مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جف بزوس بنیانگذار آمازون اعلام کرد یکی از قطعات گم شده ماموریت آپولو، یعنی قطعه‌ای از موتور راکت F-1 را در سفر اکتشافی اعماق دریا کشف کرده‌است.

راکت

براساس گزارش دیسکاوری، به گفته بزوس قطعه‌ای که به تازگی طی یکی از سفرهای اکتشافی دریایی‌اش کشف کرده‌است، در واقع قطعه‌ای از موتور راکت Saturn V آپولو 11 است که در سال 1969 اولین فضانوردان را به ماه برد. این حقیقت زمانی کشف شد که یکی از نگهبانان مرکز فضایی کانزاس، جایی که از این قطعه نگهداری می‌شود، زنگ‌زدگی روی موتور را پاک کرده و جزئیات مربوط به هویت آن را برملا کرد.

سفر اکتشافی بزوس در ماه مارچ قدمی بزرگ در راستای باستان شناسی صنعتی به شمار می‌رود زیرا وی در این سفر از دستگاه‌های کنترل از راه دور برای بازیابی این قطعه از موتور از کف اقیانوس اطلس استفاده کرد. این قطعه از موتور که از عمق چهار هزار و 200 متری به سطح آب آورده شده در مرحله اول پرتاب Saturn V مورد استفاده قرار گرفت و برای همیشه به عنوان قدرتمند‌ترین موتور راکت تک‌مخزنه سوخت مایع که تاکنون در جهان ساخته شده، باقی ماند.

راکت

به گفته بزوس، از این موتور به اندازه‌ای قطعات به سطح آب آورده شده که بتوان آن را به نمایش گذاشت، این قطعات شامل مخزن احتراقی پشتی، ژنراتورهای گازی، انژکتورها، توربین‌ها و دیگر قطعات هستند که به دلیل شدت حرارت در زمان پرتاب و همچنین سقوط از لبه فضا به درون اقیانوس و سپری کردن بیش از چهار دهه درون آب نمک‌دار همگی دچار تغییر شکل شده‌اند.

زدودن لایه‌های زنگ زده و فرسوده شده از روی این قطعات زمان زیادی صرف خواهد کرد با این‌همه با آشکار شدن عبارت "شماره واحد 2044" تایید شد که این قطعه به موتور F-1 راکتی اختصاص دارد که آپولو را به ماه برده‌است.

کد خبر 223998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز