ارومیه - روحینا مجیدی: شبکه بهداشت و درمان با تمام گستردگی و همه‌‌گیر بودنش با قابلیت ارائه خدمات به همه آحاد تاکنون نتوانسته به توزیع عادلانه خدمات در آذربایجان غربی دست یابد و همچنان کمبود شاخصه‌هایی که نقش اصلی را در ارتقای سلامت مردم به‌عنوان اصلی‌ترین ارکان توسعه پایدار دارد، در این استان ملموس است.

حضور در شهرهای مرزی برای پزشکان جذابیت ندارد

این روزها کمبود کادر انسانی و پزشک که اصلی‌ترین حلقه در زنجیره بهداشت و درمان در هرجامعه‌ای به شمار می‌آید به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم آذربایجان غربی تبدیل شده است؛ چرا که اغلب متخصصان رغبتی برای حضور در شهرهای این استان ندارند و با تمرکز در مرکز استان، دسترسی مردم به این خدمات را دشوارتر کرده‌اند. مناطق مرزی و شهرهایی ازجمله پیرانشهر، ‌سردشت، مهاباد، بوکان، شاهین‌دژ، ‌قره ضیاء‌الدین و اشنویه مناطقی هستند که مردم آن به لحاظ نبود پزشک متخصص به ناچار برای دسترسی به خدمات درمانی و پزشکی مورد نیاز به مرکز استان مراجعه می‌کنند و این امر هم به نوبه‌خود مشکلات دیگری را به همراه دارد.

نبود بیمارستان خصوصی

نماینده ارومیه و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص دلایل بی‌رغبتی پزشکان برای حضور در شهرستان‌های استان آذربایجان‌ غربی به خبرنگار همشهری می‌گوید: توجیه‌پذیر نبودن فعالیت‌های پزشکی در این شهرستان‌ها به لحاظ اقتصادی و دوری از خانواده از مهم‌ترین دلایلی است که توسط پزشکان برای حضور نیافتن در این شهرها عنوان می‌شود. عابد فتاحی می‌افزاید: این درحالی است که برای پزشکانی که در شهرهایی غیراز مراکز استان حضور پیدا کنند امکان ارائه مجوز تاسیس مطب خصوصی فراهم شده اما نبود بیمارستان خصوصی برای به‌دست گرفتن ادامه مراحل درمانی بیماران ازجمله جراحی باعث شده است تا این پزشکان انگیزه کمتری برای استقرار در این شهرها داشته باشند. وی اضافه می‌کند: از طرفی در مراکز استان امکان فعالیت‌های خارج از طبابت ازجمله آموزش و تدریس هم برای پزشکان فراهم است که این امر نه‌تنها در به‌روزشدن اطلاعات پزشکان به‌دلیل ضرورت آموزش‌های جدید به دانشجویان بلکه در افزایش درآمدزایی آنان نیز تأثیرگذار است و مانع از حضور آنان در شهرهای دیگر استان می‌شود. این نماینده مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه پس تکلیف مردم شهرهای دیگر آذربایجان غربی که نیازمند حضور پزشک در شهرهای خود هستند، چیست؟ اظهار می‌کند: امسال برنامه‌ریزی گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است تا این نقص مرتفع شود. فتاحی خاطرنشان می‌کند: البته مشکل کمبود پزشک متخصص در کل کشور هم مطرح است اما وضعیت آذربایجان غربی در مقایسه با سایر استان‌های کشور بغرنج‌تر است و از این‌رو قول مساعد مسئولان برای تخصیص سهمیه بیشتری جهت استقرار متخصصان فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه‌ها در این استان اخذ شده است.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در طول تاریخ آذربایجان غربی امسال مردم شهرستان‌های پیرانشهر، قره‌ضیاء‌الدین، تکاب و شاهین دژ از نعمت حضور متخصص در زمینه‌های جراحی گوش، حلق و بینی، زنان و زایمان و قلب برخوردار شدند، ادامه می‌دهد: اما حضور تنها یک‌متخصص در این زمینه جوابگوی نیازهای درمانی مردم این شهرها نیست.

بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌ثبات بودن برنامه‌های وزارت بهداشت و درمان تصریح می‌کند: تغییرات غیرقابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های غیرواقعی باعث شده تا تمام برنامه‌هایی که برای جذب اعتبارات و سهمیه‌های ویژه به این استان جهت بهبود روند خدمت‌رسانی در شبکه بهداشت و درمان استان درنظر گرفته شده بود، بی‌نتیجه بماند و همچنان اندرخم یک کوچه باشیم.

مرگ در جاده ماحصل نبود پزشک

رسول خضری، دیگر نماینده عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از آذربایجان غربی و نماینده مردم پیرانشهر و سردشت هم با انتقاد از نبود اهرم‌های فشار و انگیزشی دولت برای اعزام پزشکان جهت حضور در شهرهای مرزی و محروم استان می‌گوید: بسیاری از مردم این شهرها به‌دلیل نبود پزشک متخصص مجبور هستند تا به مرکز استان سفر کرده و چه بسا در بسیاری مواقع نه‌تنها ترافیک جاده‌ها را افزایش دهند بلکه به‌دلیل اضطراب ناشی از دسترسی بموقع به دکتر مورد نظر، باعث بروز تصادفات مرگباری در جاده‌ها نیز می‌شوند. وی می‌افزاید: اینکه حضور پزشکان در شهرهای مرزی توجیه اقتصادی ندارد دلیلی بر غفلت مسئولان برای الزام آنان جهت استقرر در این شرایط نیست؛ چراکه دولت مسئول است برای توزیع متوازن و عادلانه امکانات همین بسترها و مطالبات را برآورده کند تا انگیزه پزشکان برای حضور در این شهرها نیز ایجاد شود این نماینده در پاسخ به این سؤال که هم‌اکنون چه تعداد متخصص در استان مورد نیاز است، عنوان می‌کند: نباید صرفا با اعلام اعداد و ارقام نسبت به طرح مشکل وعده حل این چالش‌ها را داد؛ تنها زمانی می‌توان گفت مشکل رفع شده است که مردم راضی باشند.

کد خبر 225606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز