سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان بازار سرمایه برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد را بررسی کردند.

بورس

به گزارش همشهری، همگام با معرفی کابینه دولت یازدهم برنامه‌های وزرای پیشنهادی نیز ارائه شد یکی از وزیرانی که به‌شدت زیر ذره بین کارشناسان قرار گرفته است علی طیب نیا وزیر پیشنهادی اقتصاد است. برنامه‌ای او سرفصل‌های گوناگونی دارد که یک بخش از آن توسعه بازار سرمایه است. طیب نیا در طرح پیشنهادی خود که به مجلس ارائه کرده در سر فصل بازار سرمایه آورده است: هر چند نظام مالی در اقتصاد ایران بانک‌محور است و بازار سرمایه نقش مسلط را در آن ایفا نمی‌کند، توسعه این بازار می‌تواند شکل جدیدی از تجهیز و تخصیص منابع را در اقتصاد ایران ایجاد کند.

به‌عبارت صریح‌تر، باید به بازسازی و تقویت بازار سرمایه کشور اقدام کرد تا مانع از پیچیده‌تر‌شدن مشکلات شود. او همچنین راهکار عبور کشور را مشکلات موجود از اقتصاد بانک محور به اقتصاد سرمایه‌محور می‌داند. این جملات موجی از امید را در بازار سرمایه ایجاد کرد و واکنش مثبت کارشناسان اقتصادی را برانگیخت.در همین رابطه حسین خزلی خرازی درباره برنامه‌های پیشنهادی طیب‌نیا برای بازار سرمایه گفت: هرچند من شناخت دقیقی از وزیر پیشنهادی اقتصاد ندارم اما برنامه‌های ارائه شده در بخش بازار سرمایه عالی است که البته این برنامه‌ها باید به اجرا در بیاید.

او توضیح داد: تأمین مالی از طریق بازار سرمایه به جای نظام بانکی در صدر برنامه‌های طیب‌نیاست که این موضوع در عین حال استراتژی اصلی بازار سرمایه است. به‌عبارت بهتر، اقتصاد کشور باید از نظام بانک‌محور خارج شود که البته این شعار بسیار بزرگی است.

خرازی تأکید کرد: البته به‌نظر می‌رسد اقتصاد ایران راه‌حل دیگری پیش رویش باقی نمانده است و چاره‌ای ندارد مگر اینکه برای تأمین مالی بخش تولید از بازار سرمایه استفاده کند؛ چرا که نظام بانکی با محدودیت‌های زیادی مواجه شده، سرمایه‌گذاری خارجی نیز مشکلات ساختاری خود را دارد اما مسیر بازار سرمایه مسیر بازی است که پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در عین حال دولت جدید برای توسعه اقتصادی، افزایش تولید، ایجاد اشتغال و توزیع عادلانه ثروت چاره‌ای ندارد جز اینکه به توسعه بورس‌های اوراق بهادار، انرژی، کالا و فرابورس بپردازد و در عین حال میزان توجهش را به شورای بورس افزایش دهد.

او توضیح داد: اگر دولت جدید برای تنظیم بازار به آزاد‌سازی‌ اقتصاد و خصوصی‌سازی‌ اعتقاد داشته باشد باید شورای بورس را بسیار جدی بگیرد چون این شورا به‌دلیل ترکیب آن، مجموعه‌ای از وزیران اقتصادی و هماهنگ‌کننده همه بازارهاست.

اولویت؛ توسعه بازار سرمایه

محمدرضا پورابراهیمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این‌باره گفت: در سال‌های گذشته بازار سرمایه به فضای امنی برای ورود سرمایه‌گذاران تبدیل شده که این موضوع موجب ارتقای جایگاه این بازار در اقتصادی ملی شده است. وی افزود: ارزش بازار سرمایه به واسطه افزایش سود شرکت‌ها و ارزش دارایی آنها رو به رشد است و همین موضوع عامل مهمی در جذب نقدینگی‌های سرگردان بوده است. پورابراهیمی با اشاره به آغاز به‌کار دولت یازدهم گفت: با شروع‌به کار دولت یازدهم و اعتقاد و اهتمام دکتر حسن روحانی به حل مسائل اقتصادی با معرفی تیم اقتصادی، چشم‌انداز بازار سرمایه همچنان در مدار مثبت ارزیابی می‌شود.

کد خبر 226149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز