چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: مراسم رونمایی از کتاب «حاج‌آقا مجتبی» شامل خاطرات و یادهایی از عارف و مرجع عالیقدر، مرحوم حاج‌آقا مجتبی تهرانی، عصر دوشنبه با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، علی‌اکبر اشعری (رئیس باغ کتاب)، محسن اسماعیلی (عضو شورای نگهبان) و مصطفی شاه محمدپور (ناشر کتاب) در فروشگاه مرکزی شهرکتاب برگزار شد.

رونمایی از کتاب حاج‌آقا مجتبی

 کتاب حاج آقا مجتبی (گذری بر زندگی آیت‌الله‌العظمی حاج‌آقا مجتبی تهرانی) شامل یادداشت‌ها و گفتارهایی از مراجع و بزرگان درباره ایشان است که انتشارات نشر مصابیح الهدی آن را در ۳۲۸ صفحه منتشر کرده است. این مرجع تقلید و استاد بزرگ اخلاق، در سن ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد رسید و پس از ۴۰ سال تلاش در نشر معارف اسلامی و ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) در دی‌ماه سال ۱۳۹۱ به دیدار حق شتافت.

دکتر محسن اسماعیلی، شاگرد حاج‌آقا مجتبی تهرانی، به‌عنوان نخستین سخنران این برنامه در متنی که برای این برنامه آماده کرده بود، با اشاره به اینکه ‌ماه مبارک رمضان با اسم حاج‌آقا مجتبی عجین شده است، گفت: متأسفانه امسال ما از برکت حضور ایشان محروم هستیم و بنده در این محفل می‌خواهم چرایی و چگونگی انتشار کتاب حاج‌آقا مجتبی را برایتان توضیح دهم. اسماعیلی، حقوق‌دان شورای نگهبان، افزود: ثبت خاطرات الگوها و اسوه‌ها به 2 شیوه ممکن خواهد بود، شیوه نخست این است که آنان خود داستان زندگی خویش را بازگو کنند و از موفقیت‌ها و کامیابی‌ها بگویند و از شکست‌ها و ناکامی‌ها. این شیوه به واقعیت نزدیک‌تر است، در این روش واسطه‌ای در کار نیست و مخاطب از سرچشمه اصلی سیراب می‌شود اما مشکل اصلی این است که این افراد کمتر رضایت به این کار می‌دهند و حداکثر به اشارت بسنده می‌کنند. شیوه دیگر آن است که حواریون و اصحاب، شمه‌ای از آنچه دیده‌اند را بازگو کنند. بیننده می‌تواند آنچه از دیگران دیده است، بی‌دغدغه بگوید. وی تصریح کرد که بارها منتظر فرصتی بودم که زندگی حضرت استاد به رشته تحریر درآید. دفعات زیادی خواهش کردم اما ایشان همیشه عذر می‌آوردند و می‌گفتند زندگی من چیزی ندارد که گفتنی باشد و به درد کسی بخورد. اصرار من به نتیجه رسید و یک‌بار موافقت کردند که مشروط بر اینکه تا زنده هستند بازگو نشود.

این عضو شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: به‌رغم این مشکلات 2 نقطه امید برای ما سوسو می‌زند؛ یکی خاطراتی که مثل دُرهای از هم گسسته در ذهن من از ایشان باقی است. او خوب می‌دانست که من شکارچی این دُرها هستم. گاهی ملتمسانه می‌گفت که این خاطرات را چاپ نکن و بعضی اوقات حکم می‌کرد که نباید این خاطرات را بازگو کنم. اما بسیاری از موارد پیش آمد که یادشان می‌رفت این نکته را بگویند و من پس از شنیدن این خاطرات سریعا آنها را مکتوب می‌کردم. حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: کتاب خاطرات حاج‌آقا مجتبی با شتاب فراوان جمع‌آوری شد تا در اربعین فوت حاج‌آقا مجتبی به چاپ برسد، به همین دلیل در اندک مواردی این کتاب نیازمند تصحیح است. از دیگران می‌خواهم آنچه را که از ایشان دیده‌اند و خاطراتی که در موردشان دارند برای ما بازگو کنند تا در آثار بعدی از آنها استفاده شود. در ادامه علی‌اکبر اشعری مدیر پروژه باغ کتاب تهران نیز با تأکید بر اینکه تاکنون فرصت بازنویسی خاطرات 40ساله‌اش از حاج‌آقا‌مجتبی را پیدا نکرده است، گفت: با وجود گذشت زمان چندی از رحلت حاج‌آقا مجتبی، هربار که خواستم خاطرات مربوط به ایشان را مکتوب کنم، مسئله‌ای پیش آمد که موفق به این کار نشدم.

مدیر پروژه باغ کتاب تهران با تأکید بر اینکه انتشار خاطرات حاج‌آقا مجتبی سبب آشکار‌شدن بخش عظیمی از حقایق کشور می‌شود، گفت: این امر به این دلیل است که ایشان در انقلاب نقش مهمی داشتند و بسیاری از کسانی که در انقلاب اثرگذار بودند از ایشان تأثیر گرفتند. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، نویسنده و پژوهشگر، در این مراسم بیان داشت: کتاب حاج‌آقا مجتبی، کتاب تخصصی نیست بلکه کتابی جامع است که مخاطب را با منش و سلوک این عالم ربانی آشنا می‌سازد؛ یعنی حتی تورق تصادفی کتاب هم برای مخاطبان قابل استفاده است. در پایان این مراسم حجت‌الاسلام و‌المسلمین مصطفی شاه‌‌محمدپور، مدیر انتشارات «مصابیح ‌الهدی»، اظهار داشت: این مؤسسه با گنجینه عظیمی مواجه است، به‌گونه‌ای که ما هر روز همکاران این انتشارات به همدیگر می‌گوییم ۳۰ سال عقب هستیم. وی اضافه کرد: انتشار دروس مختلف، اعم از اخلاق و عرفان، معارف اسلامی و شرح احادیثی که ایشان در مسجد برای بازاری‌ها می‌گفتند، مجموعه بزرگی است که در برنامه‌ریزی مؤسسه مصابیح‌الهدی قرار دارد و تلاش داریم به مرور زمان آنها را به چاپ برسانیم.

به گفته مدیر انتشارات مصابیح‌الهدی، کتاب حاج‌آقا مجتبی حاصل ۱۰۰‌ساعت مصاحبه با دوستان و آشنایان ایشان است که از میان این مصاحبه‌ها، هزار نکته پیام استخراج شد.

کد خبر 222617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز