دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

معاون عملیات و نظارت بورس کالا گفت: عمل به تعهدات عرضه از سوی عرضه‌کنندگان در بهار ۹۲ و استقبال آنها از حضور در بورس کالای ایران موجب رشد حجم و ارزش معاملات در این بورس نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته شد.

مهرزاد نامداری در گفت‌وگو با فارس افزود: در بهار امسال در اکثر گروه‌های کالایی افزایش چشمگیری در حجم عرضه و معاملات نسبت به‌مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم. دراین مدت، نزدیک به 5میلیون و 600هزار تن انواع کالا به ارزش 104هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که از نظر حجم 35درصد و از نظر ارزش 124درصد نسبت به بهار پارسال افزایش داشته است.

او افزود: حجم معاملات تالارهای فراورده‌های نفتی و پتروشیمی و محصولات صنعتی و معدنی نیز در بهار امسال نسبت به پارسال به‌ترتیب با رشد 50 و 31 درصدی مواجه شد.او با اشاره به اینکه در این مدت، گروه‌های مواد پلیمری و مواد شیمیایی به‌ترتیب با رشد 114و 40درصدی حجم مواجه شده‌ و همچنین وکیوم باتوم و گوگرد، به‌ترتیب رشد 150و 70درصدی را تجربه کرده‌اند، گفت: مهم‌ترین دلیلی که موجب رشد حجم ارزش عرضه و معاملات در مدت مذکور شد، عمل به تعهدات عرضه از سوی عرضه‌کنندگان مطابق مصوبات و افزایش عرضه بوده است.

او با اشاره به رشد حجم عرضه و معاملات تالار محصولات صنعتی و معدنی گفت: تالار محصولات صنعتی و معدنی در گروه‌های محصولات روی و سنگ آهن به‌ترتیب با رشد 533 و 267 درصدی مواجه شد. علاوه بر این، گروه محصولات آلومینیوم، محصولات فولادی و محصولات مس به‌ترتیب رشد 52، 15و 5درصدی را تجربه کرده‌اند.معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران اعلام کرد: دلیل عمده رشد حجم عرضه و معامله سنگ‌آهن را باید در پیوستن مجتمع معدن سنگ‌آهن سنگان به جمع عرضه‌کنندگان سنگ آهن در بورس کالا دید؛ علاوه بر سنگان، معادن سنگ آهن میشدوان، جلال‌آباد و گل‌گهر نیز نسبت به عرضه سنگ آهن در بورس اقدام کرده‌اند.

وی ادامه داد: در گروه محصولات آلومینیومی نیز با مذاکراتی که با تولیدکنندگان صورت گرفت، افزایش حجم عرضه و به تبع آن معامله صورت گرفت که شرکت‌هایی چون هرمزال بیشترین افزایش عرضه را در بهار امسال به‌خود اختصاص دادند. در حقیقت گروه‌های صنعتی در 3ماه اخیر به تعهداتشان مطابق با مصوبات عمل کرده‌اند.

نامداری اعلام کرد: در گروه مس بخش خصوصی به نسبت فولادی‌ها عرضه‌هایش را افزایش داده و شرکت صنایع ملی مس نیز افزایش عرضه داشته است. فولادی‌ها نیز به نسبت افزایش عرضه را تجربه کرده‌اند که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان در افزایش عرضه سلف تختال فولادی از سوی شرکت‌های فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان جنوب و فولاد مبارکه اصفهان پیدا کرد.

کد خبر 223291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز