سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد از عرضه سرنگ‌های غیراستاندارد چینی در کشور خبر داد.

سرنگ آلوده

در حالی که دکتر علیرضا زالی، رئیس‌کل منتخب شورای نظام‌پزشکی ایران گفت: تا‌کنون گزارشی در مورد سرنگ‌های آلوده به واحد‌های نظارت سازمان نظام پزشکی ارائه نشده است. وی با اعلام این خبر به همشهری گفت: مواردی از این دست هنوز به‌صورت مستند به سازمان نظام‌پزشکی ارائه نشده است.

دکتر زالی گفت: هنوز گزارشی به ما داده نشده است ولی برای اطمینان‌خاطر می‌توانید از معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی پیگیری کنید؛ اگر شکایتی وجود داشته باشد در ۲ واحد بازرسی و انتظامی سازمان پرونده تشکیل خواهد شد که تا‌کنون چنین نشده است. اخبار مستندی به این ۲ واحد سازمان نظام‌پزشکی ارجاع داده نشده است. اگر شکایتی در زمینه فرایند تشخیص و درمان وجود داشته باشد به این ۲ بخش ارائه می‌شود. مدتی است که شایعه مصرف سرنگ‌های آلوده در مراکز درمانی مطرح شده است.

خبر سرنگ‌های آلوده در هفته‌های اخیر بین تأیید و تکذیب در رفت و آمد است. گفته‌های عضو منتخب شورای نظام‌پزشکی ایران در حالی است که عضو کنونی سازمان نظام‌پزشکی اعلام کرده سرنگ‌های آلوده در کشور وجود دارد. به گزارش ایسنا ایرج خسرونیا گفت: چون کسی از مصرف سرنگ‌های آلوده شکایت نکرده بنابراین هیچ سازمان، نهاد و ارگانی هم مسئله را دنبال نکرده است. وجود این واکسن‌ها و آمپول‌های چینی در کشور صحت دارد و مواردی که بر اثر این تزریق‌ها دچار مشکل شده‌اند را داریم اما این افراد باید به پزشک‌ قانونی مراجعه کنند تا آن پزشک‌ قانونی در مورد آنها تشکیل پرونده دهد و اگر امروز شاهد آن هستیم که پزشکی‌ قانونی در این مورد اعلام می‌کند که در هیچ موردی درباره آمپول‌های چینی پرونده‌ای ندارد به‌خاطر این است که افرادی که بر اثر تزریق این آمپول‌های چینی متضرر شده‌اند شکایت نکرده‌اند.

ارجاع وی به پزشکی قانونی در حالی است که روابط عمومی پزشکی قانونی اعلام کرده است هیچ مورد ارجاعی دال بر شکایت به‌علت مسمومیت یا مرگ به‌علت استفاده از سرنگ در سازمان پزشکی قانونی ثبت نشده است.وزارت بهداشت نیز آلودگی سرنگ‌های خارجی را رد کرد. دکتر حسین کیوانی، مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: ورود سرنگ‌های آلوده چینی به کشور کذب محض است و مدعیان آلودگی سرنگ‌ها نمونه ارائه کنند.

واردات این سرنگ‌ها مربوط به سال۹۱ بوده و در سال۹۲ هیچ‌گونه مجوزی تاکنون برای واردات سرنگ به کسی و جایی داده نشده است. حال ممکن است این سرنگ‌هایی که امسال از گمرک ترخیص شده‌اند همان سرنگ‌های وارداتی در سال۹۱ باشند، آنچه برخلاف اظهارات برخی از افراد و رسانه‌ها مبنی بر ورود این سرنگ‌ها در ۳ ماه نخست امسال قطعی است این است که در سال۹۲ هنوز به هیچ‌کس اجازه واردات سرنگ به کشور داده نشده است. ضمن آنکه بخش زیادی از سرنگ‌های وارداتی سرنگ‌های انسولین هستند که در داخل تولید نمی‌شوند. در کل در سال۹۱ بالغ بر ۵میلیون دلار سرنگ انسولین و ۲میلیون دلار بقیه سرنگ‌ها از چین وارد کشور شده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی ادامه داد: این سرنگ‌ها کاملا استاندارد تولید شده‌اند. اصولا تولید سرنگ در جهان استانداردهای اجباری و بین‌المللی خاص خود را دارد که هیچ کشوری نمی‌تواند از آن تخطی کند.وی افزود: علاوه بر این استاندارد این نوع سرنگ‌ها توسط آزمایشگاه‌های مؤسسه استاندارد کشور در گمرک مورد تأیید قرار گرفته است.

اینکه ادعا شده است ۲۰هزار بیمار تالاسمی و هموفیلی از این سرنگ‌ها آلوده شده‌اند نیز کاملا غیرعلمی و بی‌پایه و اساس است. ممنوعیت واردات سرنگ به کشور به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته است زیرا تولیدات آنها کفاف نیاز کشور را می‌دهد. وی گفت:‌ تمام سرنگ‌های چینی طبق استاندارد ملی مؤسسه استاندارد و با تأییدیه این مؤسسه وارد کشور شده و تاکنون هیچ آلودگی‌ای دیده نشده است، کسانی که ادعای آلودگی دارند باید آن را اثبات کنند. وزارت بهداشت فعلاً این ادعا را رد نمی‌کند اما نتایج بررسی مجدد این سرنگ‌ها شنبه اعلام می‌شود.

کد خبر 226152
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز