باشگاه ترنج برای سومین سال متوالی فعالیت خود را آغاز کرده است. امسال قرار است اعضای باشگاه ترنج به‌عنوان پیشاهنگان شهری مهارت‌های خود را بالا ببرند و در روزهای بحرانی بازوی خوب شهر باشند.

پیشاهنگان شهری در راه‌اند

رضا دوست‌علی، مدیر مراکز فرهنگی، هنری منطقه‌ی 6، رئیس فرهنگ‌سرای سرو و دبیر باشگاه ترنج، در این‌باره به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «امسال قرار است در کارگاه‌های باشگاه ترنج مهارت‌هایی مثل کار با قطب‌نما، نقشه‌خوانی، بازی‌های گروهی، چادر زدن، گره و هم‌چنین مهارت‌هایی در مورد اتفاقات غیر مترقبه مثل سیل و زلزله آموزش داده شود. به نوعی در این کارگاه‌ها ما پیشاهنگی شهری را آموزش می‌دهیم.»

او می‌گوید: «این باشگاه به مدت پنج هفته از دوهفته‌ی پایانی مرداد تا 21 شهریور با عضوگیری از نوجوانان 13 تا 15 ساله فعالیت می‌کند و برای هر هفته برنامه‌ها‌‌ی خاصی تعریف شده است.»

دوست‌علی با اشاره به حذف شرط معدل برای عضویت و دستمال گردن و حلقه‌ی سفیدی که نشانه‌ی اعضای باشگاه است، می‌گوید: «سعی شده است که این باشگاه هویت‌سازی کند. به‌خاطر همین در طول کارگاه‌های این باشگاه مهارت‌های ابراز وجود، ساخت نشریه‌های دیواری، تئاتر و ساخت سازه‌های ماکارونی و بازی‌های گروهی هم آموزش داده می‌شود.»

رئیس فرهنگ‌سرای سرو می‌گوید: «افتتاحیه‌ی فعالیت‌های باشگاه با حضور اعضا و به شکل طبقه‌بندی شده 20 تا 23 مرداد در چند نقطه‌ی تهران، برای گروه‌های مختلف دختران و پسران برگزار می‌شود و اعضای باشگاه باید هفته‌ای دو‌بار در فعالیت‌ها حضور داشته باشند.»

او با اشاره به برنامه‌های هفته‌ی دوم باشگاه می‌گوید: «این کارگاه‌ها از 26 تا 31 مرداد فعالند و به‌خاطر هم‌زمانی این هفته با هفته‌ی فناوری، آموزش وبلاگ‌نویسی و پاور پوینت برای اعضادر نظر گرفته شده و از آن‌ها می‌خواهیم گزارش روزانه‌ی حضور خود را در باشگاه ترنج در وبلاگی بنویسند یا پاور پوینت درست کنند و در اختتامیه‌ی باشگاه این کارها مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد.»

به گفته‌ی دوست‌علی «100 نفر به عنوان تسهیل‌گر، سه روز در فرهنگ‌سرای سرو دوره دیده‌اند و امسال به جای مربی، بیش‌تر تسهیل‌گر خواهیم داشت.»

 دبیر باشگاه ترنج به موضوع  محیط زیست و شهر در هفته‌ی سوم هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «سعی شده است که در این هفته ابعاد محیط زیست شهری تعریف شود. علاوه بر این مهارت‌های زندگی هم مهم هستند و با نمایش فیلم، گستره‌ی شهر تهران را معرفی می‌کنیم و از دانش‌آموزان می‌خواهیم که ویژگی‌‌های محله‌ی خود راشناسایی کنند و به بررسی آن بپردازند.»

 او درباره‌ی فعالیت‌های هفته‌ی‌ چهارم هم می‌گوید: «از 9 شهریور این هفته آغاز می‌شود و عنوان برنامه‌ی این هفته این است: علم و زندگی آشنا بشوند.

 ما سعی خواهیم کرد که نوجوانان را بیش‌تر به مسائل اجتماعی حساس کنیم و وقایع را بیش‌تر و بهتر بررسی کنند. راهکارهای حل مشکل  را پیدا کنند. در این هفته‌ها و جلسات موضوعی از سوی تسهیل‌گر مطرح می‌شود و نوجوانان حول آن محور صحبت می‌کنند.»

 او به هفته‌ی آخر باشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در هفته‌ی پنجم، از 16 شهریور آغاز می‌شود. کارهایی که بچه‌ها در طول هفته‌های مختلف انجام‌ داده‌اند جمع‌آوری خواهد شد و نمایشگاهی را از کارهای بچه‌ها در مناطق مختلف خواهیم داشت. آخرین روز باشگاه ترنج 24 شهریور است و به شکل متمرکز در دو وعده‌ی صبح و بعد از ظهر خواهد بود.»

کد خبر 226254
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز