همشهری‌آنلاین: معاون سازمان بورس مشکلات اوراق آتی سهام را به 2 بخش نرم افزاری و فرهنگ سازی تقسیم کرد و از ارائه مدل جدید نرم افزار اوراق آتی سهام خبر داد.

بورس

به گزارس ایسنا، سید علی حسینی-معاون نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس- مشکلات اوراق آتی سهام را در 2 بخش مورد توجه قرار داد و گفت: یک بخش از این مشکلات به نرم افزار‌ معاملاتی این اوراق مربوط است که در گذشته مشکلاتی در این خصوص وجود داشت و سعی شده است که مشکلات آن برطرف شود.

وی با بیان اینکه به تازگی مدل جدیدی از این نرم افزار ارائه شده است، به مشکلات نرم افزازی قرارداد آتی سهام اشاره کرد و گفت:در این این نرم افزار باید پنل کنترلی خوبی برای کارگزار فراهم شود تا کارگزاران در حین انجام معاملات بتوانند تصمیمات را با اطلاعات کافی بگیرند این در حالی است که در نرم افزار قبلی برخی اطلاعات مورد نیاز کارگزاران وجود نداشت که در نرم افزار جدید سعی شده است تا این مشکلات برطرف شود.

وی بخش دیگری از مشکلات اوراق آتی سهام را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: زمانی که محصول جدیدی وارد بازار سرمایه می‌شود باید ذائقه بازار نیز برای آن فراهم شده و ذائقه سرمایه گذار با استفاده از این ابزار تطبیق داده شود بر این اساس باید کسانی که از بازیگران اصلی بازار هستند به طور مشخص و سیستماتیک آموزش‌های لازم را ببینند زیرا این ابزار پیچیدگی های زیادی داشته و زمانی که سهم پایه آن در بورس قابل معامله است شاید دیگر رغبتی برای معامله فیوچرز آن وجود نداشته باشد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس با بیان اینکه باید این کار را جدی بگیریم،خاطرنشان کرد:بحث مالیاتی، محاسبات ریسک و محاسبه قیمت‌های خرید و فروش قرارداد از پیچیدگی‌های این ابزار است این در حالی است که سایر ابزارها همچون اوراق اجاره پیچیدگی نداشته و سود آن ثابت است.

به گفته حسینی، فیوچرز سهام و آپشن از ابزارهایی هستند که پیچیدگی زیادی داشته و نیاز به آموزش دارند و این برای تمامی دست اندرکاران بازار سرمایه سنخیت دارد.

حسینی گفت:در این راستا از شرکت بورس به صورت مکتوب درخواست شده است تا این موضوع را جدی گرفته و به صورت سیستماتیک آموزش‌های لازم را به تمامی دست اندرکاران از جمله کارگزاران، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و اشخاص حقیقی علاقمند بدهند.

وی اظهار امیدواری کرد:در صورتی که مشکلات نرم افزاری این ابزار برطرف شده و دست اندرکاران بازار برای ورود خوب به این ابزار آماده شوند، این بازار شکل بگیرد.

وی به تفاوت های فیوچرز سکه و فیوچرز سهام اشاره کرد و گفت: پا گرفتن قرار داد آتی سکه به دلیل شفافیتی بود که در دارایی پایه آن وجود داشت زیرا سکه بازاری داشت که توانست به سرمایه‌گذاران کمک کند تا به فیوچرز آن وارد شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر علاوه بر پیچیدگی‌های فیوچرز سهام نسبت به فیوچرز سکه، معاملات آتی سکه از زمان کافی برخوردار بود و نرم افزار اختصاصی داشت ولی در فیوچرز سهام مشکل این بود که نرم افزار مناسبی برای آن وجود نداشت.

حسینی یادآور شد: البته معاملات اوراق آتی سهام با نرم افزار بورس کالا آغاز شد و معاملات نیز به خوبی پیش رفت اما زمانی که قرار شد نرم افزار تغییر پیدا کند پروژه لطمه دید.

معاون سازمان بورس خاطرنشان کرد:در حال حاضر سیستم معاملاتی اوراق آتی سهام با تغییراتی که مورد نظر کارگزاران بود آماده شده و به شرکت بورس ارائه شده است لذا مشکلات نرم افزاری آن به زودی برطرف می شود. اما بخش دیگری از مشکل این است که باید بازار سرمایه برای این ابزار آماده شود که وظیفه آن بر عهده بورس است.

کد خبر 225583
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز