شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اکران فیلم کنترل بر اساس زندگی‌ یان کرتیس خواننده فقید انگلیسی و انتقاد شدید هاروی و این اشتاین از دولت بوش مهم‌ترین حوادث روز چهارم جشنواره بین‌المللی فیلم کن بود.

سیکو عنوان مستند جدید مایکل‌ مور در مورد شرایط درمانی و بهداشتی آمریکاست که همچون آثار قبلی او جنجالی بود و موجب موضع‌گیری مقامات آمریکایی از جمله وزارت خزانه‌داری و شبکه فاکس نیوز شده است.

دلیل انتقاد وزارت خزانه‌داری، سفر بدون اجازه مور به کوبا برای تکمیل فیلم، عنوان شده است اما هاروی و این اشتاین که تولیدکننده این فیلم بود، در پاسخ به انتقادات وزارت خزانه‌داری عنوان کرده که اخیراً نامه‌هایی را برای حذف برخی از قسمت‌های فیلم به‌ویژه 20 دقیقه پایانی که در کوبا می‌گذرد دریافت کرده است.

اما وی تاکید کرد علاوه بر عدم تغییر مدت‌ زمان فعلی فیلم،‌ اقدامات حقوقی لازم برای پیگیری این مساله و کشف ریشه‌های اصی این توطئه که به‌زعم او از سوی برخی سیاستمداران آمریکایی هدایت می‌شود را انجام خواهد داد.

گفتنی است که فیلم قبلی مور تحت عنوان فارنهایت 11/9 نخل طلای جشنواره کن را در سال 2004 دریافت کرد.

اما فیلمی که به شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفت و تا به حال از بهترین فیلم‌های جشنواره محسوب می‌شود، فیلم کنترل از آنتون کوربین، عکاس و کلیپ‌ساز هلندی است که اولین فیلم بلند خود را درباره زندگی‌ یان کرتیس خواننده و عضو اصلی گروه انگلیسی جوی دایویژن ساخته است.

تمامی هنرپیشگان این فیلم را نابازیگران انگلیسی تشکیل‌ می‌دهند ولی منتقدان از سام ریلی، هنرپیشه نقش کرتیس به عنوان امید اصلی دریافت جایزه بهترین هنرپیشه مرد جشنواره، نام می‌برند.

فیلم بر اساس کتاب تماس از فاصله‌ای دور نوشته دبورا کرتیس همسر خواننده متوفی گروه ساخته شده است و به سال‌های آخر زندگی وی می‌پردازد.

از دیگر فیلم‌های تحسین‌ شده روز چهارم می‌توان به تبعید آخرین فیلم آندری ژیاگنیتیسف کارگردان روسی و همچنین آوازهای عاشقانه از کریستوف هونور اشاره کرد. به نوشته روزنامه ورایتی فیلم تبعید علی‌رغم پرداخت خوب داستان و بازی خوب ماریا بونووی، هرگز نمی‌تواند همچون فیلم بازگشت (فیلم قبلی ژیاگنیتیسف) باشد.

فیلم تا حد زیادی تأثیر گرفته از آثار داستا‌یوسکی است و داستان تبعید خانواده‌ای از آمریکا به کشوری نامعلوم را دنبال می‌کند.

فیلم جدید‌ های هارتلی به نام Fay Grim نیز در این روز به نمایش گذاشته شد.

این فیلم که دنباله‌ای بر فیلم هنری فول (درام موفق هارتلی در سال 1998) بود نتوانست انتظارات را برآورده کند و فیلم در انتها با استقبال سرد منتقدان پرامید که به سالن سینما آمده بودند، مواجه شد.

کد خبر 22427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز