یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

محیط‌ زیست> یکی از وی‍ژگی‎های نوجوانان علاقه‏‌مند به محیط‏‌ زیست این است که به اطرافشان توجه می‌کنند. می‏‌خواهد موضوع یک اتفاق ناگوار در طبیعت باشد یا کشفی جدید یا حتی دیدن یک کرم عجیب!

رژه‌ى کرم‌هاى عجیب

کتایون خوش‏‌رقم که چند وقتی است در ایران زندگی نمی‌کند، بعد از دیدن کرم عجیبی ‌تصمیم گرفت درباره‏‌اش تحقیق کند. شرح این پژوهش را بخوانید:

وقتی عکس این کرم زیبا را نشان معلمم دادم،‌ اولین چیزی که از من پرسید این بود: «بهش که دست نزدی؟!»

کرم Thaumetopoea Pityocampa گونه‏‌ای از کرم-پروانه‏‌های شفیره‏‌ساز است که آفت درخت کاج است. نام اختصاری‌اش P.P.M است، مخفف Pine Processionary Moth. این کرم‏‌ها دسته‏‌جمعی و پشت سر هم رژه می‏‌روند که به این کار رژه‏‌ی بینی به دم گفته می‌شود. کرک‌ها و موهای این کرم پروتئینی به نام Thaumetopoein دارد که سوزاننده و التهاب‏‌آور است و در صورت تماس با پوست انسان و حیوانات، آن‏‌ها را دچار ‌آسم و تنگی نفس می‏‌کند. این کرم‏‌ها اوایل زمستان، لانه‏‌هایی به رنگ سفید ابریشمی و به شکل یک توپ کشیده روی درخت می‏‌سازند و فصل سرما را در آن می‏‌گذرانند. شب‏‌ها از این لانه بیرون می‌آیند و از درخت کاج تغذیه می‌کنند. تماس با این لانه و بقایای کاجی که کرم از آن‏‌ها تغذیه کرده هم می‌تواند سبب بروز التهاب پوستی شود.

در اواخر زمستان و اوایل بهار، مراسم رژه‌ی این کرم‌ها شروع می‌شود. معمولاً یک کرم ماده در رأس رژه قرار می‌گیرد و جست‌وجو برای یافتن مکانی مناسب برای شفیره‌سازی آغاز می‌شود. گاهی تا 300 کرم در این راهپیمایی دیده می‌شوند.

اگر شرایط محیطی مساعد نباشد، این آفت درخت کاج می‌تواند چند سال در مرحله‌ی شفیره باقی بماند. در آن صورت وقتی شرایط مساعد شد‌، چندین نسل از پروانه‌ها هم‌زمان از شفیره‌ها خارج می‌شوند و به درخت خسارت می‌زنند. پروانه‌های بالغ فقط یک روز تابستانی زندگی می‌کنند و پس از تخم‌گذاری روی درختان کاج می‌میرند.

کتایون خوش رقم، 16 ساله

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 705

کد خبر 221962
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز