گروه بورس: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد روند صعودی بورس ادامه دارد و کارشناسان نیز بر این باورند که رشد بورس تا سقف 400هزار میلیارد تومان محتمل است، در چنین شرایطی مسئولان بورس نگرانی خود را از این رشد شتابان به وضوح اعلام کردند.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود رشد‌های انفجاری شاخص بورس در 3هفته گذشته، کارشناسان معتقدند روند رو به رشد بازار سهام همچنان ادامه خواهد داشت و تازه‌ترین نظر‌سنجی‌ها بیانگر آن است که 81درصد فعالان بازار معتقدند روند صعودی بورس تهران دست‌کم تا سه‌ماه آینده ادامه خواهد داشت. دیروز هم شاخص بورس تهران 3درصد صعود کرد و این موضوع موجب نگرانی مسئولان بورس شد؛ به‌طوری که مسئولان بورس سهامداران را به واقع‌بینی بیشتر دعوت کردند.

آمار‌ها نشان می‌دهد، ارزش کل بورس تهران در زمانی که استارت افزایش قیمت دلار در یک سال پیش زده شد معادل 120میلیارد دلار بود اما حالا با وجود رشد قیمت سهام در بورس تهران ارزش کل بازار سهام در حال حاضر نزدیک به 95میلیارد دلار است(به‌دلیل کاهش ارزش پول ملی).

این اطلاعات نشان می‌دهد، درصورتی که ارزش کل بورس تهران به 400هزار میلیارد تومان برسد با احتساب هر دلار 3300تومان(حدود قیمت امروز) ارزش کل بورس تهران به دوران یک سال پیش خود بازگشته، در حالی که در آن زمان سهام شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس که بیش از 25هزار میلیارد تومان ارزش دارد، در بورس تهران عرضه نشده بود. به این ترتیب اگر ارزش کل بورس تهران در روز‌های آینده به 400هزار میلیارد تومان برسد این رقم با احتساب هر دلار 3300تومان معادل 120میلیارد دلار یک سال گذشته خواهد بود. با این استدلال کارشناسان معتقدند روند صعودی بورس ادامه خواهد یافت چرا که بورس تهران هم همگام با افزایش قیمت‌ها در بازار‌های دیگر در حال رشد است و قیمت سهام در بورس در حال تطبیق خود با قیمت‌ها در دیگر بازار‌هاست. در عین حال کارشناسان بر این باورند که ارزش واقعی بورس با دلار سنجیده می‌شود.

آخرین نظر‌سنجی‌ها

در چنین شرایطی آخرین نظر‌سنجی‌ها که از سوی یک شرکت کارگزاری انجام شده نشان می‌دهد: 81درصد کارگزاران بورس معتقدند که روند روبه‌رشد بورس دست‌کم تا 3‌ماه آینده ادامه خواهد داشت. 89درصد از پاسخ‌دهندگان هم تأکید کرده‌اند که این روند تا یک هفته آینده سیرصعودی خواهد داشت.

روند صعودی ادامه دارد

در همین رابطه فردین آقابزرگی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش آیا امکان رشد ارزش بازار سهام تا سقف 400هزار میلیارد تومان وجود دارد؟ گفت: بله، این موضوع دور از دسترس نیست؛ چرا که میزان قیمت سهام شرکت‌ها همزمان با افزایش قیمت‌ها در دیگر بازار‌ها و همچنین رشد قیمت دلار افزایش یافته و این موضوع موجب افزایش درآمد شرکت‌ها شده است. وی توضیح داد: هرچند حاشیه سود شرکت‌ها یکسان است اما افزایش درآمد شرکت‌ها اثرش را روی قیمت سهام نشان می‌دهد. وی تأکید کرد: علاوه بر همه این موارد باید درنظر گرفت که اکنون اطمینان بازار سهام نسبت به عملکرد دولت جدید افزایش یافته و سهامداران با اعتماد بیشتری اقدام به خرید سهام می‌کنند.

نگرانی از افزایش انتظارات روانی

معاون بازار شرکت بورس هم از سهامداران خواست با دقت بیشتری نسبت به خرید سهم شرکت‌ها اقدام کنند. علی صحرایی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه سهامداران باید در جریان خرید از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاوره بگیرند، گفت: در حال حاضر مخاطبان و بازیگران عادی بیشتری وارد بازار سهام شده‌اند. او افزود: انتظارات روانی زیادی در روزهای اخیر در رابطه با آینده ایجاد‌شده و به همین دلیل شاهد رشد بازار بوده‌ایم.

معاون بورس افزود: قول‌های رئیس‌جمهور منتخب مبنی بر کاهش تنش‌های بین‌المللی موجب شده تا بازار سهام با حرکت جهشی روند کاری خود را دنبال کند. همین وعده‌ها موجب شد تا اکثر شرکت‌های دارای محصولات صادراتی تحت‌تأثیر همین امر با تقاضای خرید مواجه شود. او ادامه داد: بازیگران عادی بازار سهام نباید تک سهم خرید کنند و در همین راستاپول‌های مازاد خود را برای اینکه در آینده متضرر نشوند، وارد بازار سهام کنند؛ به‌عبارتی دیگر به‌صورت متنوع خرید کنند و از شایعات همیشگی بازار نیز تبعیت نکنند.

کد خبر 222046
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز