یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از چند روز جنجال سرانجام، فیلم تازه مایکل‌مور به نام سیکو در جشنواره کن به نمایش درآمد و مایکل‌مور به همراه هاروی واین اشتاین (تهیه‌کننده) ضمن حضور در کنفرانس خبری به سئوالات متعدد خبرنگاران پاسخ دادند.

این فیلم که هجویه‌ای به سیستم درمانی آمریکا و اعمال تبعیض بین بیماران ثروتمند و فقیر این کشور در برخورداری از امکانات پزشکی است، مورد توجه منتقدان و علاقه‌مندان فیلم‌های مور قرار گرفت.

مایکل‌مور خودش حدود 40دقیقه در فیلم حضور دارد و به گفت‌وگو با شهروندان خارجی، پزشکان آمریکایی و کارگران بیمارستان می‌پردازد و در گفت‌وگوهای او در خارج از آمریکا او سوال «منظورتون چیه که مجانیه؟» را به شکل مضحکی در مورد سیستم پزشکی کشورهایی چون کانادا، انگلستان و فرانسه مطرح می‌کند.

مور در کنفرانس خبری به خبرنگاران تاکید کرد که افکار عمومی آمریکا فریب دولت بوش و جنجال بر سر سکانس کوبا را نخواهد خورد و به این فیلم توجه خواهد کرد.

مور در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد که در این فیلم علاوه بر نقد عملکرد دولت، از شرکت‌های بیمه و صنعت داروسازی آمریکا که همواره در پی سودآوری است نیز انتقاداتی به عمل آورده است.

برخی از روزنامه‌نگاران بویژه از کشور کانادا در این جلسه مطبوعاتی عنوان کردند که مور تصویر بیش از حد مثبتی از سیستم درمانی کشورشان ارائه داده است.

اما مور در پاسخ به این قضیه عنوان کرد که گرچه ممکن است سیستم درمانی آن کشورها نیز دارای معایبی باشد اما همان‌طور که در فیلم مشاهده می‌شود شرایط کلی بسیار بهتر از آمریکاست و هدف او از به تصویرکشیدن این بخش‌ها الگوبرداری افراد مسئول در آمریکا برای بهبود شرایط درمانی است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال حاضر تا فردا (22 می) به مور مهلت داده است تا در مورد سفر غیر تایید‌شده‌اش به کوبا بر سر فیلمبرداری بخشهایی از فیلم توضیح بدهد اما مور این درخواست رسمی دولت آمریکا را بی‌ معنی و احمقانه توصیف و خاطرنشان کرد که او یک آمریکایی است و بایستی آزادانه به هر نقطه جهان سفر کند. او در نهایت پیش‌بینی کرد که فیلم در زمان تعیین‌شده 8 تیرماه (29 ژوئن) به اکران عمومی درآید.

اما گذشته از فیلم سیکو، این فیلم تازه برادران کوئن تحت عنوان جایی برای پیرمردان نیست، بود که توجه منتقدان را جلب کرد و مورد تحسین واقع شد تا جایی که برخی منتقدان از جمله تادمک کارتی از نشریه ورایتی و آن تامپسون از نشریه آبزرور آن را بهترین فیلم برادران کوئن تا بحال و شایسته دریافت نخل طلا و حتی نامزدی در چندین شاخه اسکار دانستند.

این فیلم که تامی‌لی‌جونز و خاویر باردم نقش‌های اصلی آن را ایفا می‌کنند، اقتباسی  از رمان پرفروش کورماک مک‌کارتی است.

در ادامه برنامه جشنواره، امروز در بخش مسابقه فیلم‌های پارک پارانویا از گاس‌ون‌سانت و صادرات واردات از اولریخ سیدل به نمایش درمی‌آید. در بخش خارج از مسابقه نیز فیلم قلب تسخیر نشده از مایکل وینترباتم اکران خواهد شد.

لئوناردو دی‌کاپریو هنرپیشه‌ای که در سالهای اخیر کمک‌های نقدی قابل توجهی به سازمان‌های حفظ محیط زیست داشته، برای اکران فیلم مستندش ساعت یازدهم در جشنواره حاضر بود.

وی دستیار فیلمنامه ساعت یازدهم است و در کنفرانس خبری عنوان کرد که پس از ملاقات با ال‌گور در اواسط دهه 1990 نسبت به مسئله محیط زیست علاقه‌مند شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که مردم ضمن توجه به فیلم، راه‌حل‌هایی بر سر مسائل مطرح شده در آن ارائه کنند. وی نیز از بوش انتقاد کرد و او را نسبت به مشکلات زیست‌محیطی بی‌تفاوت خواند.

واکنش ایران به پرسپولیس

اگرچه فیلم فرانسوی مرجانه ساتراپی با نام پرسپولیس که دومین انیمیشن تولید شده در سال گذشته علیه ایران است هنوز در جشنواره کن اکران نشده اما بنیاد فارابی براساس اطلاعاتی که پیش از این داشته آن هم بنا به کتابی که این انیمیشن براساس آن ساخته شده، پس از اعلام حضور این فیلم طی نامه‌ای مراتب اعتراض خود را نسبت به این رفتار جشنواره کن به رایزن فرهنگی فرانسه در ایران منعکس نمود.

در قسمتی از این نامه آمده است، جشنواره کن امسال در اقدامی غیرمتعارف فیلمی را درباره ایران انتخاب نموده که در بخشی از آن چهره‌ای غیرواقعی از دستاوردها و نتایج انقلاب شکوهمند اسلامی ارائه نموده است... آیا چنین رفتاری واجد هیچ معنای سیاسی و غیرفرهنگی و حتی ضدفرهنگی از سوی آن جشنواره به حساب نمی‌آید؟

کد خبر 22522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز