شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: پس از جمع‌بندی‌ها و جلسات مکرر با دولت مقرر شد نرخ سود بانکی فعلاً تغییر نکند.

به گزارش مهر، دکتر اکبر کمیجانی افزود: با بررسی‌هایی که طی 6 ماهه آینده توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد و نتیجه آن به دولت اعلام می‌شود، رئیس جمهوری در مورد کاهش و یا افزایش نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کمیجانی در حاشیه بیست و نهمین همایش آمارگیران و کارشناسان آمار بانک مرکزی در نوشهر گفت: نرخ تورم در 12 ماهه منتهی به اسفند ماه سال گذشته، 6/13درصد بوده که این نرخ در سال 84 که 1/12درصد بوده، افزایش نشان می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که افزایش تورم به خاطر جهت‌گیری‌های توسعه‌ای که در اقتصاد بوده و حجم عظیمی از پروژه‌های  اقتصادی آغاز و در آینده نزدیک تبدیل به محصول، تولید و رشد اقتصادی خواهد شد، در سال جاری مهار و کنترل شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که آیا نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش خواهد یافت؟ بیان داشت: برای این کار بر اساس نظریه‌های علمی اقتصاد مشاهدات و تجربه‌های دیگران نگاه بر افزایش سود بانکی بوده است که پس از جمع‌بندی‌ها و جلسات مکرر با دولت مقرر شد نرخ سود بانکی فعلاً تغییر نکند.

وی افزود: با بررسی‌هایی که طی شش ماهه آینده توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد و نتیجه آن به دولت ابلاغ خواهد شد، رئیس جمهوری در مورد کاهش و یا افزایش نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری خواهند کرد؛ در حال حاضر نرخ سود بانک‌های دولتی به مانند قبل 14 و بانک‌های خصوصی 17 درصد می‌باشد.

وی در مورد طرح‌های زودبازده و میزان تخصیص آن به سرمایه‌گذاران، اظهار داشت: سال 84 که سال اول اعطای طرح‌ها بود حدود 72 هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل طرح‌های زودبازده توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

کمیجانی یادآور شد: نباید این تصور را داشت که منابع بانکی صرفاً در اختیار طرح‌های زودبازده است بلکه باید این موضوع را هم در نظر داشت که طرح‌هایی که از گذشته در ردیف تخصیص اعتبار بوده و اهمیت خاصی دارد مورد بازنگری قرار گیرد و بر نحوه معرفی طرح‌های زودبازده برای دریافت تسهیلات بازنگری‌هایی صورت گیرد.

وی افزود: از مجموع 581 هزار طرح زودبازده معرفی شده به بانک‌ها حدود 346 هزار طرح مورد تائید بانک‌ها قرار گرفته که تاکنون بیش از 235 هزار طرح منجر به عقد قرارداد و اعطای تسهیلات گردیده است.

کد خبر 22432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز