سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان از گذشته به این حقیقت که آیا دلفین‌ها یکدیگر را با استفاده از سوتی ویژه صدا می‌زنند مظنون بوده‌اند و اکنون مدارکی جدید به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد دلفین‌ها یکدیگر را به اسم صدا می‌زنند.

دلفین

براساس گزارش BBC، تحقیقات جدید نشان می‌دهند این پستانداران دریایی هوشمند برای شناسایی یکدیگر از سوت‌هایی خاص و منحصر به هر دلفین استفاده می‌کنند. گروهی از دانشمندان دانشگاه سن اندروز در اسکاتلند دریافته‌اند زمانی که دلفین‌ها سوت مخصوص به خود را می‌شنوند،‌نسبت به آنها واکنش نشان داده و پاسخ می‌دهند.

به گفته وینسنت ژانیک از واحد مطالعات پستانداران دریایی،‌دلفین‌ها در محیطی سه‌بعدی که از هیچ نشانه‌ای برخوردار نیست زندگی می‌کنند و باید برای بقا در شکل یک گروه درکنار یکدیگر بمانند،‌از این رو برای اینکه تماس با یکدیگر را حفظ کنند به سیستمی کارامد نیاز دارند.

دانشمندان از گذشته به این نکته که دلفین‌ها از سوتی خاص برای صدا زدن یکدیگر استفاده می‌کنند، صدایی که کاربرد نام‌های انسانی را دارند، مظنون بودند. مطالعات پیشین نشان داده‌بودند که این اصوات همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند و دلفین‌های یک گروه می‌توانند تقلید این صداها را فرا بگیرند.

اما این اولین باری است که در یک مطالعه دلفین‌ها نسبت به نامیده شدن اسم خود که همان سوت مخصوص به آنها است، واکنش نشان داده و پاسخ می‌دهند.

دلفین‌ها در زیر آب نمی‌توانند یکدیگر را ببینند، قدرت بویایی بالایی ندارند و معمولا در یک نقطه بند نمی‌شوند تا در کنار یکدیگر بمانند. محققان برای بررسی این توانایی دلفین‌ها، صدای هریک از دلفین‌های یک گروه را به صورت مجزا ضبط کردند و آنها را با استفاده از بلند‌گوهای زیر آبی پخش کردند.

این اصوات به همراه صدای سوت خاص دلفین‌های گروه‌های دیگر برای گروه دلفین‌های مورد مطالعه پخش شد و محققان مشاهده کردند دلفین‌ها تنها نسبت به صدای مخصوص به گروه خود با ایجاد سوتی مخصوص پاسخ می‌دهند. محققان براین باورند دلفین‌ها مانند انسان‌ها هستند و زمانی که نام خود را می‌شوند،‌به آن پاسخ می‌دهند.

به گفته ژانیک این توانایی احتمالا برای این در دلفین‌ها ایجاد شده تا بتوانند در محیط زیر آب در قالب گروه در کنار یکدیگر باقی بمانند و یکدیگر را شناسایی کنند. این اولین باری است که چنین رفتاری در حیوانات مشاهده می‌شود، به استثنای برخی از طوطی‌ها که آنها نیز در گروه برروی یکدیگر نامگذاری می‌کنند.

کد خبر 224300
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز