چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جواد شمقدري دوشنبه شب با مديرانش عكس يادگاري گرفت و شام آخرش را با آنها خورد و به مشاوران رئيس‌جمهور توصيه كرد تحت تأثير اطلاعات غلطي كه ممكن است برخي به آنها بدهند قرار نگيرند.

شام آخر شمقدری

رئیس سازمان سینمایی کشور که در این 4 سال تنها اقلیتی از بدنه سینما را با خود همراه می‌دید حالا می‌داند که اکثریت ناراضی، چه مطالباتی از وزیر ارشاد دولت یازدهم دارند و از تیم فرهنگی حسن روحانی می‌خواهند تحت تأثیر این گروه که شمقدری آنها را «شاه‌نشین» می‌خواند قرار نگیرند. همزمان با ضیافت افطار سازمان سینمایی، فیلمسازان همفکر و همراه شمقدری در محلی دیگر، کانون کارگردانان2 را تشکیل دادند. به این ترتیب پس از اتحادیه2، کانون فیلمنامه‌نویسان2 و خانه سینمای2 حالا نوبت به کانون کارگردانان2 رسیده است. شاید اگر شمقدری چند روز دیگر در سازمان سینمایی حضور داشته باشد، این اتفاق درمورد بقیه اصناف سینمایی نیز تکرار شود.

کارگردان «توفان شن» که اعلام کرده قصد بازگشت به عالم فیلمسازی را دارد حالا کلی تشکل صنفی ایجاد کرده که پسوند «قانونی» را نیز به‌همراه دارند اما برای یافتن میزان «مشروعیتشان» کافی است به ترکیب حاضر در آنها تأملی کنیم. به‌عنوان نمونه در همین کانون تازه‌تأسیس کارگردانان، تعداد فیلمسازان شاخص کمتر از انگشتان یک دست است و این همان وضعیتی است که سینمای ایران در 4سال اخیر دچار بوده؛ میانه نداشتن مدیریت سینما با فیلمسازان نخبه و میدان دادن به کارگردانانی که فاقد قریحه و ذوق سینمایی‌اند.جواد شمقدری در حال ایجاد پایگاه‌هایی جدید برای خود و همفکرانش است. او به‌زودی باید در این سوی میز قرار گیرد و در کسوت فیلمساز می‌خواهد با رفقایش در تشکل‌های «قانونی»ای که ایجاد کرده حضور داشته باشد.

عملکرد ما را با انصاف داوری کنید

جواد شمقدری در آخرین روزهای حضورش در سازمان سینمایی، مدیرانش را به ضیافت افطاری دعوت کرد تا از اقدامات 4 ساله‌اش سخن بگوید.در این مراسم افطار که در حضور جمع اندکی از مدیران ستادی سازمان سینمایی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد‌، جواد شمقدری در سخنانی با بیان اینکه کارهای بسیار بزرگی طی چند سال گذشته در سینما انجام شده است‌، خاطر نشان کرد: هر کدام از این کارها کافی بود تا مجموعه‌ای را موفق بدانیم.

بزرگ‌ترین چالش دوران مدیریتم خانه‌ سینما بود

شمقدری بزرگ‌ترین چالش دوران مدیریتش را خانه سینما و مسائل صنفی عنوان کرد و گفت: در این خصوص همه‌‌چیز مطرح شد؛ از اینکه مسائل از یک رابطه شخصی بوده تا اینکه نگرشی بوده است، اما در جلسه‌ای خود دوستان خانه‌سینما اذعان کردند که ساختار خانه سینما مشکل دارد و فارغ از اینکه این دعواها به‌وجود می‌آمد یا نه‌، راهکار این بود که نظام صنفی تعیین شود که با سختی این نظام مشخص شد اما وقتی به دوستان ارائه دادیم‌، علاقه‌ای به آن نشان ندادند. باز تاکید می‌کنم باید رابطه نظام صنفی با نظام‌های دیگر مشخص شود. وی تنظیم سند سینما را اتفاق دیگری در دوران مدیریتش عنوان کرد و ادامه داد: سند سینما امروز به شورای انقلاب فرهنگی رفته که متأسفانه کوتاهی‌هایی شد و از دستور کار کنار رفت و دولت آینده قطعا آن را به سرانجام خواهد رساند.

اسکار در دوره ما اتفاق افتاد

بخش دیگری از بیان دستاوردهای رئیس سازمان سینمایی معطوف به جشنواره‌های خارجی بود‌ که وی اظهار کرد: در ارسال آثار به جشنواره‌های خارجی سعی کردیم آثار مناسب و آبرومند باشند‌ که اوج این اتفاقات جایزه اسکار بود که در دوره ما گرفته شد. شمقدری فعالیت‌های نام ‌برده را اقداماتی خواند که نمی‌شود آنها را انکار کرد و ادامه داد: امیدوارم کسانی که درباره عملکرد این 4سال به داوری می‌نشینند، انصاف داشته باشند تا مدیران آینده بتوانند به خوبی خدمت کنند. در پایان این مراسم تابلوی منقش به آیه «و ان یکاد» از سوی بنیاد سینمایی فارابی به رئیس سازمان سینمایی اهدا شد و میرعلایی آرزو کرد که این دعا حافظ راه شمقدری در آینده باشد. از مدیران حاضر در این مراسم می‌توان از مهدی عظیمی‌، جلیل عرفان‌منش، هاشم میرزاخانی‌، شفیع آقامحمدیان‌، پرویز فارسیجانی‌، حسین طلابیگی‌، عباس اسداللهی‌ و... نام برد.

کد خبر 226177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز