دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهندسان دانشگاه تورنتو برای یافتن راهی به منظور کاهش میزان نشتی انرژی از پنجره ساختمان‌ها به طبیعت رو آورده و با الهام از منابع زیستی پنجره‌ای ساخته‌اند که از نظر انرژی بسیار کارآمد و موثر است.

ساخت پنجره‌های صرفه‌جو در انرژی

به گزارش مهر، بن هاتون از دانشگاه مهندسی تورنتو و همکارانش از دانشگاه هاروارد شیوه جدیدی را برای کاهش میزان گرمای تلف شده در طول زمستان و خنک نگاه داشتن ساختمان در تابستان ارائه کرده‌اند.

رویکرد آنها با الهام از منابع زیستی عرضه کنترل حرارتی سطح پنجره ساختمان درحال گرم شدن و سرد شدن است و با صفحات قابل انعطاف الاستومر و شفاف صورت می‌گیرد که به شیشه پنجره معمولی می‌چسبند.

این صفحات الاستومر در خود کنارهایی دارند که از میان آنها جریان‌های آبی با دمای محیط درحرکت است.

این تکنیک در فصل تابستان موجب می‌شود که دمای ساختمان 7 تا 9 درجه خنک‌تر شوند، از سوی دیگر می‌توان آن را در ابعاد کوچک و حتی وسیع به کار برد.

هاتون گفت: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که یک شبکه مصنوعی عروقی داخل یک لایه شفاف ترکیب شده از شبکه‌هایی به اندازه میکرومتر و میلی‌متر و گسترش آن روی سطح یک پنجره، ارائه کننده مکانیسم جدیدی برای خنک‌سازی ساختمان و ابزار جدید کنترل حرارت در طراحی ساختمان است.

این محقق اشاره کرد: پنجره‌ها دست‌کم در 40 درصد هزینه‌های انرژی نقش دارند. برای یافتن یک راه حل برای این مشکل ما به طبیعت رجوع کردیم.

برخلاف سیستم‌های خنک‌سازی انسانی، ارگانیسم‌های زنده مکانیسم بسیار موثر و کاملا متفاوتی برای کنترل دما دارند که بر پایه طراحی شبکه‌های عروقی داخلی عمل می‌کنند. برای مثال، رگ‌های خونی نزدیک به سطح پوست برای افزایش جریان خون بزرگ می‌شوند تا انتقال حرارت را افزایش دهند، درعین حال وقتی که پوست ما در معرض سرما قرار می‌گیرد این رگ‌ها خود را منقبض می‌کنند.

این تکنیک می‌تواند در صفحات خورشیدی نیز به کار رود تا کارایی و بهره‌وری آنها افزایش یابد.

پنجره

کد خبر 225944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز