همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد ترس از بیکاری موجب شده تعداد بیشتری از جوانان اروپایی از بچه‌دار شدن پرهیز کنند به طوری که هر چه میزان بیکاری بیشتر شده، از تعداد مادران کاسته شده است.

infant

شبکه خبری زد د اف آلمان گزارش داد، بحران اقتصادی رشد نرخ موالید در اروپا را متوقف کرده است. در دهه اخیر در اروپا کودکان کمتری متولد شده‌اند. به طور متوسط در 28 کشور اروپایی شمار کودکان به ازای هر مادر به میزانی که میزان بیکاری افزایش یافته، کاهش داشته است. این نتیجه پژوهشی است که بخش پژوهش‌های جمعیتی موسسه ماکس پلانک انجام داده است.

بر اساس این گزارش، بیشترین کاهش نرخ تولد در اسپانیا رخ داده است. در این کشور، از آغاز بحران به طور متوسط به ازای هر زن 1.47 کودک به دنیا آمده و این آمار در سال 2011 به رقم 1.36 رسیده است. در مجارستان، ایرلند، کرواسی و لتونی هم کاهش چشمگیری روی داده است.

در آلمان، اتریش و سوئیس که بازارهای کاری چندان تحت تاثیر وضعیت بحران اقتصادی قرار نگرفتند، نرخ موالید تغییر ناچیزی داشته است. در آلمان، این نرخ حدود 1.4 کودک به ازای هر زن بود.

این پژوهش دریافته که نرخ رشد در چک، لهستان، انگلیس و ایتالیا هم تحت تاثیر بحران اقتصادی قرار گرفته است. در دیگر کشورها همچون روسیه و لیتوانی این بحران یا اثر ضعیفی داشته یا اصلا اثرگذار نبوده است.

اینکه آیا شرایط اقتصادی موجب اثرگذاری بر رفتار انسان‌ها در زمینه زاد و ولد می‌گذارد یا خیر، سوال بزرگی است که بنا به گفته موسسه ماکس پلانک، همچنان پیش روی تحقیقات جمعیت شناسی است.

میشائلا کراینفلد، از نویسندگان این پژوهش گفت این تحقیق ثابت کرده در اروپای امروز هر چه سطح بیکاری در کشوری بالاتر بوده، آمادگی برای بچه دار شدن کاهش یافته است.

بر اساس این تحقیق اگر نرخ بیکاری یک درصد افزایش یابد، نرخ زاد و ولد بین افراد 20 تا 24 ساله حدود 0.1 درصد کاهش می‌یابد، البته این آمار برای اروپای جنوبی 0.3 درصد بوده است.

آنطور که این پژوهش نشان داده، اروپایی‌های زیر 25 سال سن، از بیم بیکاری برنامه‌های خود برای تشکیل خانواده را به تاخیر انداخته و به تبع آن برنامه‌شان برای آوردن فرزند نخست به تعویق می‌افتد.

محققان این را منتفی ندانسته‌اند که این بحران آثار منفی بیشتری بر نرخ موالید بگذارد.

کد خبر 222705
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز