شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آلکسی ناوالنی از رهبران مخالفان روسیه دیروز با قطار وارد مسکو شد و از سوی جمع کثیری از هوادارانش مورد استقبال قرار گرفت.

وی که به جرم دزدی به 5سال زندان محکوم شده است، تا زمان تعیین نتیجه فرجام‌خواهی آزاد شده است. به گزارش رویترز، روز پنجشنبه ناوالنی در شهر کیرف به اتهام اختلاس و دزدی الوار به ارزش نیم‌میلیون دلار به همراه همدستش به 5سال زندان محکوم شد. اما روز جمعه، دادگاه استیناف وی را تا زمان بررسی تقاضای فرجام، آزاد کرد.

ناوالنی در جمع هوادارانش اعلام کرد در انتخابات شهرداری مسکو که 17شهریور برگزار می‌شود، نامزد خواهد شد و به پیروزی خواهد رسید. پس از صدور حکم زندان برای ناوالنی، هزاران نفر در شهرهای بزرگ روسیه ازجمله مسکو و سن پترزبورگ راهپیمایی و به این حکم اعتراض کردند.

کاخ سفید نیز این حکم را تازه‌ترین نمونه روندی نگران‌کننده از سرکوب کردن نارضایتی در میان جامعه مدنی در روسیه توصیف کرد. کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز نگرانی از محکومیت ناوالنی گفت که این اتهام‌ها در محاکمه اثبات نشد. ناوالنی مدعی است اتهام‌هایش همگی انگیزه سیاسی دارد و با هدف خاموش کردن وی وارد شده است.

خاستگاه ناوالنی

پاره‌ای از تحلیلگران ناوالنی را تجسم نسل شورشی جوانان روسیه می‌دانند که کمر به ساقط کردن پوتین از اریکه قدرت بسته‌اند. وی که 37ساله است، ازجمله نخستین رهبران معترضان بود که در جریان اعتراض‌ها به موضوع ریاست‌جمهوری مجدد پوتین در دسامبر 2011بازداشت شد. زمانی که 15روز بعد آزاد شد، تبدیل به قهرمان معترضان شده بود و هر جا سخنرانی می‌کرد، جمعیت انبوهی از معترضان گرد می‌آمدند. در بهار 2012که پوتین به کرملین بازگشت، وی به رهبر غیررسمی اما بدون چون و چرای معترضان بدل‌شده بود.

همین تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند ناوالنی بیش از دیگر رهبران معترضان به‌طور بالقوه توان تکان دادن - اگر نگوییم به چالش کشیدن مستقیم - پوتین را دارد. از این رو، آنان حکم حبس وی را نشانی از این می‌دانند که رئیس‌جمهور روسیه وی را تهدیدی برای خود قلمداد می‌کند، اما آزادی سریع وی باعث شگفتی همگان شده است. با این حال، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که محبوبیت ناوالنی از شهرهای بزرگ فراتر نمی‌رود. وی سابقاً یک دوره آموزشی را در دانشگاه ییل در آمریکا گذرانده است و از این‌رو گاه ناچار می‌شود به اتهام هواداران پوتین که وی را عامل سیا می‌خوانند، پاسخ دهد.

همچنین عقاید تند وی درباره مهاجرت مسلمانان و دیگر ساکنان آسیایی به مناطق اسلاونشین روسیه باعث شده است تا گاه نسبت به اتهام گرایش‌های فاشیستی واکنش نشان دهد. ناوالنی که از ملی‌گرایان سرسخت روسی است، قبلاً‌ از یک حزب لیبرال اخراج شده و وعده کرده است با مهاجرت مردم آسیای مرکزی و قفقاز مبارزه کند.

وی همچنین بریز و بپاش‌ها و تخلفات مالی را در شرکت‌های بزرگ هدف قرار داده است. 3سال پیش، گزارشی درباره اختلاس 4میلیارد دلار توسط مقامات شرکت دولتی او‌ای تی ترانزنفت در سایت وی منتشر شد؛ هر چند که مقامات دولتی آن را رد کردند. وی کوشیده است با اقدام‌هایی از این دست، خود را فعال مبارزه با فساد دولتی نیز قلمداد کند. ناوالنی برجسته‌ترین مخالف کرملین بعد از زندانی شدن میخائیل خودورکوفسکی در سال 2005است.

خودورکوفسکی مالک شرکت نفتی یوکاس است که اکنون دوره محکومیت 13ساله خود را در زندان سپری می‌کند. ناظران عرصه سیاسی روسیه خاطرنشان می‌کنند پوتین عمدتاً‌ مخالفان خود را به تخلفات مالی متهم و با آنان برخورد می‌کند. خودورکوفسکی هم به تخلفاتی همچون فرار مالیاتی متهم شده بود. در سال‌جاری میلادی، دست‌کم 2منتقد سرشناس پوتین یعنی سرگئی گوریف اقتصاددان و گری کاسپارف قهرمان سابق شطرنج از کشور خارج شده‌اند.

کد خبر 223936
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز