ماراتن محاکمه قدیمی‌ترین زن زندانی ایران پس از گذشت 20سال در حالی ادامه دارد که روز گذشته نخستین جلسه از دور جدید محاکمات به‌صورت غیرعلنی برگزار شد.

دادگاه

فاطمه که به قدیمی‌ترین زن زندانی ایران مشهور شده، روز گذشته برای چندمین‌بار پای میز محاکمه قرار گرفت. در 20سال گذشته او بارها و بارها محاکمه شده و هر بار، قصاص یا تبرئه حکمی بوده که قضات برای او درنظر گرفته بودند اما در همه موارد این حکم از سوی دیوانعالی کشور نقض و محاکمه از سر گرفته شده است تا حتی برای خود فاطمه هم روند رسیدگی به پرونده خسته‌کننده و ملال آور شود.

این بار جایی که قرار بود وی در آنجا محاکمه شود، شعبه106 دادگاه جزایی شهرری بود. پیش از این، شعبه105 آخرین جایی بود که برای این پرونده قدیمی و جنجالی رأی صادر کرده بود. قاضی شعبه105 پس از چندین بار برگزاری جلسه دادگاه، سرانجام فاطمه را به قصاص محکوم کرده بود اما این حکم که هشتمین حکم قصاص برای زندانی قدیمی بود در دیوانعالی کشور نقض شد و پرونده این بار در اختیار شعبه106 قرار گرفت تا فاطمه در برابر قاضی عباس بایی، از خودش دفاع کند. صبح دیروز نخستین جلسه از دور جدید محاکمه قدیمی‌ترین زن زندانی ایران در این شعبه و پشت درهای بسته، به‌صورت غیرعلنی برگزار شد.

در این جلسه قاضی اتهام قتل عمد را به فاطمه تفهیم کرد که وی آن را نپذیرفت. اولیای دم نیز مثل گذشته برای قاتل درخواست قصاص کردند. در نهایت، قاضی بعد از پایان جلسه دادگاه و شنیدن اظهارات متهم و شاکیان، این جلسه را تمدید کرد تا در جلسه بعدی، تکلیف پرونده را روشن کند. قاضی بایی در توضیح ماجرا گفت: از آنجایی که قضات دیوانعالی کشور این پرونده را از موارد لوث تشخیص داده و با نقض حکم قصاص، آن را در اختیار بنده قرار داده‌اند، تصمیم گرفتم جلسه بعدی را با تأخیر طولانی تشکیل دهم به‌خاطر اینکه اولیای دم در این مدت فرصت کافی برای فکر کردن و صلح و سازش را داشته باشند.

در جلسه بعدی، درصورتی‌که آنها همچنان قصاص بخواهند، اجازه خواهم داد که فاطمه از خودش دفاع کند. درصورتی‌که نتوانست با دفاعیاتش، بی‌گناهی‌اش را ثابت کند، تصمیم به برگزاری مراسم قسامه خواهم کرد و اولیای دم می‌بایست با معرفی 50مرد که با آنها نسبت دارند، قسم یاد کنند که فاطمه قاتل است و در غیر این صورت، متهم از اتهام قتل‌عمد تبرئه خواهد شد.

براساس این گزارش، سرنوشت پرونده فاطمه در حالی به جلسه بعدی دادگاه گره خورده که وی سال‌هاست بلاتکلیف در زندان به سر می‌برد. این زن متهم است در تیرماه سال72 دوست همسرش را که مردی به نام مجید بود، به قتل رسانده است. او وقتی دستگیر شد در بازجویی‌ها گفت که مجید را با خوراندن دوغ مسموم به قتل رسانده اما این نخستین و آخرین باری بود که زن میانسال به جنایت اعتراف می‌کرد؛ چرا که پس از آن در همه جلسات دادگاه مدعی شد بی‌گناه است. پرونده او تا‌کنون چندین‌بار در دادگاه رسیدگی شده و این رسیدگی‌ها همچنان ادامه دارد.

کد خبر 222565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز