همشهری آنلاین: محققان براین باورند وقوع جنگ‌ها و درگیری‌های شخصی با تغییرات آب و هوا در جهان در ارتباط است.

climate

براساس گزارش بی بی سی، مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد تغییر اقلیمی با افزایش میزان خشونت در سراسر جهان ارتباطی نزدیک دارد.

دانشمندان آمریکایی دریافته‌اند که حتی کوچکترین میزان تغییر در درجه حرارت هوا و یا بارش باران با افزایش میزان خشونت، قتل و تجاوز،‌درگیری‌های گروهی و حتی جنگ اثرگذار است.

به گفته این محققان با توجه به نتیجه این مطالعه و با وجود میزان قابل توجه تغییرات آب‌و‌هوایی، جهان به زودی به مکانی خشونت بارتر تبدیل خواهد شد. مارشال بورک از دانشگاه کالیفرنیا برکلی می‌گوید این ارتباط در سرتاسر قاره‌های زمین و طی گذشت زمان مشاهده شده‌است و اثری که میان تغییرات آب و هوایی و خشونت و درگیری مشاهده شده در اکثر مواقع بسیار شدید بوده‌است.

این محققان با بررسی 60 مطالعه و تحقیق که در سرتاسر جهان طی 100 سال انجام گرفته بود موفق به کشف این رابطه پایدار میان درگیری‌ها و خشونت و تغییرات جوی شدند. از نمونه‌های عنوان شده در این مطالعه افزایش خشونت‌های محلی در هندوستان طی خشکسالی اخیر در این کشور، و افزایش میزان تجاوز و حمله و قتل در آمریکا طی افزایش درجه حرارت هوا بوده است.

براساس این گزارش افزایش میزان حرارت هوا درعین حال با درگیری‌های بزرگتر از قبیل درگیری‌های قومی در اروپا و جنگ‌های داخلی آفریقا در ارتباط بسیار نزدیک است.

محققان اکنون درتلاشند تا دلیل وجود چنین ارتباطی را کشف کنند. به گفته محققان یکی از دلایل احتمالی وجود چنین ارتباطی،‌تاثیر آب‌و‌هوا بر شرایط اقتصادی کشورها است زیرا مدارک زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند تغییر شرایط اقتصادی افراد برتصمیم آنها برای پیوستن به یک شورش تاثیرگذار است. اما به هر حال زمینه‌های فیزیولوژیکی نیز بروی این پدیده اثرگذارند،‌زیرا مطالعات نشان داده‌اند حرارت احتمال افزایش خشونت در افراد را افزایش می‌دهد.

تخمین‌ها در این مطالعه جدید نشان می‌دهند افزایش دو درجه‌ای حرارت هوای جهان 15 درصد به میزان خشونت و درگیری‌های گروهی در جهان می‌افزاید که این میزان در برخی مناطق به 50 درصد نیز می‌رسد.

کد خبر 225936
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز