مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رصدخانه جدید خورشیدی ناسا اولین تصاویر خود را از بخش‌های عمیق‌تر اتمسفر خورشید،‌منطقه‌ای مرموز که اطلاعات کمی از آن در دسترس است، به ثبت رسانده‌است.

خورشید

براساس گزارش اسپیس، این تصاویر 21 ساعت پس از باز شدن چشم‌های رصدخانه IRIS ناسا که در ماه ژوئن 2013 به فضا پرتاب شد،‌به ثبت رسیده‌اند و جزئیاتی از لایه‌ عمیق‌تر اتمسفر خورشید که به منطقه حد‌واسط شهرت دارد را آشکار کرده‌است.

رصد‌خانه IRIS از ساختارهای مغناطیسی کوچک و جریان‌هایی از مواد در اتمسفر خورشیدی عکسبرداری کرده‌است. این رصد‌های ابتدایی نمایانگر مقادیر عظیمی از جریان انرژی در منطقه حد‌واسط هستند.

دریچه‌های پوشاننده تلسکوپ IRIS اولین بار در 17 جولای باز شده و امکان ثبت اولین تصاویر از خورشید به وجود آمد. این تصاویر نشانگر ساختارهایی باریک و تاروپود مانندهستند که تاکنون در اتمسفر خورشیدی دیده نشده‌بودند. IRIS همچنین نوسانات حرارتی و تراکمی زیادی در منطقه حد‌واسط خورشیدی مشاهده کرده‌است. رصد‌خانه خورشیدی همچنین لکه‌های چشمک‌زنی را رصد کرده که به سرعت درخشان شده و دوباره کم‌نور می‌شوند، نشانه‌ای از چگونگی انتقال و جذب انرژی در این مناطق از اتمسفر خورشید.

خورشید

انرژی جاری در منطقه حدواسط خورشید می‌تواند به تامین انرژی اتمسفر دینامیک خورشیدی کمک کند و لایه‌های بالایی اتمسفر خورشید  را تا 1.8 میلیون درجه فارنهایت گرم کند. ویژگی‌های مشاهده شده در لایه‌های عمیق‌تر اتمسفر خورشید می‌تواند عامل ایجاد بادهای خورشیدی که در سرتاسر سامانه خورشیدی می‌وزند نیز باشد. طی توفان‌های شدید خورشیدی جریان‌هایی از ذرات باردار می‌توانند ماهواره‌ها را تخریب کرده و شبکه‌های برق و سیستم GPS را مختل سازند.

رصد‌خانه IRIS طی ماموریت دو ساله خود منطقه حد‌واسط خورشیدی را که بیشترین میزان تشعشعات فرابنفش را دارد، مطالعه کرده و نحوه حرکت و جذب انرژی و ایجاد حرارت در مواد خورشیدی را مطالعه خواهد کرد.  این تلسکوپ که ترکیبی از تلسکوپی فرابنفش و یک طیف‌نگار است، هر چند ثانیه یکبار  تصاویری با وضوح بالای تصویری به ثبت می‌رساند. طیف‌نگار این رصد‌خانه نیز با تجزیه و تحلیل پرتوهای جذب شده می‌تواند طول‌موجهای نوری موجود را تعیین کند.

کد خبر 224793
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز