: با وجود اینکه با فضای این فیلم جور نبودم، خوشحالم که در نهایت قصه فیلم با وجود من خراب نشده است. برای بهروز شعیبی نیز آرزوی موفقیت دارم.

هانیه توسلی نیز از حضور در این فیلم سینمایی ابراز خرسندی و اظهار امیدواری کرد که مخاطبان از دیدن این اثر لذت ببرند. در پایان این مراسم از عوامل فیلم دهلیز تقدیر شد و بعد از آن نیز فیلم برای علاقه‌مندان و مهمانان به نمایش درآمد.مهتاب کرامتی از مهمانان حاضر در مراسم نیز گفت: از کارگردان و سایر عوامل فیلم تشکر می‌کنم که به مقوله‌ اعدام پرداختند؛ هر چند برای من زمانی که این حکم را می‌شنوم فقط بخشش جلوی چشمانم می‌آید. من به‌عنوان نماینده حسن نیت یونیسف اعلام می‌کنم که حاضرم در کنارشان باشم تا این فیلم بهتر دیده شود.

به گزارش مهر، در این مراسم هنرمندانی چون مهتاب کرامتی، مجید صالحی، مسعود کرامتی، مسعود فروتن، فرهاد توحیدی، امیر اثباتی، مجید برزگر، حسن پورشیرازی، رحمان فضلی، پریوش نظریه، نگار عابدی، حسین معززی‌نیا و چهره‌های سیاسی چون محمد علی ابطحی، رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی کشور، علی جنتی وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای سکانداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... حضور داشتند. هانیه توسلی و رضا عطاران بازیگران، محمود رضوی تهیه‌کننده فیلم، علی اصغری نویسنده فیلمنامه و... ازجمله عوامل فیلم دهلیز بودند که در این مراسم حضور داشتند.

این روزها در سینما، ستاره نداریم

هانیه توسلی بازیگر فیلم دهلیز در برنامه تلویزیونی هفت گفت: در حال حاضر در سینما، ستاره نداریم چون ستاره کسی است که فیلم به‌خاطر حضور او فروش خوبی خواهد داشت. وی افزود: در سینمای ما بحران‌های زیادی وجود دارد که بحران بازیگری یکی از آنهاست. وقتی یک فیلمنامه‌ای خوب نوشته می‌شود و کارگردان بازیگر درستی را انتخاب می‌کند، فقط بخشی از کار انجام شده است اما مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ببینیم در سال چند فیلم خوب ساخته می‌شود، چند فیلمنامه خوب داریم... توسلی ادامه داد: برخی از جوان‌هایی که فیلم اولی‌اند متوهم هستند و می‌خواهند سنگ بزرگ بردارند، درحالی‌که شعیبی (کارگردان دهلیز) با وجود اینکه نخستین فیلمش را می‌ساخت تجربه زیادی داشت با این حال نقش و فیلمنامه نخستین دلیل من برای حضور در یک فیلم است، فارغ از اینکه چندمین کار کارگردان محسوب می‌شود. به گفته این بازیگر، تماشاچی تلویزیون یک طیف گسترده است اما تماشاچی سینما که بلیت می‌خرد از جنس دیگری است. در این میان مخاطب تئاتر به نسبت سینما خاص‌تر است. البته شاید 90درصد آن منحصر به شهر تهران است چون در شهرستان‌ها به‌طور مرتب تئاتر اجرا نمی‌شود.

کد خبر 226482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز