گروه دانش و سلامت: دکتر محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بامداد دوشنبه در برنامه پایش که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت:

دکتر محمدحسن طریقت‌منفرد،

ظرف منابع مالی نظام سلامت سوراخ است. وی در پاسخ به اینکه اگر بخواهیم یک موضوع را به‌عنوان مشکل اصلی اقتصاد سلامت کشور بیان کنیم کدام است، گفت: بخش سلامت در واقع به لحاظ اقتصادی تبدیل به یک ظرفی شده است که عملا کف ندارد و در حالت فعلی هرچه در آن ریخته شود، بهره‌وری لازم را که در واقع مردم باید از آن بهره‌مند شوند، ندارد.

وی افزود: دنیا معتقد است هرقدر اعتبار مالی بخش بهداشت و درمان بیشتر باشد هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی واقعا در بخش سلامت به‌صورت معجزه‌آسایی از همه نظر پیشرفت داشته‌ایم، افزود:

در بحث منابع انسانی تحصیل‌کرده که در دنیا بسیار مهم است ما بیش از 120هزار پزشک و 200هزار پیراپزشک تربیت کردیم و در اقصی نقاط کشور امکانات به‌وجود آوردیم حتی در غیربرخوردارترین نقاط کشور بیمارستان احداث کردیم و منابع خوبی نیز در این بخش وارد شده است، بنابراین بخش سلامت آمادگی این امر را که همه نیازهای جامعه را پاسخگو باشد، دارد.وی گفت: به‌دلیل این پیشرفت‌های معجزه‌آسا ما پیشرفت‌های علمی و تکنیکی به‌مراتب بهتری نسبت به بسیاری از کشورهای مشابه داشته‌ایم و در مسائل علمی و تکنیکی دوشادوش پیشرو‌ترین کشورها حرکت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا درخصوص امکانات کمبود دارند، گفت: هزینه‌کرد منابع محدود برای خواسته‌های نامحدود در دنیا یک اصل است یعنی ما باید در بخش بهداشت و درمان توجه داشته باشیم که مهم‌ترین نیازهای ما در مدیریت یک نیاز فرابخشی است یعنی با وجود یک رشته و یک تخصص در مدیریت بهداشت و درمان مشکل ما حل نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ما بااستعدادترین جوان‌های خود را که تمایل به رشته پزشکی دارند سال‌ها معطل می‌کنیم و وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند به‌عنوان پزشک عمومی هیچ جایگاهی ندارند و این یک پرت منابع(انسانی) سنگین است.وی گفت: پزشک عمومی در دنیا محور طب است؛ ما در کشور جایگاه علمی به آنها نمی‌دهیم و به لحاظ اقتصادی نیز تفاوت درآمدی پزشک عمومی و متخصص زیاد است حال آنکه در دنیا به لحاظ اقتصادی و درآمدی پزشک عمومی و متخصص گاهی پزشک عمومی درآمدش بیشتر است چون زحمت بیشتری می‌کشد.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای برنامه پزشک خانواده به‌طور همزمان در سراسر کشور، علت آن را جلوگیری از سرریز بیمار از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به مراکز استان‌ها دانست و گفت: بنده از دولت آینده می‌خواهم که پزشک خانواده را اولویت نخست خود قرار دهد. طریقت منفرد در قسمتی از سخنانش با اشاره به آمار مراجعات مردم به مراکز درمانی و هزینه‌های زیادی که بابت این مراجعات پرداخت می‌شود، افزود:

هر سال در کشور ما ۷۰۰ میلیون بار مراجعه به پزشک اتفاق می‌افتد. از هر ۱۰۰۰ نفر، ۹۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که به‌طور میانگین 6.5 میلیون نفر می‌شود و این تعداد بیمار بستری به‌طور متوسط ۶۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارند؛ درحالی‌که اگر پزشک خانواده داشته باشند، هزینه‌ها به خوبی کنترل و مدیریت شده و از ارجاع غیرضروری و هزینه‌های بیهوده جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه به جایگاه بیمه در کشورمان اشاره کرد و گفت: گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که ۶۰ درصد هزینه‌های درمان را مردم از جیب پرداخت می‌کنند ولی در عمل، این سهم بیشتر است. طریقت منفرد با اشاره به سرانه درمان در کشورمان که نسبت به اروپا به‌مراتب کمتر است و این سرانه در اروپا نسبت به آمریکا پایین‌تر است، گفت: در سال۹۰، ۴۰ هزار میلیارد تومان پول در نظام سلامت کشورمان هزینه شده است که سهم بیمه‌ها و دولت فقط۱۵هزار میلیارد تومان بوده و مابقی آن را مردم پرداخت کرده‌اند. با این حال، اگر از مردم سؤال شود که از خدماتی که به آنها ارائه شده است راضی بوده‌اند، چه جوابی خواهند داد؟

وی با بیان این مطلب که ظرف منابع مالی نظام سلامت کشورمان سوراخ است، افزود: مشکل ما پول نیست چون اگر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم در این شرایط خرج شود بازهم مردم راضی نخواهند بود؛ بنابراین، منابع باید مدیریت شود.وزیر بهداشت با اعلام اینکه در حال حاضر بیمه‌ها بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بیمارستان‌ها بدهی دارند، گفت: بیمارستان‌ها به‌دلیل نداشتن پول نمی‌توانند دارو بخرند و در نتیجه بیمار را به‌دنبال دارو می‌فرستند. از آن طرف شرکت‌های دارویی هم به بیمارستان‌ها دارو نمی‌فروشند و در نتیجه در یک سیکل معیوب افتاده‌ایم که تنها راه برون‌رفت از این وضعیت، توجه به پزشک خانواده است.

کد خبر 222396
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز