دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

اولمرت، باید پاسخگوی عملکرد نادرست خود در لبنان باشد. بدون شک، اسراییل خونین و درهم شکسته به رهبر جدید نیاز دارد. پس از پایان جنگ در جبهه‌های لبنان، جنگ مخالفان در هیات حاکمه اسراییل با اولمرت آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اینها جملاتی است که روزنامه اسراییلی هاآرتص، در آخرین شماره خود و به نقل از مقامهای سیاسی اسراییلی و در تحلیل اوضاع کنونی و بحرانی دولت صهیونیستی به رشته تحریر درآورده است.

و البته این روزنامه در به تصویر کشیدن شرایط نابسامان دولت اسراییل، به همین بسنده نکرده و به نقل از یک سیاستمدار ارشد اسراییلی نوشته است: "ایهود اولمرت"، با جنگی دوم در جبهه داخلی مواجه خواهد شد و این جنگ او را وادار خواهد کرد که از سمت نخست وزیر کناره‌گیری کند.

و اما رسانه‌های غربی و صیهونیستی در حالی به انتشار چنین عباراتی مبادرت می‌ورزند که به دنبال صدور قطعنامه ‪ ۱۷۰۱‬شورای امنیت و آنچه که کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد روز گذشته اعلام کرد، آتش بس میان حزب‌الله لبنان و نظامیان اسراییل از صبح امروز (دوشنبه) به اجرا گذاشته شد، و همزمان گزارشها و اخبار رسانه‌ها، از تشدید بحران سیاسی در کابینه و دولت اسراییل خبر می‌دهند.

شرایط خاص حاکم بر رژیم صهیونیستی که به سبب شکست‌های نظامی پی در پی، با آن مواجه بود، رفته رفته خود را نمایان ساخته و همزمان با تحولات جدید در لبنان و صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل، رو به فزونی گذاشته است.

رقبای سیاسی دولت حاکم در اسراییل، از جمله اعضای ارشد حزب لیکود به رهبری "بنیامین نتانیاهو"، اولمرت را به خاطر اشتباهاتش مورد سرزنش جدی قرار داده و او را ورود به عرصه یک جنگ کورکورانه و ناکامی متهم کردند.

این در حالی است که در مقابل، دولت لبنان و مقاومت حزب‌الله، برغم انتقادات و تحفظی که در ارتباط با قطعنامه شورای امنیت دارند، اعلام کرده‌اند، آن را پذیرفته در یک شرایط برتری به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک به سر می‌برند و تمام تلاش خود را برای اجرای فوری آتش بس به کار خواهند بست.

این شرایط که به‌اعتقاد کارشناسان نظامی سیاسی منطقه‌ای و جهانی پیروزی بزرگی برای حزب الله و ملت لبنان تلقی می‌شود، اوضاع را برای اسراییل و دولتمردان این رژیم، پیچیده‌تر از روزهای گذشته کرده است بطوری که دولت و فرماندهان نظامی صهیونیست به دلیل شکست در تجاوز به لبنان در معرض انتقادات قرار دارند و اختلاف تا مرحله رو در رویی مهره‌های اصلی دولت اسراییل هم پیش رفته است.

تصویب قطعنامه توقف‌جنگ در لبنان و خروج نظامیان اسراییل از سرزمینهای اشغالی‌و انتشار گزارش‌های رسانه‌ای و کارشناسی مبنی براینکه رژیم صهیونیستی نتوانسته هیچ یک از اهداف از قبل پیش‌بینی شده خود را در این هجوم محقق سازد، سبب شده دولت و ارتش این رژیم بویژه فرماندهان ارشد در کانون انتقادهای روزافزون قرار گیرند.

شبکه تلویزیونی الجزیره در این زمینه اعلام کرد: مخالفان راستگرا به موافقت دولت با قطعنامه شورای امنیت اعتراض دارند چون معتقدند که تلفات و خسارات زیادی به اسراییل وارد شده است.

بر اساس آخرین برآورد اعلام شده از سوی مقامهای رژیم صهیونیستی، اسراییل تاکنون، از بابت تجاوز یک ماهه خود به لبنان، حدود ‪ ۶‬میلیارد دلار زیان دیده که این علاوه بر تلفات انسانی وارده و رکود اقتصادی در بخش‌هایی از اقتصاد این دولت است.

از سویی شبکه خبری الجزیره پیش بینی کرده که نه تنها اعتراض‌ها در کابینه اسراییل جدی است، بلکه امروز (دوشنبه) جلسه پارلمان این رژیم نیز به صحنه بیان این انتقادات تبدیل خواهد شد.

رسانه‌های خارجی و کارشناسان سیاسی، دوشنبه را یک روز بسیار جنجالی در هیات حاکمه رژیم صهیونیستی ارزیابی کرده و نوشتند: گرچه دولت اسراییل موافقت خود را با قطعنامه اعلام کرد، اما سخنان نخست وزیر و رهبران احزاب مخالف در مجلس (کنیست) مهم و قابل توجه خواهد بود.

اختلاف، اضمحلال و بحران سیاسی در دولت اسراییل در حدی است که رسانه‌ها از احتمال برگزاری انتخابات زودرس در اسراییل، با حمایت مخالفان راستگرای افراطی و سقوط دولت ایهود، سخن به میان آورده‌اند.

نتانیاهو نسخت وزیر پیشین اسراییل، قرار است، امروز به عنوان رهبر مخالفان دولت، در مجلس سخنرانی کند.

الجزیره در این‌باره گزارش کرد که مخالفان چپگرای دولت، خواستار توقف کامل عملیات جنگی شده و آغاز از جنگ را از ابتدا کار اشتباهی دانستنه‌اند.

از نظر مخالفان حزبی و تعدادی از مخالفان‌دیگر که درون کابینه اسراییل هستند، دولت عامل شکست در جنگ است، و در کنار آن، تحلیل‌گران، این نوع واکنشها را در عین حال، نوعی حسابکشی از دولت در داخل کابینه و خارج از آن، از سوی مخالفان راست و چپ، می‌دانند.

به اعتقاد این گروه، دولت اولمرت، بدون در نظر داشتن عواقب و تبعات ناشی از تجاوز خود به لبنان، متحمل شکست‌های فراوان گردیده و در نتیجه ناگزیر به پذیرش قطعنامه شده است.

این نگرانی و درهم‌ریختگی در مردم و جامعه صهیونیستی اسراییل که یک‌ماه سخت را گذرانده‌اند، نیز به چشم می‌خورد.

نیویورک تایمز هم، درباره تشتت حاکم بر دولت اسراییل، پس از شکست در جنگ نوشت: کابینه اولمرت مجروح جنگ است و تصمیمات نادرست و غلط جنگی به کوتاهتر شدن عمر این کابینه کمک خواهد کرد.

گفته می‌شود، دولت اسراییل کمیته‌های تحقیق ویژه‌ای را برای بررسی علت شکست نظامیان این رژیم، در مبارزه با رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان بویژه حزب‌الله، تشکیل خواهد داد.

اهم وظایف این کمیته‌بازجویی از مقامهای نظامی خواهد بود که پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های نظامی آنان از شرایط جنگ، عامل شکست اسراییل، عنوان شده است.

اما در مقابل، احزاب افراطی و قدرتمند اسراییلی مخالف دولت، مقام‌های دولتی را نیز در کنار نظامیان از مقصران اصلی در این شکست، قلمداد کرده و تلاش می‌کنند آنان را در مجلس تحت فشار قرار دهند.

در همین حال، رییس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی که در کانون انتقادها از ارتش این رژیم به‌دلیل تحمل شکست‌ها، کشته‌ها و زخمی‌های فراوان و ناتوانی برای توقف عملیات نظامی و موشکی حزب‌الله قرار دارد، گفته است: با وجود صدور قطعنامه، تا یک هفته دیگر نیز جنگ را ادامه می‌دهیم.

کارشناسان سیاسی و منابع آگاه نظامی، این نوع برخورد را که یک نوع فرار به جلو و جبران روحی و روانی شکست می‌دانند، اما در عین حال آن را ناشی از بحران سیاسی حاکم بر این رژیم نیز ارزیابی می‌کنند.

بحران روحی و روانی حاکم بر ارتش اسراییل به حدی است که آگاهان نظامی، معتقدند، مدتها طول خواهد کشید، این سیستم نظامی اعتماد به نفس خود را بدست آورد.

رهبر حزب سعادت ترکیه هم در این زمینه تاکید کرده است که مقاومت حزب‌الله لبنان، ارتش رژیم صهیونیستی را متلاشی کرد.

"رجایی کوتان" رهبر حزب اسلامگرای "سعادت" ترکیه گفت: مقاومت دلیرانه حزب‌الله لبنان، ارتش اسراییل را متلاشی کرده است، لذا اسراییل باید از مناطق اشغالی عقب نشینی کند.

رهبر حزب اسلامگرای "سعادت" معتقد است، نیروی صلحی که به منطقه اعزام می‌شود نباید جای خالی اسراییل را پر کند، بلکه باید امنیت مردم منطقه را تامین نماید و مانع تجاوز و ماجراجویی دوباره اسراییل شود.

کوتان، از حزب‌الله نیز به عنوان قهرمانانی یاد کرد که برای دفاع از وطن خود مبارزه می‌کنند.

او با تاکید براینکه برتری به سلاح نیست، بلکه به نیروی ایمان و باور است، گفت: حزب‌الله یک نیروی مقاومت مردمی است و از استقلال و تمامیت ارضی کشورش دفاع می‌کند.

تلویزیون فرانسه هم در تفسیری از اوضاع خاورمیانه و تحولات لبنان، به برقراری آتش بس، اشاره و اعلام کرد که دولت اسراییل با یک بحران سیاسی روبه رو شده‌است.

گزارشگر شبکه دوم تلویزیونی فرانسه، از تل آویو گزارش داد: انتقاد جناح راست اسراییل و نظامیان این کشور از سیاستهای اولمرت، دولت وی را درآستانه یک بحران جدی قرار داده است.

همچنین، کابینه رژیم صهیونیستی برای پذیرش قطعنامه شورای امنیت و برقراری آتش‌بس فوری تحت فشار افکار عمومی داخل سرزمین‌های اشغالی، نمایندگان مجلس و رسانه‌های این رژیم قرار گرفته است.

رییس حزب لیکود در مجلس اسرییل نیز تصریح کرده است: دولت اسراییل در حمله به لبنان نتوانسته به اهداف خود برسد و شکست خورده است.

مقاومت شدید و غیرقابل محاسبه حزب‌الله و سازماندهی منظم این نیروها، از دلایل اصلی شکست، اسراییل در این تجاوز عنوان شده است.

کارشناسان منطقه‌ای معتقدند که اسراییل پس از گذشت یکماه از این جنگ ویرانگر، هنوز هم نتوانسته است ارزیابی دقیق و درستی از قدرت و توانمندی حزب‌الله داشته باشد.

درطول یک ماه جنگ اسراییل علیه حزب الله، علاوه بر خسارات مالی، تلفات جانی فراوانی متوجه ارتش صهیونیستی شده است .

شبکه یک تلویزیون فرانسه در تفسیری از تحولات لبنان، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و بحث آتش بس، مقاومت نیروهای حزب‌الله در مقابل حملات اسراییل را حیرت‌انگیز خواند.

کد خبر 2245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز