کارشناسان حیات وحش از مشاهده نهنگ‌های فوق‌العاده کمیاب برای نخستین‌بار پس از 61سال در سواحل بریتیش کلمبیا و نواحی شمال شرقی اقیانوس آرام خبر دادند.

نهنگ کمباب


به گزارش ایسنا به نقل از نشریه لایو ساینس، جان فورد یکی از محققانی که روی این‌گونه از نهنگ‌های بسیار کمیاب که نمونه آن بیش از 60سال پیش دیده‌شده، مطالعه کرده درخصوص مشاهده دوباره این نهنگ کمیاب می‌گوید: یافتن نمونه‌های زنده این‌گونه پس از 61سال بسیار دور از انتظار بود و ما را شگفت‌زده کرد. وزن این جانور آبزی غول‌پیکر به 70تن می‌رسد.

براساس این گزارش صید بی‌رویه این‌گونه پستاندار عظیم‌الجثه در دهه 80میلادی منجر به نابودی جمعیت قابل‌توجهی از این‌گونه از نهنگ‌های غول پیکر شد، به‌طوری که براساس محاسبات انجام شده هم‌اکنون فقط 500قطعه از این‌گونه نهنگ‌های نادر در کل آب‌های جهان وجود دارد.

محققان همواره صید بی‌رویه و کشتار گونه‌های آبزی را از عوامل نابودی گونه‌های کمیاب آبزیان اعلام کرده‌اند. محققان در حال حاضر در جست‌وجوی روش‌هایی برای جلوگیری از انقراض کامل این‌گونه از نهنگ‌های کمیاب هستند که پس از 61سال بار دیگر از اعماق آب‌های اقیانوس بیرون آمده‌اند.

کد خبر 220776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز