گروه حوادث: پسر عتیقه‌فروش وقتی در نمایشگاه متوجه ارزش یک میلیون دلاری توپ نقره‌ای رنگ شد نقشه کشید تا با همدستی دوستش دست به سرقت بزند.

سرقت

8تیرماه سال‌جاری مردی به کلانتری 118ستارخان رفت و از دستبرد به غرفه نمایشگاه صنایع‌دستی و عتیقه جات و سرقت بیش از یک میلیون دلاری خبر داد. وی در توضیح ماجرا گفت:18خرداد‌ماه نمایشگاهی از طرف معاونت گردشگری میراث فرهنگی در یکی از مراکز فرهنگی شمال غرب پایتخت برگزار شد که من نیز به‌خاطر ساخت توپ نقره‌ای، ‌جام و چاقوی نقره‌ای که مخصوص باز کردن پاکت نامه بود از سوی معاونت صنایع‌دستی استان تهران به نمایشگاه معرفی شدم تا این اموال ارزشمند را از طریق فدراسیون فوتبال به قیمت بیش از یک میلیون دلار به فدراسیون فوتبال آسیا (AFC) بفروشم.

وی ادامه داد: ساخت این اموال نزدیک به 2سال طول کشید و بعد داخل نمایشگاه غرفه‌ای در اختیار من قرار گرفت تا توپ نقره‌ای را به نمایش بگذارم اما بعد از 20روز متوجه شدم که توپ یک میلیون دلاری، جام و چاقوی همراه آن‌که آنها هم قیمتی بودند در آخرین شب نمایشگاه به سرقت رفته است.

بعد از اعلام این شکایت، پرونده‌ای تشکیل شد و تیمی از مأموران پایگاه دوم پلیس آگاهی پایتخت تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند. کارآگاهان در نخستین مرحله به اتحادیه صنایع‌دستی، عتیقه فروشان و اتحادیه طلا و جواهرفروشان موضوع سرقت را اطلاع‌رسانی کردند و مشخصات اموال مسروقه را در اختیار تمامی اعضای اصناف قرار دادند تا چنانچه هرکس برای فروش اموال مسروقه به آنها مراجعه کرد موضوع را به پلیس اطلاع دهند. کارآگاهان در قدم بعدی هماهنگی‌های لازم با فرودگاه‌های تهران و همچنین پایانه‌های مسافرتی را انجام دادند تا درصورت شناسایی اموال، مأموران مانع از خارج شدن آنها از تهران شوند.

دستگیری

درحالی‌که تحقیقات پلیسی در این زمینه ادامه داشت 7مرداد‌ماه سال‌جاری یکی از فروشندگان ظروف عتیقه با کلانتری ستارخان تماس گرفت و اعلام کرد که پسرجوانی به مغازه‌اش آمده و قصد فروش توپ نقره‌ای و دیگر اموال سرقتی را به قیمت 3میلیون تومان دارد. بلافاصله مأموران کلانتری با حضور در مغازه عتیقه فروشی جوان 20ساله را دستگیر کردند و او را به پایگاه دوم پلیس آگاهی پایتخت انتقال دادند. متهم دستگیر شده به نام مهران در بازجویی‌های اولیه خود را بی‌گناه دانست و مدعی شد که این اموال را یکی از دوستانش به نام صادق در اختیارش قرار داده تا آنها را بفروشد و پولش را بین یکدیگر تقسیم کنند.

با توجه به اظهارات ضد‌و نقیض این متهم، مأموران تحقیقات خود را برای دستگیری صادق آغاز کردند و در بررسی‌های خود دریافتند که وی در یک مغازه عتیقه فروشی در شمال تهران مشغول به‌کار است. بلافاصله کارآگاهان راهی محل کار صادق شدند که درآنجا مشخص شد وی در طول برگزاری نمایشگاه در غرفه‌ای نزدیک به غرفه مالباخته به‌عنوان فروشنده حضور داشته اماپس از پایان کار نمایشگاه متواری شده و از آن روز به بعد دیگر به محل کارش نرفته است. با این اطلاعات به‌دست آمده، مأموران سرانجام صادق را 11مرداد‌ماه سال‌جاری در جنوب تهران دستگیر کردند که وی در بازجویی‌ها به اجرای نقشه سرقت با همدستی دوستش مهران اعتراف کرد.

اعترافات طراح سرقت

صادق در تحقیقات به طراحی نقشه سرقت اعتراف کرد و به کارآگاهان گفت: در طول برگزاری نمایشگاه، وقتی در جریان ارزش توپ نقره‌ای قرار گرفتم، نقشه سرقت را طراحی کردم و موضوع را با دوستم مهران در میان گذاشتم. او نیز پذیرفت و قرار شد تا در فرصتی مناسب نقشه‌مان را اجرا کنیم. وی ادامه داد: مدتی صاحب غرفه (مالباخته) را تحت نظر داشتم و موفق شدم محل نگهداری توپ نقره‌ای را به‌صورت دقیق شناسایی کنم تا اینکه آخرین روز نمایشگاه فرارسید. آن روز من و مهران تصمیم گرفتیم تا سرقت را همان شب انجام دهیم، زمانی‌که مالباخته اقدام به بستن غرفه کرد و همه غرفه‌داران در حال خارج شدن از نمایشگاه بودند، من و مهران در آنجا مخفی شدیم و پس از تعطیلی کامل نمایشگاه به داخل غرفه رفته و پس از سرقت توپ نقره‌ای و اموال دیگر از نمایشگاه خارج شدیم.

سرهنگ جان پرور، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: بعد از اعترافات طراح نقشه سرقت، مهران همدستش که تا پیش از این خود را بی‌گناه می‌دانست به ناچار لب به اعتراف گشود و به مشارکت در سرقت اعتراف کرد. با تکمیل تحقیقات هردو متهم پرونده با قرار قانونی روانه زندان شدند و اموال مسروقه نیز به مالک آن تحویل داده شد.

کد خبر 226433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز