همشهری آنلاین: نخستین شبیه‌ساز کاملا متحرک هواپیمای ایران 140 که مجموعه ای است از فناوری‌های هوایی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، افتتاح و به بهره‌برداری رسید

  با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نخستین شبیه‌ساز کاملا متحرک ایران 140 که مجموعه ای از فناوری‌های هوایی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سپاه نیوز، سردار وحیدی در تشریح این دستاورد مهم در حوزه صنعت هوایی گفت: از آنجا که الزامات پرواز هواپیمای ایران 140 در خطوط تجاری، آموزش خلبانان این هواپیما با شبیه‌ساز است، متخصصان مجرب، زبده و کارآمد شرکت صنایع هواپیماسازی ایران «هسا» وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با تلاش بی‌وقفه و به رغم تحریم‌های بین‌المللی اقدام به طراحی و ساخت این سامانه پیچیده کردند.

وی افزود: دانش و فناوری طراحی و ساخت این شبیه‌ساز کاملاً بومی بوده و تمامی الزامات و استانداردهای بین‌المللی در ساخت آن رعایت شده است و مفتخریم اعلام کنیم که تنها طراح وسازنده شبیه‌سازهای پروازی کامل متحرک با فناوری بومی در منطقه خاورمیانه و جزء چند کشور محدود، صاحب این فناوری در دنیا هستیم.

سردار وحیدی با بیان اینکه این شبیه‌ساز دارای سیستم حرکتی کامل 6 درجه آزادی، سیستم تصویری گسترده و کابین واقعی است، گفت: شبیه‌سازی تمامی سیستم‌های هواپیما و شرایط پروازی و آموزش خلبانان در مواجه با شرایط اضطراری و بحرانی از ویژگی‌ این شبیه‌ساز به شمار می‌رود.

وزیر دفاع گفت: شبیه‌ساز مذکور، نخستین شبیه‌ساز استاندارد در نوع خود است که گواهینامه کیفیت و بهره‌برداری از سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده است.

وی امکان آموزش مراحل قبل، حین و بعد از پرواز در کلیه شرایط آب و هوایی و ساعات شبانه‌روز، دارای کنسول استاد پیشرفته با قابلیت کنترل کامل شبیه‌ساز، با امکان ترسیم مسیر پرواز و قراردادن هواپیما در هر فاصله از باند در فاز فرود، استفاده از سیستم‌ها و نمایشگرهای واقعی هواپیما و امکان ارزیابی، تست و گزارش‌گیری شبیه‌ساز بصورت کاملاً خودکار را از دیگر ویژگی‌ این سامانه ذکر کرد.

وزیر دفاع گفت: از نظر تجاری در حال حاضر هر ساعت پرواز با سامانه شبیه ساز در اروپا 1400 یورو و در برخی کشورها حداقل 550 دلار می‌باشد که با طراحی و ساخت این سامانه علاوه بر صرفه‌جویی قابل ملاحظه ارزی، درآمد و سودآوری نیز دارد.

سردار وحیدی با اشاره به راهبردهای وزارت دفاع در صنعت هوایی، مشارکت تیمی و برون‌سپاری را از دیگر ویژگی‌های ساخت این سامانه برشمرد و از همه مراکز و دستگاه‌هایی که در طراحی و ساخت این پروژه وزارت دفاع را یاری کرده‌اند تشکر و قدردانی کرد.

وزیر دفاع از دفتر طراحی شبیه‌ساز شرکت هسا بعنوان قطب طراحی شبیه‌ساز هواگردها در کشور یادکرد و گفت: این دفتر طراحی با سابقه طولانی در حوزه شبیه سازها و بهره‌برداری از تجارب پیش‌کسوتان، مشاورین و متخصصان، شبکه‌ای قوی از همکاران را در این حوزه ایجاد کرده است که قادرند انواع شبیه‌سازها را با تکیه با نبوغ ذاتی ، دانش و فناوری بومی طراحی و تولید کنند.

وی در ادامه با اشاره به واقعه تلخ 7 تیر و شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یاران با وفای امام و انقلاب اسلامی و واقعه دردناک 12 تیرو هدف قرارگرفتن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران توسط ناو آمریکایی و شهادت مظلومانه انسان های بیگناه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این دو واقعه تسریح کرد:با الهام از خون این شهیدان مظلوم و به برکت عظمت و ایثار آنان است که امروز شاهد حماسه های بزرگ و پیروزی های درخشان در عرصه های سیاسی،علمی، صنعتی، دفاعی و ورزشی هستیم.

وزیر دفاع در پایان با تبریک این دستاورد گرانسنگ به ملت شریف ایران، از دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع که سهم بسزایی در توسعه صنعت هوایی کشور ایفاء کرده و می‌کنند تشکر و قدردانی کرد.

 

کد خبر 221192
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز