دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، ایجاد و ارتقای سطح حفاظتی ۱۶ منطقه ساحلی- دریایی در دستور کار کمیته فنی کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیات دولت قرار گرفته است

ارتقای سطح حفاظتی 16 منطقه ساحلی-دریایی

به گزارش ایرنا، رامین شادی گفت: اولین جلسه کارگروه کمیته فنی کمیسیون امور زیربنایی با شرکت نمایندگان عضو شورایعالی حفاظت محیط زیست تشکیل شد که در آن ایجاد ۱۶ منطقه حفاطت شده دریایی مورد بررسی قرار گرفت که پس از اعلام نظر نمایندگان، گزارش تکمیلی به کمیته فنی کمیسیون ارسال می‌شود.

وی مناطق پیشنهادی حفاظت شده دریایی در استان گلستان را منطقه مصب رودخانه حفاظت شده گرگانرود، منطقه پناهگاه حیات وحش ساحلی دریایی گمیشان عنوان کرد و افزود: منطقه حفاظت شده ساحلی - دریایی کچو در شرق چابهار، منطقه حفاظت شده خلیج گواتر در ضلع جنوب شرقی منطقه حفاظت شده گاندو، منطقه حفاظت شده ساحلی دریایی تنگ، منطقه حفاظت شده ساحلی دریایی پزم و منطقه حفاظت شده مرجان‌های دریایی خلیج چابهار نیز در استان سیستان و بلوچستان به عنوان مناطق حفاظت شده دریایی معرفی شده است.

به گفته وی پارک ملی ساحلی دریایی دارا در استان خوزستان نیز به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی پیشنهاد شده است.

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منطقه حفاظت شده ساحلی - دریایی جزیره هرمز در شرق جزیره، منطقه حفاظت شده ساحلی - دریایی جزیره قشم، منطقه حفاظت شده ساحلی- دریایی هنگام ، منطقه حفاظت شده ساحلی - دریایی جزیره لارک، منطقه حفاظت شده دریایی جزیره کیش در سواحل جنوب شرق کیش و منطقه حفاظت شده دریایی جزیره هندورابی در استان هرمزگان به عنوان مناطق حفاظت شده دریایی ایجاد می‌شود.

شادی همچنین از ارتقای پناهگاه حیات وحش استیل عباس آباد در استان گیلان خبر داد و گفت: منطقه حفاظت شده رودخانه چشمه کیله در استان مازندران از منطقه شکار ممنوع به حفاظت شده ارتقا می‌یابد.

به گفته وی اکنون استان‌های شمالی و جنوبی کشور دارای ۳ پارک ملی دریایی، ۱ اثر طبیعی ملی، ۱۰ منطقه حفاظت شده ساحلی و تالابی و ۷ پناهگاه حیات وحش ساحلی و دریایی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: کارکردهای آموزشی، پژوهشی و تفرجی مناطق حفاظت شده به همراه کارکرد اصلی آن یعنی حفاظت، بدون هر گونه تعارض با هم باید در گستره واحد و یکپارچه به طور وسیعی به کار گرفته شوند.

شادی خاطر نشان کرد: در نگرش جدید از مفهوم حفاظت، این مناطق با فعال کردن قابلیت‌های مختلف و عرضه خدمات گسترده، امکان رقابت اقتصادی بیشتری را فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: با چنین هدفی این مناطق را دیگر نمی‌توان منابع بدون استفاده، معطل و سرمایه‌های راکد به حساب آورد بلکه باید با بهره کشی فیزیکی از آن ها فواید اقتصادی ملموس‌تری کسب کرد.

کد خبر 224100
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز