گروه بورس: مجموع ارزش بازار سهام ایران شامل بورس اوراق بهادار و فرابورس از مرز 300هزارمیلیاردتومان گذشت.

بورس

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مجموع ارزش بورس و فرابورس را 302هزارمیلیاردتومان اعلام کرد و افزود: ارزش بورس اوراق بهادار در طول روزهای سپری شده از سال 92تاکنون از رقم 170هزارمیلیاردتومان به 250هزارمیلیاردتومان رسیده که 80هزارمیلیاردتومان معادل 46درصد افزایش داشته است.

ارزش بازار فرابورس هم در ابتدای سال 49هزارمیلیاردتومان بود که با 27درصد رشد به 52هزارمیلیاردتومان رسیده است. او تأکید کرد: نسبت ارزش بازار سرمایه به تولید ناخالص داخلی به رقم 50 درصد رسیده است، این نسبت 5سال قبل 16درصد بود. این ارقام از نقش مؤثر بورس در تولید ناخالص داخلی حکایت دارند.

نقدشوندگی بازارسهام

رئیس سازمان بورس درباره معیار نقدشوندگی بازار سرمایه گفت: از ابتدای سال به‌طور میانگین روزانه بیش از 400میلیارد تومان ارزش معاملات بورس تهران بوده که کل ارزش معاملات در 4بورس از ابتدای سال تا الان به حدود 50هزارمیلیاردتومان رسیده است. او توضیح داد: در کل سال91 حجم معاملات بورس‌ها 110هزارمیلیاردتومان بوده که در بهار امسال، این رقم به 50هزارمیلیاردتومان رسیده است.

بازده 38درصدی

علی صالح‌آبادی، درباره‌ حبابی بودن یا نبودن قیمت‌ها در بورس گفت: سودآوری بنگاه‌ها در سال91 افزایش داشته و شرکت‌های بورس برای سال92 نیز سود 37هزارمیلیاردتومانی و شرکت‌های فرابورس سود 8هزارمیلیاردتومانی را پیش‌بینی کرده‌اند بنابراین بازار حبابی نیست. رئیس سازمان بورس با اشاره به رشد بورس از ابتدای سال گفت: شاخص امسال از 38هزار و 41واحد شروع شد و هم‌اکنون به 52هزار و 735واحد رسیده است. رشد 14هزار واحدی شاخص کل منجر به 38درصد بازده بورس از ابتدای سال تا‌کنون شده است.

اوضاع فرابورس و بورس کالا

سخنگوی سازمان بورس ارزش معاملات فرابورس را 7هزارو200میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم سال قبل یکهزار و 700میلیارد تومان بوده که افزایش 309درصدی را تجربه کرده است. صالح‌آبادی با اشاره به آمار معاملات بورس کالا گفت: از ابتدای سال تا‌کنون در گروه‌های مختلف کالایی و همچنین در بازار آتی سکه حجم معاملات نسبت به دوره مشابه قبل با افزایش 100درصدی به 17هزارمیلیاردتومان رسیده است.

سهامداران حقیقی فعال‌تر بودند

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در سایه حجم بالای معاملات حضور سرمایه‌گذاران خرد هم جالب توجه است، اعلام کرد: بدون احتساب معاملات عمده از ابتدای سال تا‌کنون اشخاص حقیقی 57درصد معاملات را انجام دادند که این از نقش پررنگ و حضور فعال اشخاص حقیقی در بازار سرمایه حکایت دارد.

او با اشاره به اینکه از 2سال پیش به این سو به‌طور متوسط 50درصد معاملات متعلق به اشخاص حقیقی بوده است، گفت: در سال84 مجموع سهامداران و صاحبان کدهای معاملاتی 3میلیون‌و200هزار نفر بودند که این تعداد در سال‌جاری به 6.5میلیون نفر رسیده است.

کد خبر 221795
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز