همشهری آنلاین: نایب رئیس مجلس نظرش درباره شروط پارلمان برای معرفی کابینه را اعلام کرد و از موکول شدن دیدار رسمی وکلای ملت با رئیس‌جمهور منتخب به بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف خبر داد.

فارس نوشت: محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران و نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی در زمینه نحوه رأی اعتماد به کابینه و نیز شروط مجلس برای معرفی و پیشنهاد یک وزیر، اظهار داشت: این طرح هنوز در مرحله مقدماتی است و نمایندگان همچنان درحال بررسی آن هستند.

وی افزود: فکر نمی‌کنم مجلس بخواهد برای وضعیت فعلی معرفی کابینه، محدودیتی ایجاد کند، البته یکسری توصیه‌ها وجود دارد که وزرای پیشنهادی مدارک، اسناد و مستندات سوابق اجرایی و تحصیلی خود را به طور دقیق به مجلس ارائه دهند اما شرط و شروط معرفی وزرا در ذهن برخی نمایندگان است و تا زمانی که در صحن علنی مطرح شود، هنوز خیلی بحث وجود دارد.

نایب رئیس دوم مجلس در ادامه یادآور شد: اگر هم محدودیتی در معرفی کابینه در مجلس به تصویب برسد، احتمالاً در این حد خواهد بود که اطلاعاتی که در مورد وزرا به مجلس ارائه می‌شود، انشاءالله دقیق باشد.

وی تصریح کرد: بعید می‌دانم ایجاد محدودیت در نوع مدرک تحصیلی وزرای پیشنهادی یا دارا بودن سابقه اجرایی در وزارتخانه مربوطه، در صحن علنی مجلس رأی بیاورد و به تصویب برسد یا نظر نهایی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی این چنین باشد.

باهنر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دیدار رسمی نمایندگان مجلس با رئیس‌جمهور منتخب چه زمانی انجام خواهد شد؟ توضیح داد: هم‌اکنون دیدارهای پراکنده و متفرقه‌ای بین نمایندگان مجلس با آقای روحانی انجام می‌شود اما دیدار رسمی وکلای ملت با رئیس‌جمهور منتخب قبل از مراسم تنفیذ و تحلیف انجام نخواهد شد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در حال حاضر دید و بازدیدهایی در قالب کمیسیون‌های تخصصی یا مجامع استانی یا به صورت انفرادی بین نمایندگان ملت با رئیس‌جمهور منتخب برای تبریک و رایزنی انجام می‌شود اما دیدار رسمی مجلس با دولت جدید به بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف موکول خواهد شد.

غلامرضا کاتب نایب رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس روز گذشته به فارس گفته بود: طبق مصوبه کمیسیون متبوعش و در صورتی که در صحن علنی هم تأیید شود، «دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا معادل آن» و «دارا بودن حداقل 10 سال سابقه تجربی مرتبط با وزارتخانه مربوطه» شروط مجلس برای معرفی وزرای کابینه خواهد بود.

کد خبر 221927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز