یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر-مهرنوش سلماسی برای کم‌رونقی و خلوت بودن سینماها طی سال‌های اخیر دلایل مختلف و متنوعی را می‌توان ذکر کرد؛ دلایلی که در رأس آنها باید به کمبود فیلم‌های جذاب و مخاطب‌پسند اشاره کرد؛ اتفاقی که به نگرانی روزافزون سینماداران و اهالی سینما دامن زده است.

هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند


با این حال ترکیب فیلم‌های اکران عید فطر که اغلب آنها را هم آثار حاضر در جشنواره سی‌ویکم فجر تشکیل می‌دهند، روزنه‌های امید برای رونق گیشه را در دل سینماداران و اهالی سینما زنده نگه‌می‌دارد؛ فیلم‌هایی که آخرین امیدهای اکران تابستان هستند. «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»، «دهلیز»، «فرزند چهارم»، «هیچ کجا هیچ‌کس» و «جابه‌جا» فیلم‌های اکران اول عید فطر یک هفته زودتر روی پرده نمایش رفتند تا شاید وضعیت نابسامان گیشه بهبود یابد. 2 فیلمی که موضوع قصاص و مضمونی اجتماعی دارند از امیدهای این دوره از اکران محسوب می‌شوند و گمانه‌زنی‌ها بیانگر این است که احتمال فروش 2 میلیاردی فیلم پوران درخشنده بالاست. هر چند کارشناسان فروش در مجموع به اکران عید فطر امیدوار هستند اما برخی معتقدند اکران این ایام، شاید با اقبال مواجه شود و بتواند مدتی سینماها را روی پا نگه دارد اما این امر مقطعی است و باید فکری اساسی برای نجات سینما کرد، زیرا در غیراین صورت سینماهارو به تعطیلی خواهند رفت. عده‌ای دیگر می‌گویند کاهش ساخت آثار کمدی بر پیکره سینما صدمه وارد کرده چرا که فیلم‌های عامه و مخاطب‌پسند عامل نجات سینما از ورطه ورشکستگی محسوب می‌شوند. با این حال به‌نظر می‌رسد این روزها سینمای کشورمان با اکران یک یا چند فیلم پرفروش، نجات پیدا نمی‌کند و اهالی سینما چشم امید به دولت جدید دوخته‌اند تا شاید راهی برای رهایی از این رکود چندین ساله اندیشیده شود.

دهلیز

دهلیز نخستین ساخته سینمایی ‌بهروز شعیبی. این فیلم روایتگر زندگی زنی است که همسرش در زندان به سر می‌برد؛ فیلمی اجتماعی که عواقب عدم‌کنترل خشم و تأثیراتش را بر زندگی همسر و فرزند مجرم به تصویر کشیده.

به روایت کارگردان: «خوشحالم که سینما را با دهلیز آغاز می‌کنم- کارگردانی سینما- قصه‌ای که آدم‌هایش را می‌شناسم، دغدغه‌ام هستند و به آنها مدیونم و این فیلم را در کنار بهترین گروه کار کردم. خیلی سعی کردم عضو خوبی در این گروه باشم».

پیش بینی گیشه : برخی از سینماداران به ورود این فیلم در باشگاه میلیاردی‌ها امید بسته‌اند. بازی متفاوت و جدی رضا عطاران و فاصله‌گیری از نقش‌های کمدی و ارائه چهره‌ای متفاوت از وی می‌تواند کنجکاوی مخاطبان را برای تماشای این فیلم برانگیزد. همچنین بازی خوب هانیه توسلی در نقش زنی دست به گریبان با مشکلات و سختی‌ها که توانست برای وی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را به ارمغان بیاورد از دیگر نقاط مثبت دهلیز قلمداد می‌شود. دیگر بازیگران این فیلم شاهرخ فروتنیان، سعید چنگیزیان، مسعود میر طاهری، حضور نگار عابدی و افسانه چهره آزاد هستند.

هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند

برنده سیمرغ فیلم منتخب مردم در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، یکی از گزینه‌های اصلی اکران عید فطر است. هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند ساخته پوران درخشنده ملودرامی اجتماعی است که زندگی دختری را به تصویر کشیده که 2 بار ازدواجش به هم خورده و برای رهایی از این مشکل مرد منحرفی را به قتل می‌رساند و محکوم به قصاص می‌شود.

به روایت کارگردان:«هیس! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند، بی‌توجهی و سهل‌انگاری پدر و مادر شیرین 8ساله، واقعه‌ای را برای او رقم می‌زند. زخم آن‌سال‌ها بر روح او باقی می‌ماند و همه زندگی‌اش را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. آنچه این زخم را عمیق‌تر و واقعه را به فاجعه ختم می‌کند آن است که دخترک هیچ‌کس را نمی‌یابد تا درددلش را با او در میان بگذارد...».

پیش بینی گیشه : درخشنده در این فیلم به بررسی مسائل دختران پرداخته و داستانی پر فراز و نشیبی را به تصویر کشیده. به گفته کارشناسان اکران، به‌نظر می‌رسد این ملودرام اجتماعی به‌دلیل اقبالش در جشنواره و موضوع پرتعلیقی که دارد پتانسیل جذب مخاطب را دارد و جزو فیلم‌های پرفروش اکران عیدفطر خواهد بود. فروش روزهای اول فیلم نیز این نکته را اثبات می‌کند. شهاب حسینی، مریلا زارعی، جمشید هاشم‌پور، طناز طباطبایی، فرهاد آییش، مائده طهماسبی، شیرین بینا، بابک حمیدیان، امیر آقایی و ستاره اسکندری ازجمله بازیگران هیس! هستند.

هیچ کجا، هیچ‌کس

هیچ کجا، هیچ‌کس فیلمی نامتعارف با روایتی غیرخطی و تراژیک سومین فیلم سینمایی ابراهیم شیبانی است. این فیلم که نگارش آن 4سال طول کشیده داستان سرقت از یک صرافی است و در آن بازیگران سرشناسی چون رضا کیانیان، آتیلا پسیانی، محمدرضا فروتن، مهناز افشار و صابر ابر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

به روایت کارگردان:«آنجا که اعتماد می‌میرد‌ و تعصب‌ها و عرف‌ها عاملی برای سکوت در یک رابطه باشد‌، جایی است برای رشد کینه‌ها و کنایه‌ها و در چنین شرایطی است که رابطه‌ها به تاریکی می‌گرایند. فیلم، مخاطب را به آرامی و عمق اتفاق‌ها می‌برد و مدام به بیننده یادآوری می‌کند که می‌توانی هر یک از این شخصیت‌ها باشی و شاید اکنون باشی».

پیش بینی گیشه : عوامل سازنده هیچ کجا، هیچ‌کس به اکران موفق این فیلم در گیشه به‌دلیل حضور بازیگران مطرح در کنار ساختار متفاوتش امیدوارند.

فرزند چهارم

وحید موسائیان برای ساخت هشتمین فیلم بلند سینمایی‌اش به یک کشور آفریقایی سفر کرد. داستان فیلم سفری است به آفریقا جایی که شرافت انسانی در گیرو دار جنگ و قحطی سربلند بیرون می‌آید. در فرزند چهارم که یکی از پروژه‌های فاخر و از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی است مهدی هاشمی، حامد بهداد، حسین محب‌اهری و مهتاب کرامتی حضور دارند. بنا به گفته موسائیان نسخه‌ای متفاوت از نسخه ‌جشنواره در اکران عید فطر به نمایش در خواهد آمد، چرا که برای رساندن فیلم به جشنواره فرصت کمی داشته و حالا برای اکران سعی شده تا برخی از معایب کار را اصلاح کنند.

به روایت کارگردان: «وقتی برای اولین‌بار در اوج قحطی در سال 2011به سومالی رفتم می‌خواستم یک فیلم مستند بسازم اما با دیدن مادرانی که مجبور می‌شوند از بین بچه‌هایشان دست به انتخاب وحشتناکی بزنند و برای نجات یکی از آنها دیگری را در بیابان رها کنند، تصمیم گرفتم فیلمنامه‌ای بنویسم هرچند که هیچ داستان و فیلمی نمی‌توانست رنج آن مادران را به تصویر بکشد». همچنین این کارگردان گفته: «امیدوارم مخاطبان در زمان اکران عمومی با فیلم ارتباط خوبی برقرار کنند چرا که فرزند چهارم فیلم خاصی است که در شرایط سختی کار شده است و عوامل به جایی سفر کردند که برای سینمای ایران ناشناخته بود و تلاش کردیم تا دایره سینمای ایران با ساخت فرزند چهارم وسیع‌تر شود.»

پیش بینی گیشه : با وجود بهره گرفتن از بازیگران محبوب و شناخته شده بعید به‌نظر می‌رسد فرزند چهارم به فروش قابل توجهی دست یابد.

جابه جا تنها فیلم کمدی اکران عید فطر

تنها فیلم کمدی اکران عید فطر «جابه جا» ساخته علی توکل‌نیاست. این فیلم به‌دلیل عدم‌صدور پروانه نمایش در جشنواره فیلم فجر شرکت نکرد و اکران عمومی آن نیز با چالش همراه بود و زمان اکران آن به عید فطر موکول شد. ماجرای این فیلم زندگی آدم ساده‌ای است که با فرمانده زمان جنگ جابه جا می‌شود. پیش از این توکل‌نیا تجربه ساخت فیلمی در ژانر وحشت را داشته. حضور اکبر عبدی در این فیلم به‌عنوان کمدینی شناخته شده نزد مردم می‌تواند امیدواری برای جذب تماشاگر را در دل سازندگانش زنده نگه دارد. بازیگرانی چون سمانه پاکدل، افسانه چهره آزاد، گیتی قاسمی، ناصر گیتی جاه و مهران رجبی نیز در جابه جا حضور دارند.

کد خبر 225750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز