همشهری آنلاین: معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه با اشاره به تحولات اخیر مصر گفت: تحولات مصر در نهایت به نفع جوانانی رقم می‌خورد که بنیانگذار انقلاب آن کشور بودند.

سردار رمضان شریف، با بیان اینکه "جوانانی که انقلاب را در مصر آغاز کردند و مبداء بیداری اسلامی بودند در ادامه انقلاب اجازه حضور در صحنه سیاسی مصر را پیدا نکردند"، به ایسنا گفت: این جوانان که از الگوی انقلاب اسلامی استفاده کرده بودند، چند خواسته داشتند. آنها با آمریکا و اسرائیل مخالف بوده و احساس می‌کردند که توسط اسرائیل تحقیر شده‌اند، بنابراین به دنبال بازیابی هویت خود بودند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آنها تمامی مشکلات مصر را ناشی از حکومت 30 ساله مصر که تحت حمایت آمریکا و اسرائیل بود می‌دانستند، خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب مصر اخوان‌المسلمین با وجود اینکه سابقه طولانی مبارزه داشت اما در باورش نمی‌گنجید که جوانان مصر بتوانند یک رژیم تا بن دندان‌ مسلح را سرنگون کند.

شریف همچنین با بیان اینکه "آمریکایی‌ها مخالف دخالت ارتش مصر را از درگیری داخلی در این کشور بود"، گفت: در طول انقلاب مصر شاهد بودیم که عمده درگیری‌ها را پلیس مصر انجام می‌داد. آمریکا ارتش مصر را برای بازگشت دوباره به صحنه سیاسی کشور دست نخورده باقی گذاشت در مقابل اخوان‌المسلمین نیز دچار اشتباه شد و مطالبات و شعارهای جوانان مصری را به درستی اجرا نکرد.

معاون تبلیغات سپاه همچنین اظهار کرد: شخصاً معتقدم اخوان‌المسلمین با اقداماتی مانند حمایت نکردن از جریان مقاومت در منطقه و نحوه تعامل خود با اسرائیل، نتوانست جواب مناسبی به افکار عمومی مصر بدهد.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود افزود: انقلاب مصر علاوه بر اینکه خاستگاه اسلامی داشت، یک مطالبه اقتصادی هم داشت. مصر کشوری است که پتانسیل قابل توجهی دارد اما حاکمیت 30 ساله وابسته به آمریکا نتوانست مطالبات مردم را برآورده کند و مطالبه اقتصادی یکی از انگیزه‌های انقلاب مصر شد. با این حال اخوان‌المسلمین در این بخش نتوانست کار عمده‌ای انجام دهد.

شریف با اشاره به درگیری سلفی‌ها و تندروهای مصر با مسیحیان و شیعیان مصر اظهار کرد: به نظر می‌آمد در این اواخر تندروها در مصر حاکم شده‌اند.

وی با بیان اینکه "دست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را در پشت این قضایا می‌توان دید"، خاطرنشان کرد: برخورد بد اخوان‌المسلمین با حکومت سوریه و محور مقاومت و اشتباه گرفتن دوست و دشمن در سوریه، یکی دیگر از عوامل نارضایتی عمومی از این دولت بود.

سردار شریف در پایان گفت: اظهارات من کاملا جنبه شخصی دارد و به مجموعه سپاه پاسداران مرتبط نیست.

کد خبر 222185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز