یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

در حالی که بیماری ایدز جان 65 میلیون نفر را تهدید می‌کند ، رییس دفتر ایدز سازمان ملل می‌گوید هیچ نشانه ای از کاهش اپیدمی ایدز مشاهده نشده است.

به گزارش گروه اجتماعی روزنامه همشهری پیتر پایت، رییس دفتر ایدز سازمان ملل (UNAIDS)، خاطرنشان کرد هیچ نشانه ای از کاهش قابل توجه اپیدمی ایدز تا کنون مشاهده نشده است به طوری که احتمال گسترش آن به هر گوشه ای از دنیا وجود دارد.

وی با ارایه گزارش اعلام کرددر حال حاضر پس از گذشت 25 سال، بیماری ایدز میلیون ها تن را کشته و با حدود 65 میلیون بیمار آلوده به ویروس ایدز، جان میلیون ها تن دیگر را نیز تهدید می کند.
با وجود این آمار هشدار دهنده، برنامه مشترک ایدز سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد که پاسخ جهانی در هیچ یک از نقاط دنیا مناسب نبوده است.

در این گزارشی آمده است که 5 سال پس از جلسه ویژه سازمان ملل و تعهد آن برای به نیمه رساندن خطر شیوع این بیماری، تنها چندین کشور به اهداف این جلسه دست  یافتند.

هند در حال حاضر بیشترین تعداد مبتلایان به ایدز را دارد که از آفریقای جنوبی جلو زده است.
به رغم وجود این آمار ناراحت کننده در این گزارش آمده است که جهان در حال حاضر آمادگی بهتری برای مقابله با این اپیدمی را دارد.

راهکارهای پیشگیری آشکار به اجرا گذاشته شده اند، بودجه و داروهای بیشتری برای درمان در دسترس است و این تلاش ها هم اکنون تقریبا به حدی رسیده که تمام مبتلایان بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

در عین حال مقامات این سازمان تاکید کردند که برنامه های آموزشی و جلوگیری باید برای گرو ه هایی که بیشتر در معرض خطر هستند سریعتر قابل دسترسی باشند.

سازمان ملل اعلام کرد که تا سال2010 سالانه 23 میلیارد دلار برای مبارزه با بیماری ایدز مورد نیاز است. مقامات این سازمان در بیانیه ای اعلام کردند که واژه ها و عبارات جدیدی باید برای اعلام مبارزه با این بیماری استفاده شود که قوی تر و کارآمدتر از اظهارات گذشته باشد و در امر مقابله با این بیماری موثرتر واقع شود.

استفاده صحیح تر و بهداشتی تر از وسایل پیشگیری از بارداری، فراهم آوردن امکان دسترسی جهانی به دارو و درمان و نیز استفاده از سوزن های تمیز و بهداشتی همگی از موضوعات بحث برانگیز در بیانیه امسال مجمع عمومی جهانی بهداشت درباره بیماری ایدز بوده اند.

کد خبر 222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز