گروه بین‌الملل: اتحادیه اروپا در آخرین نشست وزرای خارجه خود در‌ ماه جولای، شاخه نظامی حزب‌الله لبنان را در فهرست سیاه خود قرار داد و آن را شاخه‌ای تروریستی معرفی کرد.

قرار بود در این نشست بیش از هر موضوعی به پرونده مسلح‌سازی‌ گروه‌های پیکارجو در سوریه پرداخته شود اما انصراف 2کشور انگلیس و فرانسه از این موضوع و چرخش آنها به سوی تروریستی خواندن شاخه نظامی حزب‌الله، باعث شد محور این نشست حزب‌الله باشد تا مخالفان سوریه.در این نشست، شاخه نظامی حزب‌الله لبنان تحت عنوان انجام فعالیت‌های تروریستی در اروپا، در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد. اروپایی‌ها در عین حال تمایل خود را به ادامه رایزنی‌ها و گفت‌وگو با تمامی گروه‌ها و احزاب سیاسی لبنان ازجمله حزب‌الله اعلام کردند.

اروپایی‌ها در اتخاذ این تصمیم به انفجاری استناد می‌کنند که‌ماه جولای2012 یک اتوبوس حامل شماری گردشگر ازجمله 5گردشگر اسرائیلی را در فرودگاه بورگاس بلغارستان هدف گرفت و باعث کشته شدن آنها شد. اما خود بلغارها می‌گویند ادله روشن و قطعی درباره دست داشتن حزب‌الله در این انفجار ندارند و صرفا نشانه‌هایی غیرقطعی در اختیار دارند.

پس از این انفجار بود که آمریکا و اسرائیل فشارهای زیادی بر اتحادیه اروپا وارد آوردند تا حزب‌الله را در فهرست سیاه خود قرار دهد. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین سفر خود به اراضی اشغالی از اروپایی‌ها خواسته بود تا چنین اقدامی را صورت دهند.
علاوه بر این، اقدام اتحادیه اروپا در شرایطی اتخاذ می‌شود که حزب‌الله لبنان برای حمایت از لبنانی‌های مقیم سوریه و نیز پیشگیری از ورود گروه‌های تکفیری از سوریه به داخل لبنان، وارد درگیری‌های سوریه شد و توانست پیروزی‌های گسترده‌ای به‌ویژه در جنگ القصیر را رقم زند.

از این رو، این احتمال تقویت می‌شود که تصمیم یادشده بیش از آنکه برایند انفجار بلغارستان و انجام گرفتن فعالیت تروریستی در اتحادیه اروپا باشد، نتیجه اعمال فشار اسرائیل و آمریکا و کشورهای دیگری در اتحادیه اروپا نظیر فرانسه، انگلیس و هلند باشد که پیش از اتحادیه اروپا، شاخه نظامی حزب‌الله یا تمام حزب را در فهرست سیاه خود قرار داده بودند. یک مقام ارشد اروپایی روز جمعه اعلام کرده بود که همچنان برخی ملاحظات دراین باره وجود دارد اما این اقدام صرفا درباره شاخه نظامی حزب‌الله است و نه شاخه سیاسی آن‌که در دولت کنونی لبنان هم حضور و نقش دارد. دولت لبنان روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ضمن درخواست از اروپایی‌ها برای خودداری از چنین تصمیمی، حزب‌الله را عنصری اساسی در جامعه سیاسی لبنان دانسته بود.

این اقدام در سطح اروپایی‌اش باعث می‌شود تا اتحادیه یادشده که ترکیبی از 28کشور است، تحریم‌هایی را علیه شاخه نظامی حزب‌الله درنظر گیرد اما این تحریم‌ها نیازی به زمان طولانی برای عملی شدن دارد. اما در خاورمیانه تصمیم اتحادیه اروپا باعث می‌شود تا اسرائیل تشویق شود با شدت و جدیت بیشتری با حزب‌الله رفتار کند و پروازهای خود بر فراز جنوب لبنان را موجه جلوه دهد و حتی آنها را افزایش دهد و هرگونه درگیری با شاخه نظامی حزب‌الله را تحت عنوان دفاع از خود در برابر یک گروه تروریستی تلقی کند.

در داخل لبنان هم هرچند اروپایی‌ها می‌گویند چنین تصمیمی تأثیری بر اوضاع و تحولات کشور نخواهد گذاشت اما این امر عملا می‌تواند زمینه شعله‌ور‌تر‌شدن ناآرامی‌ها و درگیری‌های جاری در لبنان را فراهم آورد و هرگونه اقدام علیه این حزب بر پایه این تصمیم، موجه جلوه داده شود و به‌نوبه خود می‌تواند بر حضور نیروهای یونیفل مستقر در جنوب لبنان منعکس شود.

کد خبر 224226
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز