"محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری روز دوشنبه در ادامه سلسله گزارشهای دوره‌ای به مردم، عملکرد ‪ ۱۱‬ماه گذشته دولت نهم را تشریح کرد.

به گزارش ایرنا، احمدی نژاد در این گزارش با بیان اینکه نرخ بهره بانکی بزرگترین مانع تولید و از عوامل اصلی تورم است تاکید کرد: دولت درصدد است، علاوه بر کاهش بهره تسهیلات اعطایی بانکها و ثابت نگهداشتن سود پرداختی به سپرده‌ها از طریق مدیریت صحیح و اعطای وام به افراد مختلف، سپرده‌گذاری مردم در بانکها را افزایش دهد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه نرخ بالای بهره تسهیلات اعطایی بانکها به کاهش سرمایه‌گذاری تولیدی و فرار سرمایه به سمت واسطه گری منجر می‌شود، گفت: دولت نرخ بهره تسهیلات بانکی را دو درصد کاهش داده که افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری و کاهش تورم را در پی داشته است و همزمان به رغم تبلیغات منفی مبنی بر کاهش سرمایه‌گذاری مردم در بانکها میزان سپرده گذاری‌ها طی چهار ماه گذشته افزایش پیدا کرده و به استفاده بیشتر مردم از تسهیلات بانکها منجر شده است.

احمدی نژاد با بیان اینکه دولت با اختصاص یارانه برای کاهش سود تسهیلات بانکی به میزان دو درصد در بخش‌های صنعت و کشاورزی اقدام کرده است،گفت: با این سیاستها در ‪ ۱۱‬ماه گذشته بخش‌های صنعت و معدن و کشاورزی در کشور ‪ ۲/۵‬درصد رشد داشته است.

رییس جمهوری با بیان اینکه کشاورزان جزو پاک‌ترین و خوش حساب‌ترین افراد جامعه هستند، حمایت از بخش کشاورزی را جهت‌ گیری اصلی دولت اعلام کرد و گفت: دولت برای نخستین بار با بخشودگی جرایم کشاورزی و خرید به روز محصولات کشاورزان به افزایش تولید و خودکفایی در این بخش کمک کرده است.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه امسال تاکنون ‪ ۱۱‬میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: خرید به روز محصولات کشاورزی که امسال برای نخستین بار در خرید گندم توسط دولت اجرا شده است و حمایت از دامداری و صنایع تبدیلی منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر، افزایش تولید و تقویت بخش کشاورزی خواهد شد که قدرت برنامه ریزی برای مدیریت کشور و جلوگیری از مهاجرت را افزایش می‌- دهد.

رییس شورای اقتصاد با اشاره به اختصاص ‪ ۲۵‬هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی توسط بانکها در سالهای ‪ ۸۴‬و ‪ ،۸۵‬گفت: توزیع عادلانه تسهیلات بانکی و منابع کشور علاوه بر افزایش سهم بخش خصوصی میزان بیکاری در کشور را کاهش می‌- دهد که در این راستا اکثر بانکها همکاری کرده‌اند و نقاط ضعف نیز به زودی رفع خواهد شد.

رییس جمهوری با بیان اینکه عده‌ای با تبلیغات و انتقادات خود، اعطای تسهیلات برای اشتغال جوانان را موجب افزایش تورم عنوان می‌کنند، گفت: برخی افراد در گذشته با سوء استفاده از مقام و جایگاه خود وام‌ها و تسهیلات کلانی از بانکها دریافت کرده‌اند، اما اقساط این تسهیلات را پرداخت نکرده و با استفاده از روابط، مهلت پرداخت بدهی‌های خود را تمدید می‌کردند و برای نمونه در یک مورد فردی ‪ ۹۵‬میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده، بازپرداخت آن را نیز انجام نداده و این در حالی است که می‌توان با این مبلغ برای ‪۹‬ هزار و پانصد نفر اشتغال ایجاد کرد.

احمدی نژاد با بیان اینکه برخی افراد خاص که خواستار چنبره زدن بر منابع کشور هستند می‌خواهند،منابع عمومی بدون برنامه ریزی توزیع شود، گفت: به دلیل مبارزه دولت با فساد افرادی که منافع خود را در خطر می‌بینند، می گویند دولت دراقتصاد کشور ناکارآمد است، اما باید بدانند که خدمتگزاران مردم هیچگاه منافع عمومی را به عده‌ای خاص واگذار نمی‌کنند و مبارزه با فساد با تمام توان ادامه دارد و بسیاری از دست‌ها قطع شده و خواهد شد.

رییس جمهوری ازطراحی سامانه‌ای به منظور گزارش سریع مفاسد وسوء ‌استفاده-‌های اقتصادی به مراجع مربوط برای برخورد سریعتر با آنها خبر داد و افزود: کاهش فساد در زمینه مسائل اقتصادی به افزایش سرمایه‌گذاری های داخلی و خارجی منجر شده است زیرا مردم می‌خواهند در محیطی سالم آرام و بدون ویژه خواری فعالیت کنند.

رییس جمهوری ضمن تشکر از رهبر معظم انقلاب به دلیل ابلاغ سیاستهای بند "ج" اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسی با بیان اینکه انتقال تصدیهای دولتی در اقتصاد به مردم، از سال گذشته و با واگذاری سهام عدالت و سهام شرکت‌های دولتی در بورس آغاز شده است، گفت:اهمیت کاهش تصدی گری دولت در بخش اقتصادی به اندازه همه فعالیتهای دولت در دیگر عرصه هاست و دولت با تلاش مستمر سهام عدالت را ظرف دو سال برای اولویت‌های در نظر گرفته شده توزیع می‌کند و سهام برخی کارخانه -‌ها و شرکتهای دولتی را نیز ضمن برنامه ریزی و ایجاد قدرت خرید سهام برای مردم وارد بورس خواهد کرد.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه انجام اقدامات توسعه‌ای و اجرای طرحهای عمرانی در کشور نباید طولانی شود، گفت:مصوبات سفرهای استانی ظرفیت کار اجرایی در کشور را سه برابر کرده و هزینه‌های مصرفی، اضافی و قیمت تمام شده طرح‌ها را کاهش داده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه نرخ تورم در تیر امسال ‪ ۱۰‬درصد بود که این میزان طی چهل سال اخیر بی‌سابقه است، گفت:دولت با جلوگیری از ریخت وپاش ها و مدیریت صحیح منابع، طی ‪ ۱۱‬ماه گذشته نرخ تورم را از ‪ ۱۴/۵‬درصد به ‪۱۰‬ درصد رسانده و درصدد است نرخ تورم را علی رغم رشد قیمت‌ها تک رقمی کند و همزمان عواملی که ‪ ۵۰‬سال در افزایش تورم ریشه دارد را به مرور از بین ببرد تا در افقی ‪ ۵‬ساله نرخ تورم به زیر ‪ ۵‬درصد کاهش یابد و اقتصاد کشور رونق بگیرد.

احمدی نژاد به تلاش دولت برای حفظ و ثبات بهای برخی اقلام عمده در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه سالانه دو میلیون تن تیرآهن در کشور مصرف می شود و این در حالی است که میزان تولید این محصول سالانه یک میلیون تن‌ است، گفت: قیمت تیرآهن در ماههای گذشته به دلیل افزایش قیمت در بازارهای جهانی مقداری بالا رفت اما مقرر شد دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی تیرآهن مصرفی خود را وارد کنند تا ظرف سه تا چهار ماه وضع بازار تیرآهن اصلاح شود.

رییس شورای اقتصاد با اشاره به افزایش تورم در بخش مسکن و با بیان اینکه عده‌ای از افزایش قیمت‌ها خشنود می‌شوند، گفت: افزایش بیش از اندازه و بدون توجیه میزان اجاره بهای مسکن دور از انصاف است و دولت تلاش دارد با استفاده از راهکارهای مناسب عامل قیمت زمین را به عنوان مهمترین عامل در هزینه مسکن شدیدا کاهش داده یا حذف کند تا زمینه خانه دار شدن مردم به ویژه جوانان فراهم شود.

رییس جمهوری بابیان اینکه حمایت از تولید داخل در برابر واردات یکی از سیاستهای اقتصادی دولت است، گفت: در چند سال اخیر برخی با دادن شعارهای گوناگون از جمله آزادسازی واردات، ظرفیت تولید کارخانه‌های داخلی را تا ‪ ۳۰‬درصد کاهش دادند که به بیکار شدن جوانان، گسترش بی‌رویه مصرف منابع اولیه و واردات کالا -های مصرفی منجر شد.

احمدی نژاد با اشاره به هدف دولت برای افزایش تولید و کیفیت محصولات داخلی از طریق افزایش عوارض و مالیات بر کالاهای وارداتی گفت: تولیدکنندگان داخلی نباید از این فرصت سوء استفاده کرده و مردم را در تنگنا قرار دهند بلکه باید علاوه بر تولید کالاهای با کیفیت از سود معقول نیز برخوردار شوند زیرا در غیر این صورت تعرفه واردات کالاهای خارجی کاهش می یابد.

رییس جمهور با بیان اینکه نرخ خدمات دولتی در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل، آب، برق و گاز از سوی دولت تثبیت شده است گفت: در حقیقت افزایش ندادن نرخ خدمات دولتی به معنای ارزان کردن این خدمات است و بخشهایی که نرخ خدمات آنها از تحولات اقتصادی تاثیر نمی‌پذیرد نیز نباید این نرخ‌های خود را افزایش دهد.

احمدی نژاد با تاکید براجرای سیاست راهبردی دولت نهم برای افزایش صادرات غیر-نفتی کشور گفت: دولت با برنامه ریزی‌های دقیق در تلاش است، میزان صادرات غیر نفتی در زمینه‌های مختلف را افزایش دهد و پارسال نیز میزان صادرات این کالاها از افزایش چشمگیرو بی‌سابقه‌ای برخوردار شد.

رییس جمهوری در تشریح دستاوردهای سفرهای خارجی رئیس جمهور و برخی وزرا گفت:دراین سفرها اغلب قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها اقتصادی و سودآور منعقد و امضا می‌شود که به عنوان مثال در سفر به تاجیکستان و ترکمنستان ‪۱۸‬ قرارداد و موافقت نامه منعقد شد که بخش اعظم آنها اقتصادی و برای حضور قوی تر و پربارتر در بازار کشورهای منطقه است.

احمدی نژاد با بیان اینکه ملت ایران به عنوان یک خانواده همواره همراه و همیار یکدیگر بوده و مراعات یکدیگر کرده‌اند گفت: عده‌ای درصددند با تبلیغات و اجرای برنامه‌های مختلف دولت را وارد بازی سیاسی کرده و ذهن خدمتگزاران مردم را از مسائل ملی و حقوق عمومی منحرف کنند اما لازم می دانم یادآوری کنم دولت با تمام توان برای ساختن و آبادانی کشور تلاش می کند.

رییس جمهوری همچنین در پایان این گزارش با بیان اینکه برخی کشورهایی که از فناوری هسته‌ای سوء‌استفاده کرده‌اند، می‌خواهند با تسلط بر سازمان های خارجی راه پیشرفت و دستیابی ملت ایران به فناوری بومی و صلح آمیز هسته‌ای شوند، تاکید کرد: در ‪ ۱۱‬ماه گذشته ایران در زمینه دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و طبق قوانین بین المللی فعالیت کرده است اما با این وجود دشمنان خارجی و برخی عناصر داخلی آنها درصدد ایجاد تفرقه در همبستگی و یکپارچگی ملت ایران به عنوان رمز پیروزی هستند.

کد خبر 2259

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز