گروه اقتصادی: اختلاف ارزی بر سر واردات دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی با برگزاری نشست اضطراری در بانک مرکزی به‌صورت موقت فروکش کرد و قرار است از امروز روند ترخیص برخی کالاها به‌ویژه دارو، تجهیزات پزشکی و احتمالا مواد فاسدشدنی سرعت گیرد، اما مشخص نیست که آیا ترخیص دیگر کالاهای تلنبار شده در گمرک و وضعیت پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز آنها چه خواهد شد.

در 2هفته اخیر واردکنندگان برخی کالاها نسبت به بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز ثبت سفارش شده و نرخ ارز رسمی مقاومت کرده بودند و بانک مرکزی هم اعلام کرده بود درصورتی که آنها تعهدات لازم برای بازپرداخت نرخ ارز را ارائه کنند، اسناد لازم برای ترخیص کالاها به آنها داده خواهد شد. دیروز بانک مرکزی در 2اطلاعیه جداگانه و بدون اشاره به جزئیات از نشست اضطراری برای حل مشکل داروها و کالاهای تلنبار شده در گمرک خبر داد و اعلام کرد: روند ترخیص کالا سرعت بیشتری می‌گیرد.

به گزارش همشهری، در این دو اطلاعیه که چهارشنبه شب روی وب‌سایت بانک مرکزی قرار گرفت، تأکید شده است: در جلسه‌ای اضطراری که با حضور نمایندگان‌ «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «گمرک» و «بانک مرکزی» برگزار شد، مقرر گردید روند ترخیص کالاها سرعت بیشتری به‌خود گیرد.

این گزارش می‌‌افزاید: به‌منظور رفع مشکلات مربوط به واردکنندگان کالاهای وارد شده در گمرک فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) از روز شنبه مورخ دوازدهم مردادماه به‌مدت یک هفته نمایندگان دستگاه‌های یادشده در محل حضور خواهند داشت تا نسبت به رفع مشکلات مربوط به واردات داروهای مورد اشاره هماهنگی‌های لازم صورت پذیرد.

تخصیص 1.4 میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی

غلامرضا قاسمی مدیر نظارت ارز بانک مرکزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تخصیص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی کاملا خارج از نوبت است گفت: در رابطه با کالاهایی که در گمرک مانده بحث مشکلات به اسناد آنها مربوط است نه آنکه تخصیص ارز انجام نشده باشد.

وی افزود: براساس آخرین آمار امسال 1.4میلیارد دلار ارز برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی از طریق مرکز مبادلات ارزی تأمین شده است که 200میلیون دلار آن مربوط به سال گذشته و 1.2میلیارد دلار آن مربوط به تأمین نیازهای دارو و تجهیزات پزشکی سال‌جاری است که رشد 70درصدی را نسبت به پارسال نشان می‌دهد.

وی در رابطه با تأمین ارز کالاهای اساسی از طریق مرکز مبادلات ارزی عنوان کرد: به‌صورت کلی با توجه به توافقات انجام شده برای واردات کالاهای اساسی امسال 10میلیارد دلار از طریق مرکز مبادلات ارزی برای تأمین ارز واردات کالاهای اساسی درنظر گرفته شده که تاکنون 8.3میلیارد دلار آن از طریق این مرکز به واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته است.

مدیر نظارت ارز بانک مرکزی عنوان کرد: مجموعا در حال حاضر 83درصد نیاز ارزی کشور برای واردات کالاهای اساسی از طریق این مرکز تأمین شده و حتی ما جلوتر از برنامه درنظر گرفته شده برای تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی براساس مقررات تعیین شده هستیم. قاسمی عنوان کرد: مشکلات مربوط به کالاهایی که هنوز در گمرک موجودند صرفا مربوط به ارز نبوده و نیست بلکه برخی از اسناد آنها برای ترخیص از سوی گمرک ناقص اعلام شده است که باید صاحبان کالا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای ترخیص کالاهای خود انجام دهند.

کد خبر 225572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز