گروه بین‌الملل: در ماه‌های اخیر گسترش خشونت‌ها در عراق به‌نوعی بوده که این کشور تقریباً هیچ روزی را بدون انفجار و حمله پشت سر نمی‌گذارد.

جنگ

 با افزایش شدید آمار تلفات در ۴‌ماه گذشته این مقطع زمانی به خونبارترین دوره عراق طی 5سال گذشته تبدیل شده و مقام‌های سازمان ملل اکنون بحران سوریه را حتی بدتر از نسل‌کشی در رواندا توصیف کرده‌اند.

اکنون سازمان ملل اعتقاد دارد که خشونت‌ها در عراق و سوریه ترکیب شده‌اند و پیوستگی درگیری‌ها و حملات در این دو کشور همسایه به شکلی است که آن را به جای 2جنگ باید یک جنگ داخلی نامید. براساس گزارش سازمان ملل خشونت‌های عراق در سایه درگیری‌های سوریه تنها در ۴‌ماه گذشته باعث کشته‌شدن ۳هزار نفر شده است.

با‌گذشت ۲۸‌ماه از آغار درگیری‌ها درسوریه، مارتین کوبلر، نماینده سازمان ملل در عراق با هشدار درباره شرایط منطقه در نشست شورای امنیت تأکید کرد که دیگر استفاده از لفظ «سرایت» خشونت‌ها برای عراق و سوریه کاربردی ندارد و اکنون میدان‌های نبرد در 2کشور باهم یکی شده‌اند.

کوبلر در این نشست گفت: دیگر نمی‌توان گفت که تنها بحران سوریه در حال گسترش به عراق است اکنون عراقی‌ها هم در سوریه علیه یکدیگر اسلحه می‌کشند و درگیری آنها به خاک سوریه هم کشیده شده است.نماینده سازمان ملل با اشاره به رابطه نزدیک عراق و سوریه تأکید کرد: عراق خط مقدم درگیری بین شیعه و سنی است و هر چه در سوریه اتفاق می‌افتد بدون شک تأثیر گسترده‌ای در صحنه سیاسی عراق دارد.

کوبلر با اشاره به اینکه کشته‌شدن حدود ۳ هزار نفر و زخمی‌شدن بیش از ۷ هزار نفر در ۴‌ماه گذشته مرگبارترین دوره را در عراق طی ۵سال گذشته رقم‌زده اعلام کرد که عاملان این خشونت‌ها بیشترین سود و استفاده را از ادامه بن‌بست سیاسی در عراق و ادامه تنش‌ها و درگیری‌های داخلی در سوریه می‌برند. به گفته نماینده سازمان ملل از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه در مارس ۲۰۱۱ تاکنون حداقل ۹۳ هزار نفر هم در این کشور کشته شده‌اند.

کمیسیونر ارشد آوارگان سازمان ملل متحد هم روز گذشته اعلام کرد که در هر روز ۶ هزار سوری مجبور به فرار از محل زندگی خود می‌شوند و هر‌ماه ۵ هزار نفر در این کشور جان خود را در درگیری‌ها از دست می‌دهند. آنتونیو گوته‌رس با اعلام اینکه بحران در سوریه حتی از رواندا هم بدتر شده تأکید کرد که سازمان ملل از زمان نسل‌کشی رواندا در ۲۰سال قبل با این حجم از آوارگان روبه‌رو نبوده است.

نماینده سازمان ملل به‌خاطر همین مسئله هشدار داد درصورتی که هر چه سریع‌تر فکری برای حل و فصل این مسئله نشود خشونت‌ها در عراق و سوریه از کنترل خارج خواهد شد.وی تأکید کرد که در شرایط کنونی مسئله‌ای که اهمیت فراوانی دارد حل درگیری و نزاع در عراق به‌صورت ریشه‌ای و پیداکردن راهکاری سیاسی برای پایان‌دادن به جنگ سوریه است.

اختلاف‌های سیاسی میان شیعیان، سنی‌‌ها و کردهای عراق باعث شده تا ثبات در این کشور در معرض خطر قرار بگیرد و خشونت‌ها در این کشور افزایش چشمگیری داشته باشد. بسیاری با جنگ داخلی در سوریه هشدار داده بودند که آتش این درگیری به راحتی به کل منطقه کشیده خواهد شد. اکنون اعلام یکپارچه شدن در‌گیری‌ها در عراق و سوریه و تبدیل‌شدن 2کشور به یک «میدان جنگ» نشان از اوضاع بسیار وخیم در منطقه و سوء‌استفاده عاملان حملات تروریستی از شرایط موجود دارد.

به گفته نماینده سازمان ملل در عراق تا 7جولای بیش از 160هزار پناهنده سوری در عراق ثبت‌نام کرده‌اند که بخش زیادی از آنها در منطقه کردستان مستقر هستند. کمیسیونر ارشد آوارگان سازمان ملل هم اعلام کرده که دوسوم از مجموع 1.8 میلیون آواره ثبت نام شده سوری از ابتدای سال‌جاری میلادی سوریه را ترک کرده‌اند و در کشورهایی مانند لبنان، ترکیه، اردن، عراق و مصر مستقر شده‌اند.

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق چندی‌پیش در گفت‌وگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به اینکه مرزهای عراق و سوریه قبل از ناآرامی‌ها اخیر هم دچار مشکل بوده است تأیید کرد که گروه‌های تروریستی از مرزهای این کشور برای انتقال نیرو و تسلیحات استفاده می‌کنند.

مارتین کوبلر، در آخرین سخنرانی خود در شورای امنیت به‌عنوان نماینده سازمان ملل در عراق افزایش قطبیت شبه نظامیان سنی در منطقه و تلاش برخی عراقی‌ها برای ورود به عراق و جنگ در این کشور را از مهم‌ترین عوامل افزایش خشونت‌ها در عراق توصیف کرد. کوبلر که قرار است به‌زودی به‌عنوان نماینده سازمان ملل عازم کنگو شود تأکید کرده که سازمان ملل باید با پیگیری مسئولیت خود برای آشتی ملی در عراق تلاش کند. به گفته او بی‌ثباتی در عراق ضربه جدی به حقوق بشر در این کشور وارد کرده است؛ به طوری که یک سوم کودکان عراقی از دسترسی به نیازهای اساسی و اولیه محروم هستند و اقلیت‌های قومی و مذهبی هدف کشتار و حملات گروه‌های مسلح قرار می‌گیرند.

کد خبر 223625
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز