سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

کارگردان فیلم«دربند» گفت: نسخه‌ای که این روزها به نمایش درآمده است، بدون ممیزی است و نسخه دلخواه من است.

پرویز شهبازی

 البته پیش از آنکه فیلم دربند در جشنواره فجر به نمایش دربیاید، مسئولان وقت سینما به ما اعلام کردند که فیلم به اصلاحیه نیاز دارد و من ترجیح دادم به‌دلیل زحماتی که همکارانم در این فیلم کشیده‌اند و همچنین به‌دلیل اینکه تماشاگر با دیدن این فیلم خودش را پیدا کند، یک سری اصلاحات کوچک را انجام بدهم بنابراین چند دیالوگ کوتاه و چند ثانیه از فیلم را حذف کردم اما هنگامی که برای گرفتن پروانه نمایش و اکران عمومی اقدام کردیم‌، گفتند که این فیلم به اصلاحیه مجدد نیاز دارد اما من زیرباراصلاحیه مجدد نرفتم. وی افزود: وقتی فیلم دربند در بیست وچند سانس در جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید و اتفاقی نمی‌افتد، نشان‌دهنده این است که فیلم مشکلی ندارد. البته عرف یک فستیوال معتبر این است که فیلم را 3بار به نمایش بگذارد، یک‌بار برای خبرنگاران و 2بار برای عموم مردم که داوران هم با مردم یا خبرنگاران فیلم را می‌بینند. اما در ایران‌، یک فیلم در جشنواره فجر بارها نمایش داده می‌شود و‌ به‌عبارتی اکران عمومی می‌شود. از سوی دیگر، به مسئولان وقت سینمایی گفتم چون صحنه‌های مدنظر شما دقیقا در فیلمنامه بوده و ما برای این فیلمنامه پروانه ساخت گرفته‌ایم، انتظار داریم پروانه نمایش هم بگیریم و این مشکل سیستم شماست که شوراهایتان یکی نیست و تأکید کردم که این روند باید اصلاح شود.

شهبازی درباره اینکه بیشتر با فیلم« نفس عمیق» شناخته شده است نیز گفت: فکر می‌کنم عنوان کارگردان نفس عمیق را اهالی مطبوعات و منتقدان سینما بیشتر باب کرده‌اند. فیلم نفس عمیق در نمایش عمومی آنچنان که باید مورد استقبال قرار نگرفت چون فیلم خاصی بود و تماشاگر باید با یک پس‌زمینه تحصیلی و فکری به آن نگاه می‌کرد، اما فیلم دربند، فیلم همه‌پسند‌تری است بنابراین امیدوارم تماشاگران بعد از دیدن این فیلم، مرا با عنوان کارگردان دربند بشناسند. منتقدان هم شاید تجدیدنظر کردند. وی درخصوص اصرارش به استفاده از چهره‌های تازه به‌جای بازیگران شناخته شده نیز گفت: بله از بازیگران جدید، در 5فیلمم استفاده کرده‌ام‌. البته در نخستین و دومین فیلم که درباره کودکان بود، طبیعی بود که به‌دنبال بازیگر جدید باشم چون بازیگر حرفه‌ای 14ساله یا در مورد فیلم «نجوا» 12-10ساله نداشتیم. در فیلم نفس عمیق هم دلم نمی‌خواست تماشاگر ایرانی مکانیسم ورود آدم‌های فیلم را حدس بزند. از طرفی هم باز چون بازیگر حرفه‌ای 20ساله نداشتیم از بازیگر جدید استفاده کردم. اما در فیلم «عیار 14» از بازیگران مطرح در کنار یک چهره جدید استفاده کردم که دلیل خودش را داشت. با هر فیلم دلم می‌خواهد به سرمایه بازیگری سینما اضافه کنم و فقط مصرف‌کننده نباشم. بحث آشنا‌زدایی هم هست. در فیلم دربند «نازنین» باید در طول کار خصوصیاتش از طرف تماشاگر کشف می‌شد.

شهبازی در پایان گفت: عمل سینما رفتن، تئاتر رفتن و به کنسرت رفتن از عادات شهروندی است و خوب نیست که مردم در خانه خود سینما یا استخر شخصی داشته باشند. ما باید رفتار اجتماعی بیرون از خانه داشته باشیم تا جامعه دچار گسست روانی نشود. رفتار جمعی، جامعه را شاداب می‌کند. این رفتارهای جمعی مربوط به مردم جوامع توسعه‌یافته و پیشرفته است. من توقع دارم جوانان و تحصیلکرده‌ها که مخاطبان اصلی سینمای ایران هستند، حتما فیلم دربند را ببینند و در سینما هم ببینند.

کد خبر 233274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز