گروه بورس: در شرایطی که برگزاری مجمع عمومی سهامداران سایپا به تعویق افتاده، مجمع صاحبان سهام ایران خودرو که دیروز برگزار شد، با حاشیه‌های جالب توجهی همراه بود.

بورس

به گزارش همشهری، در آخرین روز فصل مجامع تابستانی در بورس تهران، مجمع عمومی شرکت ایران‌خودرو با حضور 74درصد صاحبان سهام برگزار شد. از نکات قابل توجه در این مجمع اعتراض سهامداران خرد و بزرگ به نحوه قیمت‌گذاری و بلاتکلیفی خودروسازان در تعیین قیمت محصولاتشان بود.

علیرضا عسکری مارانی که به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در هیأت رئیسه مجمع عمومی ایران خودرو حضور داشت به نمایندگی از سهامداران گفت: پیش از این صنایع نساجی و لوازم خانگی در ایران به‌دلیل بحران‌های مشابه و بی‌توجهی دست‌اندرکاران از بین رفته‌اند اما سهامداران شرکت‌های خودروسازی به‌ویژه ایران خودرو در‌زمینه اصلاح قیمت محصولات پشتیبان هیأت مدیره و مدیران ایران خودرو هستند. او به نمایندگی از سرمایه‌گذاران در صنعت خودرو گفت: انتظار ما این است که نحوه قیمت‌گذاری در صنعت خودرو به‌گونه‌ای اصلاح شود که سرمایه‌گذاران و سهامداران صنعت خودرو بتوانند سودی منطقی را کسب کنند و درنهایت همان بلایی که بر سر صنایع نساجی و لوازم خانگی آمد بر سر صنعت خودرو نازل نشود.

عسکری مارانی افزود: سهامداران ایران خودرو حتی اگر لازم باشد حاضرند با تشکیل مجامع فوق‌العاده برای پیشبرد این هدف و اصلاح امور به کمک خودروسازان بشتابند. در ادامه جواد نجم‌الدین مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ گفت: علاقه‌مندیم سهامداران به تعیین قیمت واقعی محصولات کمک کنند. هیأت مدیره ایران خودرو خود را متعهد می‌داند که نظرات سهامداران را در اداره شرکت به‌کار بندد.

گزارش هیأت مدیره به مجمع

نجم‌الدین تأمین نقدینگی را از مهم‌ترین چالش‌های ایران خودرو در سال گذشته اعلام کرد و گفت: درخواست واریز 130درصد ارزش پیش‌فاکتور به‌حساب بانک برای اختصاص ارز مبادله‌ای با درنظر گرفتن زمان حداقل 4ماهه تأمین و تحویل کالا و ترخیص آن، برای خودروسازان بسیار سنگین بود. درحالی‌که درگذشته خودروساز با 10درصد این مبلغ، امکان گشایش اعتبار را داشت و اغلب وجوه ریالی مورد نیاز به‌صورت وام‌های مختلف توسط بانک تأمین می‌شد. مدیرعامل ایران خودرو تخصیص‌نیافتن تسهیـلات مصوب کارگـروه حمایت از تولید به صنعت خودرو به مبلغ 2 هزار میلیارد تومان و کاهش تیراژ و درآمد فروش ناشی از مشـــکلات زنجیره تأمین، تحریم‌ها و همکاری‌های بین‌المللی را که همان دور باطل نقدینگی است، ازجمله شرایط حاکم بر وضعیت تأمین مالی ایران خودرو در سال گذشته اعلام کرد.

قیمت‌گذاری

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به فرایند قیمت‌گذاری خودرو اظهارداشت: فرایند قیمت‌گذاری وقت زیادی از دولت و خودروسازان گرفت و سرانجام موجب تولید همراه با زیان در چند‌ماه از سال شد. با وجود مصوبه دولت مبنی بر محاسبه قیمت خودرو براساس نرخ ارز مبادله‌ای، تاکنون از این منبع هیچ ارزی به‌خودروسازان تخصیص نیافته است. او اجرا‌نشدن درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت محصول را درحالی‌که تمامی مواداولیه افزایش قیمت پیدا کرده بود، از دیگر مشکلات سال گذشته اعلام کرد و گفت: واگذار‌شدن قیمت‌گذاری به شورای رقابت نیز منجر به بلاتکلیفی 2ماهه خودروسازان شد.

دلایل فروش نرفتن پارسیان

او در زمینه دلایل واگذارنشدن سهام بانک پارسیان اعلام کرد: از سال 90، شرکت ایران خودرو به‌دنبال فروش سهام مدیریتی بانک پارسیان به‌منظور تأمین نقدینگی بوده است ولی همکاری لازم با این شرکت برای واگذاری سهام صورت نگرفت. از آنجایی که فروش سهام مدیریتی امکان تأمین حدود 1700میلیارد تومان نقدینگی برای شرکت ایجاد می‌کرد و مصوبه کمیته تدابیر ویژه دولت در این زمینه اخذ شد ولی متأسفانه با آن نیز مخالفت کرده و شرکت را ملکف به فروش تدریجی بلوکی کردند که تأمین نقدینگی مذکور را به نصف کاهش می‌دهد.

برنامه سال 92

او گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها، شرکت ایران‌خودرو در سال‌92 تولید بالغ بر 550هزار دستگاه خودرو را در دستور کار دارد. نجم‌الدین تأکید کرد: گروه صنعتی ایران خودرو برنامه راهبردی خود را براساس عدم‌استفاده از ارز نفتی ترسیم کرده و قرار است در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی 50هزار دستگاه انواع خودروی سواری را صادر کند.

کد خبر 224228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز