گروه بین‌الملل: دولت آمریکا یک‌روز پس از اعلام بسته شدن ۲۱ سفارت و کنسولگری خود در کشورهای خاورمیانه وشمال آفریقا به‌خاطر تهدید حمله القاعده، در اقدامی کم‌سابقه به اتباع این کشور درباره سفر به تمام نقاط جهان هشدار داد تا موجی از نگرانی در واشنگتن به‌وجود‌ آید.

سفارت

انگلیس و آلمان هم با هشدار آمریکا درباره تهدید حمله القاعده سفارتخانه‌های خود را در یمن تعطیل کردند تا موج دلهره از یک عملیات گسترده افراطگراها به کشورهای اروپایی هم کشیده شود.وزارت امور خارجه آمریکا به‌دنبال اعلام بسته شدن ۲۱ سفارتخانه و کنسولگری این کشور در اقدامی که رسانه‌ها آن را «کم سابقه و غیرعادی» خوانده‌اند به آمریکایی‌ها درباره خطر بالقوه حمله تروریستی هشدار داده است.

دولت آمریکا در این هشدار که تا ۳۱ آگوست ادامه خواهد داشت با اشاره به‌احتمال تمرکز حملات القاعده تا پایان‌ماه جاری به شهروندان این کشور توصیه کرده که هنگام سفر به خارج هوشیار باشند. در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا تأکید شده که خطر بالقوه حمله شبه‌نظامیان القاعده به شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی مانند مترو، قطارهای بین شهری، هواپیماها و نقاط توریستی وجود دارد.

به گزارش روزنامه گاردین، تعطیلی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا از امروز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا آغاز می‌شود اما هشدار به اتباع آمریکا جهانی است و شامل همه کشورهای دنیا می‌شود. یک منبع در دولت آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با تأکید بر جدی بودن این خطر اعلام کرده که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دستور داده که تمامی اقدام‌های لازم برای مقابله با این تهدید صورت بگیرد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گزارش داده که منبع اصلی این تهدیدها یمن است و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که نیروهای القاعده در این کشور در مرحله پایانی برای انجام حملاتی جدی هستند.روز گذشته به‌دنبال صدور هشدار مسافرتی آمریکا، انگلیس و آلمان هم اعلام کردند که سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود را در یمن به‌صورت موقت تعطیل کرده‌اند. گفته می‌شود تعطیلی این سفارتخانه‌ها حداقل برای 2روز صورت می‌گیرد و در کشورهای دیگر منطقه هم سفارتخانه‌های آلمان و انگلیس در وضعیت هشدار هستند. در سایت سفارتخانه انگلیس در یمن از همه اتباع این کشور خواسته شده تا «هم‌اکنون» یمن را ترک کنند. همچنین تعدادی از کارکنان سفارت انگلیس از این کشور خارج شده‌اند.

مقام‌های آمریکا گفته‌اند که آژانس‌های اطلاعاتی این کشور تماس‌ها و ارتباط‌هایی میان رهبران ارشد القاعده را رصد کرده‌اند که براساس تحلیل‌های صورت گرفته نشان می‌دهد اعضای این گروه قصد انجام حملاتی را علیه منافع و شهروندان آمریکا در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا تا پایان‌ماه آگوست دارند.

مقام‌های آمریکایی تأکید کرده‌اند که منبع کشف این تهدیدها برخلاف گذشته سایت‌های مرتبط با القاعده نبوده و خطر کنونی «واقعی و جدی» است. نانسی‌پلوسی رهبر حزب دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا هم اعلام کرده که رهبران کنگره در جریان جزئیات این اخطار قرار گرفته‌اند و برداشت‌های اطلاعاتی این بوده که خطر «جدی» است. مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات کنگره آمریکا هم در بیانیه‌ای با اعلام «واقعی و جدی» بودن این تهدید علیه منافع آمریکا تأکید کرده که این کشور نباید از وضعیت هشدار خود خارج شود یا به قول او «سپر خود را زمین بگذارد».

مقام‌های آمریکا پیش از صدور هشدار جهانی خود، از تعطیلی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود در خاورمیانه و شمال آفریقا ازجمله قاهره، ریاض، دوبی، صنعا، طرابلس، تل‌آویو، کویت، مسقط، بغداد، کابل و بحرین خبر داده بودند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که القاعده ممکن است از هر ابزار و سلاحی برای حملات خود استفاده کند.

کارشناسان امنیتی در گفت‌وگو با روزنامه گاردین تأکید کرده‌اند که تعطیلی ۲۱ سفارتخانه و کنسولگری به همراه هشدار جهانی به اتباع این کشور یک مسئله عادی به‌حساب نمی‌آید و در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. تعطیلی سفارتخانه‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا به همراه هشدار در تمامی نقاط جهان نشان می‌دهد که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نمی‌دانند در کجا ممکن است هدف حمله قرار بگیرند.

کد خبر 225714
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز