چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعه‌ای وسیع که توسط سازمان ملی اقیانوس‌شناسی و اتمسفری آمریکا انجام گرفته نشان می‌دهد زمین در سال ۲۰۱۲ رو به گرمتر شدن گذاشته و نشانه‌های رو‌به‌رشدی از افزایش گرما از خود نشان داده‌است.

براساس گزارش NBC، افزایش سطح آب دریاها، ذوب شدن برف‌ها،‌افزایش حرارت اقیانوس‌ها و ذوب شدن یخ‌های قطبی و صفحات یخی گرینلند در سال 2012 همگی رکوردی جدید را به ثبت رسانده‌اند،‌اما حرارت زمین جای خود را در میان 10 حرارت رکورد‌دار تاریخی حفظ کرد.

NOAA در گزارشی 260 صفحه‌ای به نام کنترل سالانه نبض زمین که روز گذشته منتشر کرد، اطلاعاتی که درباره تغییرات آب‌و‌هوایی موجود هستند را تدوین کرده و سرنوشت زمین را طی چندین دهه توصیف کرده‌است. این گزارش با مشارکت 384 دانشمند نوشته شده‌است. به گفته تام کارل مدیر مرکز ملی داده‌های آب‌وهوایی، این گزارش برای تدوین تصویری دقیق از سرنوشت زمین بسیار حیاتی است.

در این گزارش آمده که قابل‌توجه‌ترین موضوع درباره زمین تغییرات قابل توجه در شاخص‌های کلیدی آب‌وهوایی هستند، جهش ناگهانی در میزان، شکسته شدن رکورد ذوب یخ‌های قطبی در تابستان و نوسان و ذوب شدن یخ‌های گرینلند در سال گذشته از جمله این شاخص‌ها هستند. همچنین میزان افزایش سطح آب دریاها نیز رکوردی جدید به ثبت رسانده‌است.

قابل‌توجه‌ترین و شگفت‌انگیز‌ترین  تغییر براساس این گزارش در مناطق قطبی مشاهده شده‌است. به گفته محققان رکورد‌شکنی در مناطق قطبی به اندازه‌ای رواج دارد که اکنون دیگر به امری عادی تبدیل شده‌است.

کارل می‌گوید با نگاهی کلی به تمامی این شاخص‌ها به وضوح مشخص است که آب‌و‌هوای زمین طی سالها در حال تغییر است،‌البته حرارت سطحی طی 10 سال گذشته افزایشی نداشته‌است. اما این تنها نقطه‌ای کوچک در سیر گذر زمان است زیرا با نگاه علمی‌تر به قالب‌های زمانی 30 ساله،‌50 ساله و 100 ساله متوجه افزایش حرارت خواهید شد.

براساس این گزارش سال 2012 متناسب با نوح تحلیل داده‌ها هشتمین یا نهمین سال گرم به ثبت رسیده است. سال گذشته نیز نسبت به تمامی سال‌های قرن گذشته گرمترین سال بوده‌است، به جز سال 1998 که موج ال‌نینو درجه حرارت را به صورت جهانی افزایش داد.

به گفته محققان به طور کلی شاخص‌های آب‌و هوایی درحال خواندن آوازی یکسان هستند، ما در جهانی رو به داغ شدن زندگی می‌کنیم. دلایل کلی این افزایش حرارت نیز در گزارش NOAA نیز گازهای گلخانه‌ای و سوخت‌های فسیلی اعلام شده‌اند.

کد خبر 226241
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز