دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: با به اجرا درآمدت آتش بس بین نیروهای مقاومت اسلامی حزب الله و ارتش رژیم صهیونیستی و بر قراری آرامش نسبی، لبنانی های که طی روزهای جنگ آواره شده بودند باز گشت به شهرها و روستاهای خود را آغاز کردند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره از جنوب لبنان، با اجرای رسمی آتش بس و برقرای آرامش نسبی در مناطق جنوب لبنان و مناطق شمالی فلسطین اشغالی ارتش اسرائیل نیز عقب نشینی نیروهای ذخیره‌ خود را ازجنوب لبنان آغاز کرد.

ساعتی پس از به اجرا درآمدن بند مربوط به برقراری آتش بس فوری در قطعنامه 1701 شورای امنیت میان اسراییل و لبنان در ساعت 8 صبح روز دوشنبه 23 مرداد به وقت محلی، ارتش اسراییل دستور عقب نشینی گردان‌هایی از نیروهای ذخیره‌ خود در مناطق جنوبی لبنان را صادر کرد.

در حال حاضر برخی از این گردان‌های ذخیره ارتش اسراییل عقب نشینی خود را از مناطق جنوبی لبنان آغاز کرده‌اند، اما نیروهای اصلی این ارتش هم چنان در مناطق اصلی جنوب لبنان چون مارون الراس، بنت جبیل، عیتا شعب و دیگر مناطق پراکنده‌ی جنوبی لبنان مستقر مانده‌اند.

مقامات مسوول ارتش اسراییل تاکید داشته‌اند: این نیروها به رغم برقراری آتش بس عقب نشینی نخواهند کرد و تا زمان استقرار نیروهای ارتش لبنان و اعزام نیروهای یونیفل به این مناطق، در آن هم چنان مستقر خواهند ماند.

از سوی دیگردقایقی پیش از برقراری آتش‌ بس جنگنده‌های اسراییلی از زمان باقیمانده استفاده کردند و برخی از مناطق جنوبی لبنان و نیز کاروان‌های آوارگان لبنانی را هدف قرار دادند.

حمله موشکی جنگنده‌های اسراییلی به یک کاروانی در منطقه‌ شمالی بعلبک منجر به کشته شدن بیش از 10 تن از افراد این کاروان و زخمی شدن 15 تن دیگر شد.

همچنین جنگنده‌های اسراییلی در حمله موشکی به منطقه‌ جمالیه منجر به کشته شدن 11 غیر نظامی و زخمی شدن 8 تن دیگر شدند.

دیگر مناطق جنوبی لبنان چون صور، صیدا و روستاهای مرزی و مناطق جنوبی بیروت نیز از حملات موشکی جنگنده‌های اسراییلی در امان نماندند.

بحران سیاسی در اسرائیل

از سوی دیگر، همزمان با برقراری آتش بس و توقف فعلی این جنگ، بحران سیاسی و داخلی دولت اسراییل نیز آغاز شده است. کنست اسراییل برای ارزیابی دستاوردهای این جنگ طی ساعت‌های آینده تشکیل جلسه خواهد داد و به اظهارات مخالفان و موافقان این جنگ گوش خواهد داد.

مقامات مسوول و امنیتی اسراییل اذعان داشته‌اند، بسیاری از احزاب داخل اسراییل خواستار تشکیل کمیته‌ی تحقیق برای ارزیابی عملکرد دولت المرت در این جنگ شده‌اند و مطالبات خود را برای تشکیل این کمیته به هیات رییسه کنست اسراییل تحویل داده‌اند.

این مقامات افزودند: به دنبال گسترش دایره‌ انتقادات از عملکرد دولت اسراییل در این جنگ، برخی از احزاب مخالف و نیز حتی احزاب مستقل اسراییل خواستار تشکیل دولت موقت در اسراییل و انحلال دولت فعلی شدند. این احزاب با ارایه‌ی درخواستی به کنست خواستار تشکیل فوری این دولت موقت و برکناری المرت و انحلال دولتش شدند.

مقامات مسوول و امنیتی اسراییل افزودند: قرار است المرت در نشست کنست گزارشی از جنگ به اعضای آن و هیات رییسه‌ی آن بدهد و به توضیح دلیل اصلی موافقت دولتش با برقراری آتش بس بپردازد.

بازگشت آوارگان

از سوی دیگر، به رغم هشدارهای مکرر دولت لبنان و مسوولان امنیتی این دولت به عدم بازگشت سریع آوارگان لبنانی به مناطق مسکونی خود، دهها هزار تن از آوارگان لبنانی تنها دقایقی پس از برقراری آتش بس راهی مناطق و منازل مسکونی خود شدند.

مسوولان امنیتی لبنان هشدار داده‌اند که بسیاری از موشک‌های اسراییل و نیز بمبهای ساعتی در مناطق جنوبی به خصوص مناطق مرزی هم چنان منفجر نشده‌اند و خطر انفجار این بمبها وجود دارد.

مقامات امنیتی لبنان تاکید کردند: مردم نباید در بازگشت به مناطق مسکونی خود عجله به خرج دهند. بهتر است در بازگشت خود به این بخصوص مناطق مرزی تامل بیشتری کنند.

به دنبال هشدار مقامات امنیتی لبنان و بی‌توجهی مردم، چندین بمب ساعتی در منطقه حوش در شمال نبطیه منفجر شد و منجر به کشته شدن 10 تن از آوارگان لبنانی در حال بازگشت به مناطق خود و زخمی شدن بیش از 15 تن دیگر شد.

منابع رسمی دولت لبنان اعلام کردند: از آغاز جنگ تاکنون 1145 لبنانی کشته شده و 3628 تن زخمی شده‌اند.

افزایش محبوبیت حزب الله


به رغم آنکه هنوز مدت زیادی از برقراری آتش بس نگذشته است؛ اما ارزیابی‌های اولیه و تحلیل‌های بسیاری از رسانه‌های خبری جهان و تحلیلگران سیاسی از افزایش محبوبیت حزب‌الله لبنان و برد سیاسی و نظامی گسترده این حزب در این جنگ خبر می‌دهد.

در تحلیل های اولیه نسبت به پیامدهای این جنگ تاکید شده است: نکته اول آن است که حزب‌الله لبنان توانست جایگاه مردمی و سیاسی خود را در منطقه بیشتر از گذشته به تثبیت برساند و نکته دوم آنکه ملت‌های منطقه در رویارویی با سیاست‌های آمریکا در منطقه به اتحاد و همبستگی بیشتری رسیده‌اند و می‌توان گفت یکی از پیامدهای مثبت این جنگ ایجاد یک وحدت و اجماع کامل میان ملت‌های منطقه و رویارویی با طرح‌های امپریالیستی غرب در راس آن آمریکا است.

در همین حال، حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تبریک این پیروزی به ملت استوار و صبور لبنان اعلام کرد: مردان پایدار، استوار و سرافراز مقاومت اسلامی لبنان این پیروزی بزرگ را به ملت غیور و بزرگوار لبنان تبریک و تهنیت می‌گویند.

در این بیانیه حزب‌الله لبنان با اشاره به آمار تلفات بیان داشت: مقاومت اسلامی حزب‌الله در رویارویی با سربازان رژیم صهیونیستی 61 تن از برادران خود را از دست داد و این بزرگواران در راه دفاع از حق و حقیقت به شهادت رسیدند.

این در حالی است که حزب امل لبنان نیز اعلام کرد: هفت تن از نیروهای این حزب در این درگیریها به شهادت رسیدند.

اقامه دعوا علیه اسرائیل

در همین حال رییس جمهور لبنان تاکید کرد: اگر اسراییل تجاوزاتش را متوقف سازد، مقاومت نیز حملاتش را متوقف خواهد کرد و ارتش لبنان آوارگان را به سرزمین‌شان باز می‌گرداند.

لحود گفت: تمام اقدامات اسراییل با حقوق بشر در قرن بیست و یکم تناقض دارد، چرا که اسراییل به اسارت در آوردن دو تن از سربازانش را توجیهی بر اقداماتش می‌داند، همانطور که در سال 1982 نیز تلاش کرد سفیرش در لندن را بهانه‌ای برای حمله به لبنان و اشغال بیروت قرار دهد.

رییس جمهور لبنان تصریح کرد: لبنان اسناد زیادی در خصوص استفاده‌ اسراییل از بمب‌های فسفری و بمب‌های اورانیوم غنی شده برای کشتار مردم بی‌گناه جمع آوری کرده و بزودی علیه اسراییل در سازمان ملل اقامه‌ی دعوی خواهد کرد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه آمریکا در این خصوص از حق وتو استفاده نکند، گفت: اسراییل باید برای یک بار هم که شده بهای کشتار مردم بی‌گناه را بپردازد.

لحود با اشاره به هدف قرار دادن زیر ساخت‌های لبنان از سوی رژیم صهیونیستی گفت: مسوولان اسراییل باید غرامت این تخریب‌ها را که بالغ بر پنج میلیارد دلار خسارت مالی بوده است، بپردازند.

لحود هم‌چنین تاکید کرد: مقاومت در اثر اشغال اسراییل ایجاد شد و این حق لبنان است که در برابر اشغال اسراییل مقاومت ملی داشته باشد. هیچ کس نمی‌داند که مقاومت لبنان چگونه مبارزه می‌کند، چگونه سلاح در اختیار می‌گیرد و چه روندی را دنبال می‌کند. این رمز قدرت آن است.

وی هم‌چنین بار دیگر بر خواست مردم لبنان درخصوص مزارع شبعا و ارائه‌ی نقشه‌ی مناطق مین‌گذاری شده تاکید کرد.

لحود افزود: اسراییل مدعی است که ایران و سوریه پشت مقاومت لبنان ایستاده‌اند، در حالیکه باید این سوال را پرسید که مبارزان سوری و ایرانی در کجای این مقاومت هستند؟ تمام آنها لبنانی هستند و اگر یک غیرلبنانی را در میان آنها مشاهده کردند، آن را از طریق شبکه‌های مختلف تلویزیون به تمام جهان معرفی کنند.


خنثی سازی توطئه های جهانی

علامه محمد حسین فضل‌الله هم اعلام کرد: مقاومت ملت و دولت لبنان توانست توطئه‌های جهانی را که قصد نابودی مقاومت در لبنان و حتی نابودی تمام انواع مقاومت و پایداری در مناطق عربی و اسلامی را داشت، خنثی کند.

به گزارش ایسنا دفتر اطلاع‌رسانی علامه محمدحسین فضل‌الله به نقل از وی اعلام کرد: هدف از جنگ خانمان براندازی که دولت آمریکا تحت پوشش بین‌المللی علیه لبنان آغاز کرد و از سوی اسراییل اجرا شد، این است که این دولت از طریق قطعنامه 1701 و یا در سایه آن و از طریق تفسیرها و توضیحات آمریکا و اسراییل در خصوص مفاد 1701 و یا سوء استفاده از آن به عنوان یک سلاح قانونی در تحقق اقدامات و سیاست‌های صهیونیست‌ها بتواند آنچه را که اسراییل نتوانسته در جنگ لبنان به دست آورد کسب کند؛ اما دولت، ملت و مقاومت لبنان تمامی توطئه‌های جهان را که قصد نابودی مقاومت در جهان عرب و اسلام را داشتند خنثی کرد.

وی ادامه داد: بهتر است قدرت‌های فعلی در لبنان که عملا پیروزی را برای مقاومت، دولت، ملت و کشور لبنان به ارمغان آورده‌اند، روند سیاسی دولت و ملت لبنان را تعیین کنند.

علامه فضل‌الله پیروزی مقاومت لبنان را پیروزی برای تمام کشور و تمام ملت لبنان دانست و از مردم خواست در جهت حفظ آن کوشا باشند.

وی در ادامه از تمامی لبنانی‌ها خواست تا از حوادث اخیر که در راس آن شناخت چهره واقعی دولت ستمگر آمریکا است، پند بگیرند و آن را از ذهنشان دور نسازند.

فضل‌الله همچنین از مردم لبنان خواست تا بعد از جنگ به بازسازی کشور پرداخته و قبل از پرداختن به مسایل سیاسی که نفعی برای پایداری در برابر دشمن ندارد، به اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور سر و سامان دهند.

 

 

کد خبر 2247

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز