رئیس‌جمهور از راه‌اندازی خط تولید تخم‌مرغ‌های عاری از بیماری برای تولید واکسن آنفلوآنزا خبر داد و گفت: واکسن آنفلوآنزا تنها در 6کشور دنیا تولید می‌شود و با رونمایی از خط تولید آن، این واکسن در کشور ما نیز تولید می‌شود.

احمدی نژاد

به گزارش مهر، محمود احمدی‌نژاد در مراسم رونمایی از 12طرح کلان در پارک علم و فناوری پردیس با تأکید بر اینکه معتقدیم انسان باید بهترین و متعالی‌ترین زندگی‌ها را داشته باشد، افزود: یکی از پایه‌های اصلی ایجاد زندگی متعادل استفاده کامل از دانش در جهت ارتقای سلامت بشریت است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه یکی از عرصه‌هایی که نیاز است تا دانش در آنجا نفوذ کند حوزه سلامت است، اظهار داشت: همه اهداف اساسی بر پایه سلامت محقق خواهد شد؛ زیرا کسی که بیمار است نمی‌تواند معنای واقعی خود را به کام دیگران بچکاند. احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه خداوند هرگز ضعف و بیماری را برای انسان نمی‌خواهد، ادامه داد:

ضعف و بیماری به‌خاطر عملکرد خود ماست که اگر عوامل بیماری‌زا را مدیریت کنیم سلامت در جامعه برقرار می‌شود. رئیس‌جمهور با تأکید بر نقش ارتباط دانشگاه با صنعت در توسعه علمی گفت: در این راستا در دولت نهم معاونت علمی و فناوری ایجاد شد تا در میان بخش‌های مختلف علمی هم‌افزایی ایجاد کند که خوشبختانه این اتفاق رخ داده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی خط تولید واکسن آنفلوآنزا یادآور شد: واکسن آنفلوآنزا تنها در 6کشور دنیا تولید می‌شود که امروز با رونمایی از خط تولید آن، این واکسن در کشور ما نیز تولید می‌شود. احمدی‌نژاد با اشاره به 2 نقص این پروژه یادآور شد: تولید این واکسن از طریق تخم‌مرغ است که باید عاری از بیماری باشد ولی در حال حاضر تخم‌مرغ‌های موردنیاز از خارج وارد می‌شود.

وی با اشاره به گفته‌های محققان این پروژه یادآور شد: قرار است خط تولید تخم‌مرغ‌های عاری از بیماری نیز راه‌اندازی شود. رئیس‌جمهور نقص دوم این پروژه را وارد کردن ویروس‌های مورد نیاز از سازمان بهداشت جهانی دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که این حوزه به حوزه سلامت مربوط است و مسائل سیاسی و تجاری و در برخی موارد بی‌اخلاقی‌ها حاکم است لازم است تا تولید این ویروس‌ها نیز در داخل کشور انجام شود. احمدی‌نژاد با اشاره به رونمایی از 12مواد مؤثره برای درمان برخی بیماری‌ها یادآور شد: این بیماری‌ها در زمینه درمان نازایی و سرطان است.

وی رونمایی از 7دستگاه لیزر را ازجمله تجهیزات پزشکی رونمایی شده در این مراسم ذکر کرد و ادامه داد: لیزر یک منبع انرژی و توان است که امکان استفاده از آن در درمان بیماری‌ها میسر است. رئیس‌جمهور همچنین مانیتور کنترل علائم حیاتی را از دیگر پروژه‌ها نام برد و گفت: این مانیتور که مجهز به جی‌پی‌اس است قادر خواهد بود تا در خانه و در سفر همراه بیمار باشد و علائم حیاتی بیمار را مخابره کند.

این تجهیزات موجب تخلیه‌شدن تخت‌های بیمارستانی نیز می‌شود. احمدی‌نژاد با اشاره به جزئیات دستگاه رونمایی شده الکتروکوتر گفت: این دستگاه که در اعمال جراحی به‌کار می‌رود علاوه بر ایجاد برش موجب جلوگیری از خونریزی در محل برش می‌شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دستگاه تیلور در این مراسم رونمایی شد، خاطرنشان کرد: این دستگاه برای درمان شکستگی در استخوان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: درصورتی که استخوانی شکسته شود برای ترمیم آن در محل شکستگی معمولا با اشکالاتی مواجه هستیم که این دستگاه قادر است با دقت یک‌صدم میلی‌متر استخوان را در محل شکستگی به یکدیگر جوش دهد.احمدی‌نژاد با اشاره به‌دستاوردهای پارک علم و فناوری پردیس یادآور شد: در این پارک 140عضو و 80شرکت دانش‌بنیان مستقر شدند.

طرح‌های کلان رونمایی شده

از جمله طرح‌های کلان رونمایی شده در حوزه تجهیزات پزشکی می‌توان به دستگاه سانتریفیوژ توبولار، دستگاه مانیتور علائم حیاتی با قابلیت پلی‌سومنوگرافی، دستگاه الکتروکوتر با قابلیت آرگو‌پلاسما، دستگاه لیزر با کاربرد دندانپزشکی، دستگاه لیزر هولمیوم، دستگاه KTP، دستگاه لیزر LLLT، دستگاه لیزر CO و دستگاه تیلور اشاره کرد که افتتاح شدند. همچنین علاوه بر این از 12ماده مؤثره داروهای وارداتی نیز به‌عنوان طرح کلان ملی رونمایی شد.

این داروها به شرح زیر است:

- CAPECITABINE ماده مؤثره داروی درمان سرطان کولورکتال متاستاتیک و درمان سرطان سینه
- GEMCITABINE درمان سرطان ریه، تومور پانکراس، مثانه و سرطان سینه و گاهی در درمان سرطان مری و لنفوم به‌کار می‌رود
- CYTARABINE درمان لوسمی حاد و درمان ترکیبی لنفوم غیرهوچکینی در بچه ها
- SUNITINIB
- BORTEZOMIB
- ERLOTINIB درمان سرطان ریه
-VORINOSTATمهارکننده هیستون داستیلاز
دوستاکسل/ درمان سرطان سینه، تخمدان و پروستات
- IMATINIB درمان سرطان خون
IRINOTECAN درمان سرطان کلون
- CETRORELIXدرمان نازایی
وارفارین/ ضد‌انعقاد خون.

کد خبر 223140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز