سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

کرج: ساماندهی تپه مرادآباد حدود 20سال است به کندی پیش می‌رود و این درحالی است که مردمان ساده این منطقه که اغلب نیز از قشر کم برخوردار هستند، از وضعیت بلاتکلیف خانه‌هایشان به عجز آمده‌اند و خواهان رسیدگی ویژه مسئولان به این وضعیت هستند.

رنج مردمان تپه مرادآباد از بی‌سامانی


به گزارش مهر، آنهایی که روز روشن را برای سفر برگزیده‌اند تا بهره‌ای از مناظر زیبای جاده چالوس را چاشنی اوقات خویش کنند و در پیچ و خم آن، کشاکش دهر را ه بازی گیرند، با خروج از اتوبان و نگاهی به چپ، اندک اندک خانه‌هایی را می‌بینند که معلوم نیست کدامیک برای قد علم کردن، پا را به روی دیگری نهاده است. غوغایی است از آنچه شاید نتوان به‌راحتی آن را خانه نامید اما ویرانه ؟... انگار دملی است از چرک روزگار که از تنه شهر با فشار بیرون زده است. اینجا تپه مرادآباد است که روزی ییلاقی بوده سرسبز و اکنون محله‌ای به نام اسلام‌آباد یا همان زورآباد قدیم در دل شهر کرج که بی‌صبرانه چشم به آبادانی دوخته است.

تپه مرادآباد می‌توانست با یک برنامه‌ریزی صحیح به یک قطب جذاب گردشگری و تفریحی تبدیل شود اما به‌دلیل ترفندهای عده‌ای سودجو از سال 1347به‌عنوان منطقه‌ای مسکونی، آن هم فقط با وجود 50- 40خانوار، رفته‌رفته به‌صورت قطعات کوچک و بزرگ از طریق قولنامه‌هایی غیررسمی به اشخاص واگذار شد به‌طوری که با هجوم جمعیت تا سال‌های پایانی دهه 50ظرفیت خانه‌سازی‌ در آن تکمیل شد.

ستاد طرح ساماندهی تپه مرادآباد تصمیم گرفت تا با قیمت عادلانه و کارشناسی شده، ساختمان‌های فرسوده و کهنه قسمت بالای خیابان شریعتی را از صاحبان آنها خریداری و اقدام به تغییر کاربری در جهت ساختن فضای سبز منطقه کند. انتظار می‌رفت این ستاد در اجرای طرح خود با توفیقی بسیار روبه‌رو شود و طی چند سال با همکاری مردم به مقصود خود نایل آید اما چنان که از وضعیت کنونی منطقه پیداست از هرچند خانه تا به حال، یکی خریداری و ویران شده که خود مکانی برای تجمع حیوانات موذی و نیز افراد شرور شده و علاوه بر ایجاد نابسامانی‌های زیست‌محیطی، نارضایتی اهالی منطقه را به‌دنبال داشته است.

درد دل مردم

ستاد ساماندهی نامتعادل عمل می‌کند. اوایل خانه‌ها را خیلی ارزان می‌خرید. 12سال پیش یک خانه را 600هزار تومان هم معامله کرد و حالا قیمت به 15و درمواردی به 30میلیون تومان هم رسیده است مردم نمی‌توانند با این پول‌ها خانه‌ای در جای دیگر شهر بخرند. همانطور که عده‌ای به حوالی زندان قزلحصار کوچ کرده‌اند. ما نمی‌گوییم خانه‌ها را بخرند. مگر نمی‌گویند که این منطقه شکل شهر را به هم ریخته و بدهیبت کرده است. اجازه ساخت بدهند، وام بدهند، بگویند عقب‌نشینی دارد، در محدوده قانونی خود بسازید. چند خانه را یکی می‌کنیم و یک آپارتمان با اصول جدید و ضد‌زلزله می‌سازیم. با ما هیچ همکاری نمی‌شود. ستاد می‌خواهد مردم را عاصی کند و خانه‌ها را مفت و مجانی از دست آنها در بیاورد. از هر 10تا خانه یکی را خراب کرده ولی حالا نه می‌آیند رسیدگی کنند و ما معطل مانده‌ایم ‌ای کاش وضع به‌صورت قبل بود.

هر کاری و شغلی را که در مناطق دیگر شهر اجازه انجامش را نمی‌دهند در این منطقه آزاد گذاشته‌اند. اینجا پر است از گاری‌های نان خشکی، انبار و... ویرانه‌ها هم مکانی شده برای تجمع اغیار. در غیراین صورت ما با مردم محله مشکلی نداریم. حتی وقتی به مسافرت می‌رویم در خانه‌هایمان را قفل نمی‌کنیم، اینجا مردمی مهربان دارد هر چند به دلایلی با تبلیغ آنها را جوری دیگر معرفی کرده‌اند. هیچ ارگانی به اینجا رسیدگی نمی‌کند. برای رسیدگی به یک حادثه حتی شده یک تا 2 روز معطل آمدن پلیس 110مانده‌ایم. اینها بخش‌هایی از درد دل مردم منطقه مرادآباد بود. اما نظر مسئولان هم خواندنی است.

انجام مقدمات اولیه اجرای طرح اسلام آباد

معاون اداری مالی شهرداری کرج از انجام مقدمات اولیه اجرای طرح 7 هکتاری اسلام‌آباد خبر داد و گفت: هم‌اکنون طراحی مقدماتی اجرای این سازه مسکونی تجاری توسط مجموعه‌ای از کارشناسان انجام گرفته است.رضاپور با بیان اینکه، در حال حاضر اجرای پروژه در مرحله تعیین درصد هزینه‌های اجرایی ساخت پروژه بین شهرداری و سرمایه‌گذار است، گفت: شهرداری کرج، توجه ویژه‌ای به امر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اداره شهر به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در رونق ساختارهای فیزیکی شهر و اقتصاد شهری دارد.

معاون اداری مالی شهرداری کرج در توضیح خروجی‌های مثبت احداث مجموعه 7 هکتاری اسلام‌آباد با کاربری تجاری مسکونی، عنوان کرد: بازسازی بافت‌های فرسوده در این منطقه از مهم‌ترین خروجی‌های اجرای این طرح عمرانی است. رضاپور با بیان اینکه، تاکنون 80درصد از تملکات به‌منظور بازسازی بافت‌های فرسوده اسلام‌آباد انجام شده است، عنوان کرد: اجرای این پروژه به بازسازی بافت‌های فرسوده منطقه اسلام‌آباد کمک شایانی می‌کند و فضای شهری این محدوده را به لحاظ ساختاری ارتقا می‌دهد ضمن آنکه، این اقدام روند بازسازی بافت‌های قدیمی را هم تسریع می‌کند.

کد خبر 223340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز