مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موسسه فناوری‌های ریزساختار در موسسه تکنولوژی کارلسروهه آلمان با استفاده از فناوری جدیدی به نام LIGA کوچکترین پازل جهان را با ابعادی کوچکتر از یک میلیمتر ساخته‌اند.

پازل

براساس گزارش گیزمگ، فرایند ساخت این پازل شامل لیتوگرافی، آبکاری الکتریکی و ریخته‌گری است تا اجسامی ساخته‌شوند که نسبت بلندی آنها به ضخامتشان بسیار زیاد است.این فرآیند راهکاری برای کوچک‌سازی اندازه قالب‌های تزریقی به شمار رفته و می‌توان از آن برای ساخت طیف گسترده ای از لوازم،‌از قطعات موتور جت گرفته تا قطعات پازل استفاده کرد.

تکنولوژی LIGA در دهه 1980 در موسسه کارلسروهه ابداع شد. این تکنولوژی شامل لیتوگرافی پرتو ایکس برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی از پلیمری حساس به پرتور ایکس، زیرلایه‌ای رسانای الکتریکی و یک لایه مقاوم در برابر پرتو ایکس است. به این واسطه می‌توان قالب‌هایی تولید کرد که منجر به ساخت قطعات به شیوه‌ای آسان‌تر خواهد شد.

پازل

پازل جدید نمایشی از تکنولوژی LIGA 2.X است، نسخه‌ای ارتقا یافته از تکنولوژی قبلی که نیاز به زیرلایه در آن از بین رفته‌است. به گفته محققان این تکنولوژی نه‌تنها می‌تواند از میزان هزینه‌ها بکاهد، بلکه می‌تواند آزادی عمل بیشتری در ایجاد قالب‌هایی با ظرافت بالا به وجود آورد.

کد خبر 223535
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز