همشهری آنلاین: مدیرعامل باشگاه استقلال در یک گفت‌و‌گوی مفصل درباره مسائل مختلف صحبت کرد؛ از پورشه‌های رویانیان به بازیکنان پرسپولیس تا شکایت از جباری و ماندن آندو و نکونام.

علی فتح‌الله‌زاده پس از پشت سر گذاشتن روزهای دشوار نقل و انتقالات حالا می‌تواند با خیال آسوده در انتظار آغاز لیگ باشد. او مهره‌های تاثیرگذار تیمش را حفظ کرد و بازیکنان جدیدی را هم گرفت تا با قاطعیت از حالا قهرمانی تیمش را تبریک بگوید.

گفت‌وگوی تفصیلی تسنیم با علی فتح‌الله‌زاده را بخوانید.

با این تیم قهرمان آسیا می‌شویم

  • نقل و انتقالات امسال هم به پایان رسید با توجه به بازیکنانی که جذب کردید شرایط تیم را چگونه می‌بینید؟

با بازیکنانی که گرفتیم، به اعتقاد من و سرمربی تیم تقریبا 30 درصد نسبت به سال گذشته بهتر شده‌ایم. این حرف سرمربی تیم است و وقتی فردی فنی چنین اظهارنظری می‌کند مطمئنا درست است. خدا را شکر توانستیم تیم را خوب جمع کنیم.

وقتی من با 15 بازیکن مانند صادقی، منتظری و یا رحمتی قرارداد بستم همه می‌گفتند اینها بازیکنان خودمان هستند اما اینگونه نبود. آنها بازیکن آزاد بودند و در واقع دوباره با این 15 نفر مذاکره کردیم. مانند این بود که می‌خواهیم رحمتی را از سپاهان به استقلال بیاوریم. مهمترین کار ما در نقل و انتقالات حفظ نقطه قوتمان یعنی دروازه و دفاع تیم بود.

  • بسیاری از هواداران از جدا شدن بازیکنانی مانند جباری نگران بودند.

بازیکنانی از ما جدا شدند ولی به عنوان جایگزین آنها بازیکنان دیگری هم جذب شدند اما هنوز این مسئله به چشم نیامده است. فکر می‌کنم پژمان نوری یکی از بهترین‌های استقلال و لیگ خواهد شد و خواهید دید که او با تجربه و دوندگی که دارد می‌تواند کمک زیادی به ما کند. همچنین بازیکنانی مانند جمشیدیان، نظری و قاضی را به تیم‌مان اضافه کردیم.

اگر 2 بازیکن از تیم ما رفته باشند 4،5 بازیکن خوب اضافه کردیم. اگر در تیمی تنها یک بازیکن بخواهد تاثیرگذار باشد باید در آن باشگاه را بست، حالا که این را می‌گویم عده‌ای کنکاش می‌کنند و می‌گویند منظورم جباری است. خیر جباری بازیکن خوبی بود و در تیم استقلال هم خوب بود. حتی اگر نکونام و تیموریان را هم نمی‌گرفتیم تیم ما کامل بود و با حضور این 2 بازیکن استقلال کامل‌تر شده است. انشاءالله امسال هم قهرمانی لیگ را به دست خواهیم آورد.

قهرمان آسیا هم می‌شوید؟

بله؛ این تیم آسیایی بسته شده و ما تقریبا تمام بازیکنان سال قبل‌مان را هم داریم و چند نفر دیگر را هم اضافه کردیم. ما خیلی چیزها را در این تیم می‌بینیم ولی شاید فعلا هواداران متوجه آن نباشند و این مسائل در زمین مشخص خواهد شد.

  • خیلی‌ها معتقدند میانگین سنی بازیکنان استقلال بالا است، نظر شما چیست؟

به هر حال ما در لیگ قهرمانان شرکت می کنیم و به نظرم تجربه در این مرحله کمک زیادی به تیم ما می‌کند.

  • میانگین بالای سنی در ادامه راه برای استقلال مشکل‌ساز نخواهد شد؟

خیر، چون با جانشینانی که برای این بازیکنان داریم آنها را جابجا خواهیم کرد.

به بازیکنانشان گفتند علیه من مصاحبه کنند

  • مشکلات مالی استقلال حل خواهد شد؟

مشکل مالی نداریم. متاسفانه این موضوع سال گذشته برای ما پیراهن عثمان شد. مگر تیم‌های دیگر مشکل مالی نداشتند ولی روی آنها زوم نشد. در حد معقول پول داریم و دیدید که با 17 میلیارد قهرمان ایران شدیم. تیم‌هایی بودند که40،50 میلیارد هزینه کردند اما به هیچ موفقیتی دست پیدا نکردند.

وقتی گفتیم پول نداریم منظورمان این بود که برای حیف و میل کردن و ریخت‌وپاش پول آنچنانی نداریم ولی برای اردو و تیم بستن پول داریم. نمی‌دانم چرا تاکنون کسی نپرسیده که پژمان نوری چقدر از ملوان گرفته است. او تنها 25 درصد از قراردادش را گرفته ولی یکبار در مورد این موضوع چیزی مطرح نشد. حتی اگر از پرسپولیس هم بپرسید مشکلات مالی دارد.

  • پرسپولیسی‌ها می‌گویند چک‌هایشان برگشت خورده است...

متاسفانه در تلویزیون صحبت‌هایی شد و در حالی که مدیرعامل پرسپولیس کنار من نشسته بود اعتراضی نداشت ولی پس از آن برنامه بازیکنان پرسپولیس علیه من مصاحبه کردند. این کار جوانمردانه‌ای نبود که به بازیکنان بگویند علیه من صحبت کنند در حالی که روی صحبت من به این بازیکنان نبود. آن آدم هم اینها را متوجه می‌شود ولی برای اینکه بتواند خودش را از هجمه‌هایی که می‌شود نجات دهد من را قربانی کرد. من هم گفتم اگر بازیکن کم آوردند به چند بازیکن خودم هم بگویم که علیه من مصاحبه کنند.

اثبات می‌کنم منظورم به بازیکنان این فصل پرسپولیس نبوده است. دلیلش چیست؟ وقتی گفتیم آنها پورشه گرفتند و بازیکنان من با چک‌های برگشتی من حال می‌کنند مشخص است منظورم چک‌های فصل گذشته است زیرا هنوز چکی برگشت نخورده که در فصل جدید بازیکنان بخواهند با آن حال کنند. پس مشخص است منظور من به سال گذشته بوده و همه می‌دانند سال گذشته پرسپولیس به بازیکنانش پورشه داده است. این را خود مدیرعامل پرسپولیس گفته بود که می‌خواهد هزار دستگاه خودرو وارد کند و به برخی از بازیکنان خودرو بدهد.

چگونه است که وقتی حرف خودش را می‌گوییم بدش می‌آید. در واقع پارسال را به امسال ربط دادند و بازیکنان فصل جاری را تحریک کردند. من گفتم که پارسال این خودروها به بازیکنان داده شده چون در فصل قبل مدیرعامل محترم پرسپولیس به جاهایی وصل بود و می‌توانست این کارها را انجام بدهد ولی چون امسال آن سمت‌ها را ندارد مطمئنا چک‌های برگشتی پرسپولیس نیز زیاد خواهد بود.

بنگر کار کند و پولش را درآورد!

  • بنگر گفت که به خاطر حرف‌های شما 300 میلیون ضرر کرده، زیرا وقتی مردم خودرویش می‌دیدند می‌گفتند این همانی است که فتح‌الله‌زاده می‌گفت پرسپولیس به بازیکنانش داده است؟

بگویند، چه ایرادی دارد. شما حقوقت را گرفته‌ای. بنگر بی‌ام‌او گرفته و حقش هم است زیرا زحمت می‌کشد و پول در می‌آورد. روی سخن من به بازیکنان هیچ تیمی نیست. به هر حال من اینقدر پول ندارم 300 میلیون بتگر را بدهم. امیدوارم خودش کار کند تا این مبلغ جبران شود.

  • می‌گویند چک‌های سال گذشته برخی پرسپولیسی‌ها نیز برگشت خورده است.

شما دیدید که آنها طوری وانمود می‌کردند که پول دارند و هیچ مشکلی گریبانشان را نگرفته ولی مشخص است که آنجا هم مشکل وجود داشته است. ما صادقانه همه چیز را می‌گفتیم در حالی که بعضی دوست نداشتند اینگونه عمل کنند و بعدها صدایش درآمد.

  • با حکم وزیر ورزش رویانیان در هیئت مدیره پرسپولیس ابقاء شد، شما دوست داشتید که این اتفاق بیفتد؟

من دوست داشتم رویانیان بماند زیرا او ضررهایش را داده است. با آمدن علی دایی به پرسپولیس می‌توان این تیم را جمع کرد. دایی هم هنر مدیریتی دارد و هم توانایی‌ فنی‌اش بالاست و همچنین صادق است. او هم مانند من آذری زبان است و ویژگی که ما داریم این است که حرف دلمان را می‌زنیم. مثل بعضی‌ها نیستیم که در ظاهر و باطنمان تفاوت باشد. من هم همینگونه هستم و حرفم را صادقانه می‌گویم. ممکن است کسی از حرف‌هایم ناراحت شود و یا اینکه کسی خوشش بیاید.

  • منتظر پولی که وزارت ورزش باید پرداخت کند، هستید؟

بالاخره در همه دوره‌ها بخشی از بودجه را وزارت ورزش تامین می‌کند و بخشی را نیز ما باید تامین کنیم.

  • 50 درصد سال گذشته را گرفتید؟

هنوز به طور کامل این پول را نگرفتیم ولی وزیر ورزش دستور داده و کم‌کم این مبلغ در حال پرداخت شدن است. یک میلیارد آن پرداخت شده و یک میلیارد دیگر هم دستور پرداختش صادر شده اما در پروسه اداری مانده و بیرون نمی‌آید.

  • تا 2 هفته دیگر عمر این دولت به پایان می‌رسد، این مسئله مانعی در پرداخت بودجه شما نیست؟

به هر حال عمر عباسی که تمام نمی‌شود و سال‌های در کنار ما حضور خواهد داشت و هر کجا که بینمش به او می‌گویم که پول ما چه شد؟! در مجموع آقای عباسی انسان شریفی است و تلاش می‌کند پول ما را بدهد.

تا آخر پای شکایتم از جباری می‌ایستم

  • شما می‌گویید از اصولتان عقب‌نشینی نمی‌کنید اما سال گذشته در ماجرای جباری گفتید به خاطر استقلال از منافع خودتان گذشتید.

امسال هم پای استقلال وسط بود. زمانی موضوع شخصی است و بازیکن به من توهین می‌کند و می‌توانم تصمیم بگیرم که گذشت کنم یا نه اما وقتی که کیان استقلال تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ایرادهای بی‌خودی گرفته می‌شود و استقلال تحقیر می‌شود نمی‌توانم بگذرم چون اصول باشگاه در میان است.

همین حالا اگر چمن کمپ را به سایر زمین‌های تمرین مقایسه کنید یکی از بهترین‌هاست اما چمن است و نباید تا پایان فصل خراب شود؟ اینها ایرادهای بنی‌اسرائیلی است. ورزشگاه آزادی با آن هزینه و نگهداری که می‌شود هفته‌ای 2 بار بیشتر بازی انجام نمی‌شود ولی در کمپ استقلال هر روز تمرین می‌کنند. اینها همه بهانه است و تا وقتی که من باشم با این موضوع برخورد می‌کنم.

  • از مجتبی جباری شکایت هم کردید...

آن شکایت به خاطر اعاده حیثیت من است. نشان افتخار‌آمیز شوالیه افتخاری در زندگی من است زیرا بعدها خیلی‌ها این نشان را خواهند گرفت و می‌بینید چه کسانی به این نشان دست پیدا می‌کنند. برای من افتخار است که می‌توانم از اتحادیه اروپا نشانی بگیرم. این نشان هم پولی نیست. اینکه جباری به نشانم توهین کرده ایرادی ندارد اما اینکه مرا متهم می‌کند از پول باشگاه برای خودم نشان خریدم تهمت است.

دوست دارم جباری اثبات کند که از باشگاه پول برداشتم یا خیر. برای من مهم است که هوادار این موضوع را بداند. نه تنها از باشگاه پولی برنمی‌دارم بلکه کمک هم می‌کنم. حالا جباری به من تهمت زده و می‌خواهم بدانم که از کجای باشگاه این پول را برداشتم. اگر اثبات کرد بگذارید آبروی من برود. اگر نه مردم باید بدانند او چه تهمت‌هایی به من زده و باید پاسخگو باشد.

  • تا آخر این موضوع را پیگیری می‌کنید یا با کدخدامنشی حل خواهد شد؟

خیر، کدخدامنشی نداریم. پرونده به مراجع قضایی رفته و معاونت حقوقی باشگاه آن را پیگیری می‌کند. من احترام زیادی برای جباری قائلم او بازیکن خوبی است و آرزو دارم موفق باشد. هیچ دعوا و دشمنی با او ندارم. او اتهامی به من زده است. آیا شما حق نمی‌دهید که من بخواهم از حق خودم دفاع کنم؟ اصلا مردم می‌خواهند ببینند که من پول برداشته‌ام یا خیر. باید اذهان مردم روشن شود. باشگاه هیئت مدیره دارد. دیوان محاسبات، ممیزی وزارت ورزش و... حساب و کتاب‌ها را بررسی می‌کنند. چطور می‌توانم پول بردارم؟ آقا مجتبی اگه از من بدت می‌آید به من توهین کن ولی تهمت نزن. تهمت کار خوبی نیست.

  • در این سال‌هایی که مدیرعامل استقلال بودید چقدر از جیب خودتان برای این باشگاه خرج کردید؟

من ضرر و زیان زیادی دادم. یکسال پولی که به عنوان یارانه کاغذ برای موسسه‌ام گرفته بودم و نزدیک به 200 میلیون تومان بود را به یکی از بازیکنان دادم و هنگامی که این پول را توانستم دریافت کنم قیمت کاغذ از 60 تومان به 360 تومان رسید. از این اتفاقات زیاد افتاده ولی این عشق من است و با رضایت کامل انجام می دهم کما اینکه همه هیئت‌مدیره‌ها به من می‌گویند برای خودم حقوق بردارم اما من می‌گویم نمی‌خواهم.

دوست دارم به استقلال خدمت کنم و بارها نیز برای مدیرعاملی به جاهای دیگر دعوت شدم اما نرفتم و نخواهم رفت. تنها مدیرعاملی هستم که کارم را از استقلال شروع کردم و از این تیم هم خارج خواهم شد. با تمام احترامی که قائلم مطمئنن در تیمی غیر استقلال سمتی نخواهم پذیرفت یعنی با آبی آمده‌ام و با آبی می‌روم.

  • در گذشته از تمایلتان برای داشتن یک تیم خصوصی صحبت می‌کردید، آیا هنوز هم علاقه‌مند به این کار هستید؟

اگر فضای خصوصی‌سازی فراهم و درآمدزایی در فوتبال ایجاد شود دوست دارم باشگاه خصوصی راه بیندازم. مطمئن باشید اگر این کار را کنم آن تیم هم آبی‌پوش خواهد بود و نامی از استقلال نیز در میان آن دیده خواهد شد.

  • در فصل گذشته تنش میان شما و اعضای هیئت مدیره پایین بود و به نظر می‌رسید که آنها با شما هماهنگ بودند. این مسئله چقدر به شما کمک کرد؟

رمز موفقیت باشگاه استقلال همدلی 3 گروه بازیکنان، کادرفنی و هیئت مدیره و مدیرعامل است. این 3 ضلع کامل بود و همه به هم کمک کردند. در جلسه هیئت مدیره‌ای که سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شده بود 15 دقیقه ابتدایی جلسه به تشکر از بنده اختصاص داشت. این کارها به آدم نشاط می‌دهد و در این شرایط احساس می‌کنید که کسی قدردان زحمات شماست.

نجف‌نژاد یکی از اعضایی بود که همیشه در کنار من ایستاد و تا گفتم می‌خواهم بروم مصاحبه کرد و گفت اگر بخواهی بروی باید همه با هم برویم. این همدلی در تیم ما زیاد بود و باعث قهرمانی ما در ایران شد.

تیم ملی نتوانست نکونام و رحمتی را کنار هم نگه دارد

  • موفقیت با این تیم استقلال که حاشیه‌های زیادی دارد کار چندان راحتی به نظر نمی‌رسید به خصوص که نکونام و رحمتی در این تیم حضور داشتند و مدتی با هم به اختلاف خورده بودند، چگونه این حاشیه‌ها را جمع کردید؟

در این رابطه می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم. تیم ملی نتوانست رحمتی و نکونام را 2،3 ماه در کنار هم نگه دارد و یکی را قربانی کرد ولی ما 10 ماه آنها را در کنار هم نگه داشتیم و از این بازیکنان بازی گرفتیم و قهرمان شدیم. این مسائل نشان می‌دهد باید تلاش زیادی می‌کردیم تا این بازیکنان را کنار هم نگه داریم.

  • هیچوقت به طور کامل مشخص نشد علت اختلاف آنها با هم چه بود؟

چیزی نیست، جوانند و حساس. زود به آنها بر می‌خورد و وظیفه ما هم این است که آنها را راهنمایی کنیم.

  • بازیکنان استقلال پس از اینکه قراردادشان را تمدید می‌کردند می‌گفتند نمی‌دانند شما چه کار می‌کنید در حالی که آنها قصد گرفتن رضایتنامه دارند قراردادشان را تمدید می‌کنند؟

(می‌خندد) یک روز سیاوش به دفتر من آمده بود و قبل از آن هم به بازیکنان گفته بود می‌خواهد برود. مانند بچه‌هایی که پولشان را در جیبشان می‌گذارند پیشنهاد یک تیم شهرستانی را در جیبش گذاشته بود و پیش من آمد. او با اخم آمده بود و می‌خواست دعوا راه بیندازد؛ اما این اتفاق نیفتاد و هنگامی که می خواست برود گفتم که هیچوقت از قبل تصمیم نگیر که دعوا کنی. دعوا کن ببینم. او شروع به خندیدن کرد و گفت نمی‌دانم چه چیزی باعث می‌شود این اتفاق بیفتد.

واقعیت این است که من هیچی ندارم اما به این بازیکنان نزدیک هستم و صادقانه رفتار می‌کنم. نداری‌هایم را صادقانه به آنها می‌گویم. بازیکنی از من چک می‌خواست و گفتم که ندارم اما در چشمهایش خواندم که حرفم را باور نمی‌کند. برای اینکه به او ثابت کنم دسته چکم را آوردم و دید که تنها یک برگ آن هم نوشته شده در آن وجود دارد و آن موقع باورش شد و همان چک را پشت‌نویسی کردم و به او دادم. به دست آوردن این اطمینان سخت است.

گاهی اوقات مجبور می‌شوم وقتی بازیکنان اعتراض می‌کنند به اینکه چرا یک بازیکن از آنها بیشتر پول گرفته برای اینکه ثابت کنم اینگونه نبوده پیش خود آنها به آن بازیکن زنگ بزنم تا ثابت شود که پول بیشتری ندادم. در جلسه هیئت مدیره که با اعضای قبلی برگزار شده بود گفتم بیرون کسی باورش نمی‌شود من با یک میلیارد تیم بستم. وقتی این اتفاق می‌افتد یعنی من کار بزرگی انجام داده‌ام. گفتم شما که در هیئت مدیره هستید و می‌دانید پول ندارم این را اعلام کنید. من پول ندارم ولی با اعتبارم کار می‌کنم. بازیکنان می‌دانند وقتی می‌گویم پول به آنها می‌رسد راست می‌گویم. دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

  • در فصل گذشته بعضی از بازیکنان به نحوه پرداخت مطالباتشان اعتراض داشتند و می‌گفتند بعضی‌ها بیشتر گرفتند.

در میان 25 بازیکن ما تنها 3 بازیکن کمتر پول گرفته‌اند. سایر آنها بین 80 تا 100 درصد از قراردادشان را گرفتند. خیلی خوب پرداخت کردیم ولی جو بدی علیه ما شکل گرفت. من صادقانه گفتم که پول کم داریم اما همه جا گفتند که اصلا پول نداریم. اگر بخواهیم با قناعت خرج کنیم پول داریم.

  • رویانیان از حالا جرزنی را شروع کرده است
  • قرعه‌کشی لیگ برتر انجام شد و مدیرعامل پرسپولیس نسبت به قرعه این تیم اعتراض داشت. شما به برنامه‌ریزی لیگ اعتراضی ندارید؟

چه اعتراضی کنم. رویانیان از حالا جرزنی را آغاز کرده است. از سازمان لیگ می‌خواهم جای ما را با پرسپولیس عوض کند.

  • انتقاد دیگری که پرسپولیسی‌ها داشتند این بود که چرا بازهم پیش از برگزاری دربی میهمان هستند؟

جای ما را عوض کنند تا قبل از دربی ما میهمان باشیم و آنها میزبان. همین جا اعلام می‌کنم آقای تاج جای ما را عوض کن. هنوز لیگ شروع نشده نباید جو بدبینی ایجاد کنیم. من برای رویانیان احترام قائلم اما در این یک دو هفته نسبت به من کم‌لطفی کرده است. باز هم تاکید می‌کنم وقتی من می‌گویم بازیکن شما با پورشه آمده و بازیکنان من با چک‌های برگشتی هم حال می‌کنند حرف من نیست. همه می‌گویند شما پورشه دادید و مطمئنم منظور من فصل گذشته بوده است.

با آمدن دایی احساس می‌کنم که باید به او کمک کنیم. چون او یک نیروی ارزشی است. مگر چند نفر در این سطح داریم. در این سطح قلعه‌نویی و دایی را داریم و باید به آنها کمک کنیم. اینها به تنهایی می‌توانند تیم ملی را اداره کنند به خصوص قلعه‌نویی. بارها گفته‌ام که حتی می‌توان این تیم ملی را به قلعه‌نویی داد. هرچند دوستان در حمایت از طرف دیگر به ما حمله می‌کنند. با این حال باز هم معتقدم قلعه‌نویی بهترین مربی ایران و از بهترین‌های آسیاست. نه تنها بازیکنان قلعه‌نویی بلکه حتی ذهن و فکر او در تیم ملی به کار گرفته شد. کی‌روش از منتظری در سمت راست استفاده نمی‌کرد و این فکر قلعه‌نویی بود و کی‌روش هم از آن بهره برد.

حرف فرکی درباره رویانیان درست بود

  • برخی می‌گویند رویانیان قبلا گفته بود پورشه چیزی نیست و اگر داشته باشد هواپیما هم به بازیکنانش می‌دهد.

آفرین. شما که به این موضوع اعتقاد دارید چرا کنار می‌کشید. از هواپیما به پورشه رسیدی و حالا از پورشه به موتور. حتما فردا هم می‌خواهید بگویید که چیزی نمی‌دهید. مگر کسی می‌گوید چرا خودرو داده‌اید؟ چرا عقب‌نشینی می‌کنید؟ من هم اگر فرصت داشته باشم و بتوانم سرمایه‌گذاری کنم خودرو می‌دهم. چه فرقی می‌کند جای پول، خودرو به بازیکنان بدهند؟

  • اما برخی اعتقاد دارند پرسپولیسی‌ها پورشه را در کنار قراردادشان گرفته‌اند.

بماند دیگر ما به همان پورشه بسنده کردیم. چند روزی است که بازیکنان پرسپولیس علیه ما مصاحبه می‌کنند و حتی دروازه‌بان دومشان هم علیه من صحبت کرده بود، احتمالا در ادامه دروازه‌بان سوم و تدارک تیم هم به ما توهین می‌کنند.

  • حسین فرکی گفته بود رویانیان در سال گذشته با کارهایش باعث شد مسیر نقل و انتقالات تغییر پیدا کند و راه فوتبال کج شود.

کاملا با صحبت برادر عزیزم حسین فرکی موافقم. فضای نقل و انتقالات به هم ریخت و من هم از این شرایط راضی نیستم. حتی گفتم اگر می‌خواهید بازیکن بگیرید، بگیرید اما قیمت‌ها را بالا نبرید. اصلا اول شما بروید و بازیکنانتان را بگیرد و پس از اینکه کارتان تمام شد ما اقدام می‌کنیم. به عنوان نمونه دیدید که امسال هم ما در قضیه کریمی و انصاری‌فرد هیچگونه بازارگرمی نکردیم. این روزها می‌آیند و می‌روند و تنها رفاقت‌ها است که پابرجا می‌ماند وگرنه یک روز من قهرمان می‌شوم و یک روز دیگری. فوتبال همین است و اگر قرار باشد یک تیم اول تا آخر قهرمان باشد این ورزش ارزشی پیدا نمی‌کند. امیدوارم این رفاقت‌ها را از بین نبریم.

اعلام رقم قرارداد بازیکنان

  • بیشترین مبلغی که سال گذشته به بازیکنان دادید چقدر بود؟ البته غیر از قرارداد نکونام که خودش گفت یک میلیارد و 750 میلیون است.

خودش نگفت. من گفتم و آن هم دربرنامه تلویزیونی و اعلام کردم قرارداد نکونام یک میلیارد و 950 میلیون تومان است. اتفاقا همان زمان آنهایی که گفتم اگر در مورد کی‌روش اظهارنظر کنم سریعا موضع می‌گیرند اعلام کردند که چرا من در ماه رمضان گفته بودم که قرارداد نکونام 350 میلیون است و دروغ گفتم. من در همان ماه رمضان گفتم که قرارداد خود نکونام 350 میلیون بوده و بقیه پول ترانسفر این بازیکن بود و چون با دلار این مبلغ را پرداخت کردیم زیاد شد. این کار را با مجوز فدراسیون انجام دادیم.

حالا هم همان حرف را می‌زنیم اما با آبروی ما بازی کردند. نباید به یک مسلمان در ماه رمضان تهمت زد. حرمت ماه رمضان به کمرت بزند که یک مسلمان را دروغگو خطاب می‌کنی. انشاءالله به برکت ماه رمضان خدا پاسخ آدمی که این ظلم را در حق من کرده است بدهد.

  • امسال در میان بازیکنان بیشترین قرارداد چقدر بود؟

فکر می‌کنم بالاترین قراردادمان در سال جاری یک میلیارد و 300 میلیون تومان باشد. سال گذشته مبلغ قراردادها زیر یک میلیارد تومان بود. البته فدراسیون فوتبال به تیم‌هایی که در لیگ قهرمان حضور دارند این اجازه را می‌دهد که از محل درآمدمان در فدراسیون به بازیکنان پول بدهیم بنابراین قرارداد بعضی از بازیکنان به یک میلیارد و 50 و یک میلیارد و 100 میلیون هم می‌رسید که این هم نادر بود.

  • به نظر شما از بین کی‌روش و قلعه‌نویی چه کسی باید روی نیمکت تیم ملی در جام‌جهانی بنشیند؟

الان دیگر وقت گذشته و خود کی‌روش باید در جام‌جهانی روی نیمکت بنشیند. حالا من این حرف را می‌زنم و آدم‌هایشان که در 2 روزنامه هستند صدای بوق‌هایشان در می‌آید. این نظر من است. مگر شما می‌گویید که کی‌روش بهتر است ما حمله می‌کنیم؟ تازه آنقدر مرام داریم که وقتی می‌گوییم کی‌روش تا اینجا آمده است در جام‌جهانی هم باید خودش روی نیمکت بنشیند. همین که این اظهارنظر را روی خروجی‌تان قرار دهید دوستان دچار سوءهاضمه می‌شوند و شروع به زدن ما می‌کنند.

هیچ تیمی از لیگ حذف نمی‌شود

  • به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال عزم خود را برای برخورد با تیم‌های بدهکار جزم کرده است. باشگاه استقلال چقدر بدهی دارد؟

بدهی استقلال به فدراسیون یک میلیارد و 100 یا 200 میلیون تومان است. پرسپولیس و تیم‌های دیگر تیم هم وضعیتشان مانند تیم ما است.

  • شما بدهی‌تان را تسویه کرده‌اید؟

20 تیم دیگر مانند ما هستند. هر برخوردی که با آنها کنند ما هم قبول داریم. اگر بخواهند همه تیم‌های بدهکار را کنار بگذارند 2 تیم اضافی هم باید از لیگ یک کنار گذاشته شوند.

  • به نظر شما واقعا این امکان وجود دارد که تیمی از لیگ ما حذف شود؟

خیر، با احترام به دوستان باید بگویم که این تصمیم درست نبود. نمی‌شود بدهی 20 سال جمع بشود و از مدیری که خودش بدبختی دارد بخواهند این پول را پرداخت کند. تصمیمی باید بگیرند که من هم بتوانم انجام بدهم. به من می‌گویند که 2 هزار کیلو بار را باید بلند کنم. رضازاده با آن هیکل تپل و مپلش که دوستش هم دارم 400 کیلو وزن را بیشتر نمی‌تواند تحمل کند، من فتح‌الله‌زاده چگونه باید این وزن را تحمل کنم؟

پیشنهاد ما این بود که از این به بعد 30 درصد از درآمدمان را برای پرداخت طلب‌ها کنار بگذارند و با 70 درصد هزینه‌های روزمره‌مان را بگذرانیم هرچند با صددرصد آن هم باز عقب هستیم.

  • علیپور می‌گوید که حذف تیم‌های بدهکار در صورت پرداخت نشدن بدهی‌هایشان الزام AFC است.

AFC صد الزام دیگر هم دارد. چرا فقط این موضوع برایمان اهمیت پیدا کرده است؟ AFC می‌گوید باید حق پخش به باشگاه پرداخت شود. حق پخش تلویزیونی ما باید 30 میلیارد باشد. تخفیف می‌دهیم و علیپور 10 میلیارد آن را برای ما تهیه کند. ما همینطوری وامانده‌ایم و اعصابمان به هم ریخته است. از دوستان می‌خواهیم با هجمه‌های دیگر ما را اذیت نکند. منظور من تنها علیپور نیست بلکه کل سیاست فوتبالمان را می‌گویم.

  • میرشاد ماجدی از سرپرستی کمیته جوانان استعفا داد و به عنوان سرپرست استقلال فعالیتش را ادامه خواهد داد، درست است که شما از او خواستد این اتفاق بیفتد؟

من با ماجدی صحبت کردم و گفتم که امسال 2 بار در لیگ قهرمانان باید حضور پیدا کنیم و همچنین لیگ برتر و جام حذفی را هم در پیش داریم. به او گفتم یا کمیته جوانان را انتخاب کند و موقتا در استقلال حضور نداشته باشد و یا اینکه استقلال را انتخاب کند. او گفت که می‌خواهد در استقلال بماند و من هم از کفاشیان خواستم اگر مشکلی ایجاد نمی‌شود اجازه دهد ماجدی پیش ما بماند.

  • به نظر می‌رسد میرشاد ماجدی از اینکه بدون اطلاع او با شفق مذاکره شد و اتفاقاتی از این دست ناراحت بوده است؟

ماجدی این حرف‌ها را یک ماه پیش قبل از اینکه لیگ به پایان برسد به من گفته بود و درباره ماندن یا نماندنش صحبت کرده بودیم. از آنجایی که من تصمیم گرفته بودم از استقلال بروم صحبت‌هایمان نیمه تمام ماند و گفتم مدیرعامل بعد از من در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد ولی وقتی ماندگار شدم این موضوع را با کفاشیان مطرح کردم.

موضوع حضور بازیکنان در کمیته اخلاق را جدی نگرفتم

  • علیرضا نیکبخت‌ واحدی، احمد جمشیدیان و محمدمهدی نظری از جمله بازیکنان استقلال بودند که به کمیته اخلاق دعوت شدند. دلیلش چه بود؟

هیچ ابهامی در کار آنها نیست. باشگاهی از بازیکنی شکایت می‌کند و این بازیکن موظف است که در این رابطه توضیحاتش را ارائه دهد. آنها نیز رفتند که توضیحاتشان را بدهند.

  • سپاهان و فجر از جمشیدیان و نظری شکایت کرده بودند؟

نمی‌دانم شاکیان چه کسانی بودند. خیلی این موضوع را جدی نگرفتم.

  • به نظر می‌رسد دعوت آنها به دلیل شایعه تبانی‌شان در فصل گذشته بوده است...

چند سال پیش بازیکن خودمان به ما گل زد و سال آینده به همان تیمی رفت که مقابل ما بازی می‌کرد . آیا باید بگوییم او هم عمدا گل زده است؟ اصلا این مسائل را پیگیری نمی‌کنیم. یک بازیکن ممکن است در جام‌جهانی نیز توپ را وارد دروازه خودی کند و نمی‌توان آن را عمدی دانست. فکر می‌کنم سطح مرام و معرفتمان را باید بالاتر ببریم.

بر فرض اینجا با بازیکن حریف صحبت کردیم اما آیا در آسیا که تا این مرحله پیش آمدیم همین اتفاق افتاد؟ یعنی به بازیکن حریف گفتیم طوری بازی کند که ما پیروز شویم و فصل آینده به استقلال بیاید یا مقابل دیناموکیف به بازیکنانشان گفتیم که می‌خواهند شما را اخراج کنند ضعیف بازی کنید و به استقلال بیایید؟ اینها درست نیست و باید به جای این تهمت‌ها تیم خودمان را قوی کنیم. از قدیم گفته‌اند در و پنجره را محکم ببند و همسایه‌ات را دزد نکن.

چیزی از شکایت علیه اطرافیان قلعه نویی ندیده‌ام

  • دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال به خاطر برگزاری تمرین استقلال در صبح به باشگاه ایراد گرفته بود؟

به ما چیزی نگفته بودند و ایرادی نگرفتند. ضمناینکه بازیکنان کار خاصی نکردند و تنها یک جلسه در صبح وزنه زدند. اگر اینطور است اداراتمان را هم باید تعطیل کنیم. سایر جلسات تمرینی نیز نزدیک اذان مغرب برگزار شد. فقط ما نبودیم و تیم‌های دیگر هم بودند اما گویا کتک خوردن ما همچنان خوب است.

  • این انتقادها برگرفته از همان موج‌هاست که می گفتید علیه شما ایجاد می‌شود؟

بله، البته ما دیگر عادت کردیم و از این موج‌ها می‌گذریم. ما موج شکن داریم.

  • موضوع شکایت چند بازیکن استقلال از اطرافیان قلعه‌نویی چه بود؟

من که شکایتی ندیدم. هر کسی که شکایتی دارد برود و ثابت کند ولی باید این را هم بدانیم اگر اثبات نشود اعاده حیثتی وجود دارد.

  • گویا شما درباره حضور این فرد در کنار قلعه‌نویی به او تذکر داده بودید و قلعه‌نویی هم گفته بود این فرد در زندگی شخصی‌اش حضور دارد؟

من در زندگی شخصی دیگران نمی‌توانم ورود کنم. اگر اینگونه است باید استقلال را رها کنم و بروم مسئولیت چند نفر از شیادان شهر را به عهده بگیرم.

  • آقای علیپور گفته این فرد اجازه حضور در اماکن ورزشی را ندارد.

مگر مسئولیت اماکن ورزشی دست من است؟ شما مجوز ورزشگاه آزادی را به من بدهید تا این فرد را راه ندهم. اگر در کمپ استقلال حضور پیدا می‌کند می‌گوییم که آنجا هم نیاید.

وزیر ورزش باید ورزشی باشد

  • به نظر شما وزیر ورزش آینده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

به نظر من براساس همان شعار روحانی باید اهل تدبیر و تدبر باشد.

  • معتقدید وزیر ورزش باید ورزشی باشد؟

اگر ورزشی باشد بهتر است. به هر حال باید با ورزش آشنایی داشته باشد. اینگونه نباشد که کسی که در جای دیگر سمتی ندارد به ورزش بیاید . به نظر من وزیر ورزش اولین وزیری باشد که انتخاب می‌شود چون این پست از همه بااهمیت‌تر است. فردی کارکشته، آشنا به مسائل ورزشی و فردی با تدبیر و تدبر در این سمت قرار گیرد. وزیر ورزش باید مدیر باشد.

  • عده‌ای می‌گویند وزیر باید ورزشی باشد و عده‌ای می گویند سیاسی و عده‌ای هم معتقدند باید مدیر باشد و صرف ورزشی بودن ملاک نیست.

سال‌ها می‌گفتند که فلانی ورزشی نیست چرا مدیرعامل شده است. این حرف اشتباه است. صفایی فراهانی یکی از بهترین مدیران بود ولی ورزشی هم نبود . ما مدیر می‌خواهیم و اگر این مدیر ورزشی یا علاقه‌مند به ورزش باشد کارش به نحو بهتری صورت خواهد گرفت.

  • وزارت ورزش برای کسب کرسی‌های بین‌المللی می‌تواند اقداماتی انجام دهد؟

یکی از اهداف وزارت ورزش باید تصاحب این کرسی‌ها باشد تا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم. ما در AFC قابلیت‌های بالایی داریم ولی به دلیل اینکه برنامه‌ریزی نداریم نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

دایی پول مفت خرج نمی‌کند

  • به نظر شما امسال پرسپولیس بیشتر خرج کرد یا سپاهان؟

در پرسپولیس به دلیل اینکه علی دایی حضور دارد پول مفت خرج نمی‌شود. به نظرم سپاهان بیشتر خرج کرده است.

  • رحیمی می‌گوید که می‌تواند اثبات کند بیشتر از دیگران خرج نکرده است.

قطعا سپاهان از ما بیشتر خرج کرده است. در این موضوع شک نکنید.

  • می‌گویند سپاهانی میلگرد دارند شما چه فکر می‌کنید؟

به هر حال هرچه دارند پول خوب می‌دهند. بازیکن که با 800 میلیون راضی شده و در استقلال بماند به سپاهان رفته و یک میلیارد و 200 میلیون تومان گرفت. این بازیکن خیلی تاپ هم نبود.

  • مشکل شما این است که چرا سپاهان بودجه زیادی می‌گیرد؟

اتفاقا ما طرفدار این هستیم که پول بدهند. من می‌گویم اگر به این تیم 40 میلیارد می‌دهید چرا به ما نمی‌دهید؟ مگر ما برای دولت نیستیم و طرفدار نداریم؟ چرا استقلال و پرسپولیس 5 و 6 میلیارد بگیرند و آنها 20،30 میلیارد، به خاطر این است که مدیرعاملشان خوش‌تیپ‌تر است بگویند تا ما کنار برویم و یک فرد خوش‌تیپ به جا بیاید.

مشکلی برای حضور نکونام نیست

  • آندرانیک تیموریان را هم جذب کردید و حضور این بازیکن در استقلال موجب شد هواداران این تیم واکنش بسیار مثبتی نسبت به آن داشته باشند.

هواداران ما به تیموریان علاقه زیادی دارند. او بازیکن تاثیرگذاری است و جذب کردن تیموریان برای ما کار سختی بود زیرا تمام تیم‌ها خواهان او بودند. در مواقعی که بازیکن آزاد است جذب آن بسیار مشکل می‌شود. با صحبت‌هایی که با خود آندرانیک و برادرش سرژیک داشتیم موفق شدیم با او به توافق برسیم.

  • قراردادی که با تیموریان بسته‌اید مشروط است و در صورتی‌که پیشنهاد او از سوی تیم قطری مورد موافقت قرار بگیرد تیموریان می‌تواند به این تیم بپیوندد، در صورت رفتن تیموریان استقلال دچار مشکل نخواهد شد؟

به هر حال اگر این قرارداد را هم امضا نمی‌کردیم تیموریان را به طور کامل از دست می‌دادیم زیرا او می‌خواست با تیم قطری صحبت کند و قرارداد بالایی هم به او پیشنهاد شده است. ما هم اگر بیش از این معطل می‌کردیم زمان را از دست می‌دادیم و نمی‌توانستیم تیموریان را داشته باشیم و چاره‌ای جز این نداشتیم. با شناختی که از تیموریان دارم فکر می‌کنم او در استقلال می‌ماند.

  • پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره نکونام را هم در استقلال نگه داشتید اما قلعه‌نویی گفته در جریان این موضوع نیست.

با نکونام صحبت‌های کاملی انجام دادیم و مشکلی نداریم. انشاءالله امسال نیز مانند سایر بازیکنان در خدمت نکونام هم خواهیم بود. قلعه‌نویی این بازیکن را می‌خواهد.

  • این بازیکنان از چه زمانی در تمرینات حاضر می‌شوند؟

تیموریان به خاطر مصدومیتش فعلا نمی‌تواند تمرین کند ولی فکر می‌کنم نکونام امروز یا فردا در تمرینات حاضر خواهد شد.

  • هیئت مدیره باشگاه استقلال نیز دچار تغییر شد، ترکیب هیئت مدیره جدید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امیدوار رضایی از جمع ما خارج شد و زمانی و پورحیدری به هیئت مدیره اضافه شدند. لازم است از تلاش‌ها و حمایت‌های رضایی تشکر کنیم او طی سالیان گذشته همیشه در کنار استقلال بود هر چند حالا هم از ما جدا نخواهد بود.

  • رضایی معتقد است در کنار گذاشته شدنش عوامل بیرونی مانند ناراحتی وزیر هم تاثیرگذار بوده است؟

به هر حال خود من دوست داشتم رضایی همچنان در هیئت مدیره بماند چون او یار باوفای ماست و امیدوارم باز هم برگردد.

  • وضعیت مذاکرات شما با بازیکنان خارجی از جمله جاجا به کجا رسید؟

اگر یادتان باشد در بحث بازیکنان خارجی سعی می‌کنیم که نامشان را اعلام نکنیم اگر نام آنها را اعلام کنیم فضای نامناسبی ایجاد می‌شود و به این بازیکنان اطلاعات غلط می‌دهند که باعث می‌شود که آنها به ایران نیایند و از دستمان بپرند. متاسفانه این دو بازیکن خارجی نیز به ایران نیامدند و امیدواریم بازیکن خارجی آخری که مد نظر داریم به ایران بیاید و بتوانیم قراردادش را ببندیم.

با پیشنهاد کی‌روش، باید لیگ را یک نیم‌فصل برگزار کنیم!

  • کارلوش کی‌روش برای آمادگی تیم ملی و حضور در جام‌جهانی تقاضای 120 روز اردو کرده، به نظر شما با اجرای این برنامه لیگ دچارمشکل نمی‌شود؟

اگر واقعا برایمان جام جهانی مهم است، حرف کی‌روش درست است و پیشنهاد می‌کنم لیگ را به جای رفت‌وبرگشت در یک نیم فصل برگزار کنیم.

  • واقعا این را می‌گویید؟!

این هم پیشنهاد است دیگر. من سرم برای دعوا درد می‌کند. کجای دنیا یک سرمربی 4 ماه اردو برگزار می‌کند؟ قطعا آن عواملی که گفتم سریعا برابر پیشنهاد من موضع خواهند گرفت ولی به این موضوع اشاره نمی‌کنند که هیچ سرمربی 4 ماه اردو برگزار نمی‌کند.

  • به نظر شما تیم ملی به دور دوم جام جهانی صعود می‌کند؟

اگر کی‌روش تضمین بدهد که به دور دوم صعود می‌کنیم انصافا می‌ارزد 4 ماه لیگ را تعطیل کنیم.

  • نظرتان را درباره کلمات زیر بگویید؟

رویانیان: غیرقابل پیش‌بینی
کی‌روش: مغرور
نکونام: کاپیتان تیم ملی
سپاهان: رقیب
جباری: نامهربان

  • حرف آخر؟

قهرمانی استقلال در فصل آینده را از همین حالا تبریک می‌گویم و امیدوارم پرسپولیس هم امسال جام ببرد و سپاهان یک سال استراحت کند و جامی نگیرد. اگر حمایت لازم از استقلال بشود یکی از گزینه‌های قهرمانی آسیا خواهیم بود.

کد خبر 223915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز