شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مدیریت کوهستان یک مقوله بین بخشی قلمداد می‌شود، خواستار اعمال حفاظت گسترده و مدیریت یکپارچه آن و هماهنگی هرچه بیشتر بین دستگاه‌های مسوول شد

مدیریت یکپارچه زیست بوم کوهستان

به گزارش ایرنا، ناصرمقدسی گفت: کمیته فرعی کوهستان وابسته به کمیته ملی توسعه پایدار از سال ۱۳۸۵ در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد و جامعه جهانی قدم‌های خود را در این زمینه از سال ۲۰۰۲ به طور جدی و با نامگذاری ۲۰ آذر برابر با ۱۱ دسامبر به عنوان روز جهانی کوهستان برداشته است.

به گفته مدیر کل دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، حساسیت اکوسیستم‌های کوهستانی تا آنجاست که در اجلاس‌های جهانی توسعه پایدار همواره از موضوعات اصلی بحث بوده است.

وی اظهارداشت: در آخرین اجلاس توسعه پایدار (ریو +۲۰) نیز بر لزوم تصویب رویکردهای جامع از طریق الحاق سیاست‌های خاص کوهستان به راهبردهای ملی تاکید شد تا جایی که پاراگراف ۲۱۰ تا ۲۱۲ سند این اجلاس به کوهستان اختصاص داده شده است.

مقدسی تاکید کرد: اعمال مدیریت یکپارچه و حفاظت گسترده از کوهستان مستلزم هماهنگی هرچه بیشتر بین دستگاه‌های مسوول است.

مدیر کل دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کمیته تخصصی کوهستان با حضور نمایندگان ارگان‌های مرتبط و به منظور دستیابی به توسعه پایدار کوهستان تصمیم بر برگزاری جلسات هماهنگی درسطح استانی گرفته تا بتواند از دیدگاه‌ها و توان علمی و فنی بازوهای استانی خویش نیز بهره مند شود.

وی از تهیه چارچوبی برای تعیین اهداف و ساختار کمیته کوهستان در سطح استان‌ها خبر داد و گفت: بر اساس این چارچوب استان‌ها نسبت به برگزاری جلسات، تدوین راهبردها و برنامه‌های استانی اقدام و گزارش اقدامات و نتایج جلسات را به صورت فصلی به دبیرخانه کمیته فرعی کوهستان ارسال کنند.

مقدسی با تاکید بر ضرورت و لزوم توجه هرچه بیشتر به معضلات کوهستان در استقرار مدیریت زیست بومی و یکپارچه عرصه‌های طبیعی، گفت: ساماندهی مشارکت جوامع محلی و دوستداران طبیعت و نیز ظرفیت سازی و گسترش همکاری بین بخشی در این زمینه، مورد تاکید است.

وی گفت: کمیته فرعی کوهستان در سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون توانسته با افراد و نهادهای تاثیر گذار در حوزه کوهستان ارتباط برقرار کند، همچنین تدوین برنامه مدیریت کوهستان در اولویت کار این کمیته قرار گرفته که با همکاری فدراسیون کوهنوردی، کارگروه محیط زیست را در کنار سایر کارگروه های تخصصی فدراسیون تشکیل داده است.

مدیر کل دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، تدوین ساختار، مدیریت جامع و راهبردهای محلی، بررسی و تدوین اولویت‌های برنامه سالانه، گردآوری اطلاعات استانی و ستادی به منظور ایجاد بانک اطلاعاتی و اطلاع رسانی را از دیگر برنامه‌های کمیته تخصصی کوهستان عنوان کرد.

کد خبر 223959
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز