گروه شهری: افزایش غیرکارشناسی مهلت مراجعه به مراکز معاینه فنی این روزها در محافل شهری نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است و دلسوزان امیدوارند تصمیم کمیسیون شوراهای مجلس رأی نیاورد.

معاینه فنی

هفته گذشته کمیسیون شوراها در تصمیمی شتابزده تلاش کرد معاینه فنی خودروهای غیرنو را از یک به 2سال افزایش دهد. این تصمیم که به نفع خودروسازان و به ضرر تمامی هموطنان کشور است، تنها عامل کاهش آلودگی هوا یعنی اخذ معاینه فنی را با مهلت دوساله مواجه می‌کند.

محمدهادی حیدرزاده رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری با ابراز نگرانی از تصمیم کمیسیون شوراها، تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است که رقم معتنابهی از آلودگی‌های هوایی ناشی از منابع متحرک است. این شرایط وقتی با خودروها و وسایل نقلیه غیراستاندارد که این روزها در شهرها بسیار هستند، همراه می‌شود، باید با حربه‌ای مانند معاینه فنی متوقف شود. مشاور زیست‌محیطی شهردار تهران اظهار کرد: کشورهایی که آلودگی هوا در آنها بالا نیست معاینه فنی را برای خودروهای صفرکیلومتر و غیر آن به‌صورت سالانه الزامی کرده‌اند درحالی‌که در کشور ما به‌رغم آلودگی هوا و مشکلاتی که این معضل هر ساله ایجاد می‌کند، اعتنایی به معاینه فنی سالانه خودروها نمی‌شود.

حیدرزاده گفت: موارد کنترلی در کشور ما که 80درصد آلودگی هوای آن را وسایل نقلیه تشکیل می‌دهد باید تشدید شود درحالی‌که مجلس ابتدا مصوبه معافیت دوساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی را به 5سال افزایش داد و امروز خبری شنیده شده که ممکن است برای سایر خودروها نیز از یک به 2سال افزایش یابد. این رفت‌و‌برگشت می‌تواند معاینه فنی را به‌عنوان یک اقدام زیست‌محیطی به فراموشی بسپرد. وی خاطرنشان کرد: دوستان مجلس بهتر است برای هر تصمیمی پیش از هرچیز نظرات کارشناسان محیط‌زیست را بشنوند تا مواردی از این دست رخ ندهد.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز در این زمینه با انتقاد از افزایش زمان معاینه فنی خودرو‌ها اظهار کرد: معاینه فنی خودروها جزو موفق‌ترین محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بوده است اما متأسفانه با مصوبه قبلی مجلس و تغییر مهلت معاینه از 2 به 5سال، تمام معادلات و محاسبات ناگهان مختل شد و مشکلات زیادی ایجاد کرد. وی به پیگیری‌های انجام شده در این خصوص اشاره کرد و افزود: سال گذشته به رئیس مجلس نامه‌ای ارسال کردیم و خواستار بازنگری این قانون شدیم؛ چراکه این قانون با تجربیات خودمان و دیگر کشورها و مطالعات صورت گرفته، سازگاری ندارد و باید بازنگری شود.

مصوبه اخیر کمیسیون شوراها در شرایطی معاینه فنی خودروهای غیرنو را یک سال به تعویق می‌اندازد که یکی از مشکلات در زمینه آلودگی هوا، کیفیت پایین خودروهاست که باید اقدام جدی دراین مورد انجام شود. در عین حال قانون 5ساله معافیت از معاینه فنی نیز موجب به هم ریختن مسائل شده بود و ریشه بسیاری از مشکلات را موجب شد و مصوبه فعلی کمیسیون اگر به قانون تبدیل شود، هوای پایتخت و کلانشهرها، به راحتی وارد مرحله بحرانی می‌شود؛ چراکه گزارش‌های متعددی در این‌باره منتشر شده است که 80درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل متحرک و نقلیه است.

همچنین یک استاد دانشگاه تأکید کرد که خودروهای ما در وضعیتی نیستند که از معاینه فنی بیش از یک سال معاف شوند. یوسف حجت از استادان دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه وضعیت رانندگی و وضعیت فنی خودروهای ما استاندارد نیست، گفت: وقتی ارتقای استاندارد خودروها که بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند، به بهانه‌های مختلف به تعویق می‌افتد، بدان معناست که خودروهای ما در وضعیتی نیستند که از معاینه فنی آن هم به‌مدت 5یا 3سال معاف شوند. حجت اظهارکرد: متأسفانه بهترین راه‌حل‌ها در بهترین بازه زمانی اجرا نمی‌شوند، این در حالی است که در شرایط اضطرار به هر ریسمانی چنگ می‌زنیم حال آنکه راه‌حل بسیار ساده است.

کد خبر 223159
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز