همشهری‌آنلاین: هر چند انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت یازدهم منجر به سقوط قیمت جهانی طلای سیاه شد اما با موج جدید تغییر و تحولات سیاسی در مصر بهای جهانی نفت از جمله نفت ایران افزایش یافت و در این بین هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران حدود 101 دلار به مشتریان آفریقایی و آسیایی عرضه شده است.

نفت

به گزارش مهر، پس از هفته‌ها کاهش قیمت جهانی نفت خام در بازارهای جهانی، درگیری و موج جدید تغییر و تحولات سیاسی در مصر، قیمت جهانی طلای سیاه را در چهار گوشه جهان افزایش داد.

در دو هفته گذشته و تا پیش از تشدید ناآرامی‌ها در مصر و برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه، بهای اکثر نفت خام‌های پرطرفدار جهان همچون برنت دریای شمال، سبد نفتی اوپک، وست تگزاس آمریکا و نفت دبی روندی نزولی داشت و تا مرز یکصد دلار به ازای هر بشکه هم کاهش یافت.

این در حالی است که انتخاب دکتر حسن روحانی به رئیس جمهوری منتخب ایران و احتمال بهبود روابط ایران با همسایگان عرب و کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، بهای جهانی طلای سیاه را در هفته اول تابستان کاهش داده بود.

با این وجود تغییر و تحولات جدید سیاسی مصر منجر به افزایش 7 تا 8 دلاری بهای هر بشکه طلای سیاه در بازارهای جهانی شده است به طوری که با گسترده شدن اعتراضات مردمی در مصر، بازار معاملات نفت در نیویورک و لندن شاهد سونامی جدید افزایش قیمت نفت خام شد.

از این رو در آخرین معاملات انجام گرفته در بازارهای جهانی نفت، بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت، برای تحویل در ماه آگوست، در بورس نیویورک و پس از تجربه افزایش قیمتی معادل 6 دلار و چهار سنت به مرز 105 دلار به ازای هر بشکه رسید.

این در حالی است که قیمت نفت خام برنت دریای شمال در چند هفته گذشته به محدوده 102 دلار، سبد نفتی اوپک و نفت دوبی به محدوده حدود 100 دلار و نفت وست تگزاس آمریکا به محدوده 95 دلار سقوط کرده بود.

علاوه بر تغییر و تحولات سیاسی مصر، ادامه نا آرامی‌های ترکیه و اعتصابات کارگری، ادامه جنگ داخلی در سوریه، رشد اقتصادی آمریکا، کاهش تولید نفت در حوزه‌های " اکوفیسک و اوسبرگ" در دریای شمال به دلیل آتش سوزی، افزایش واردات نفت کره جنوبی، تعطیلی سه خط لوله در منطقه آلبرتای کانادا به علت سیل هم در رشد قیمت نفت تاثیر گذار بوده است.

در این بین از ابتدای ماه ژوئیه سال 2013 میلادی تاکنون، متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سبک ایران حدود 101 دلار و 6 سنت و قیمت هر بشکه طلای سیاه سنگین صادراتی ایران حدود 98 دلار و 89 سنت به مشتریان آسیایی و آفریقایی عرضه شده است.

کد خبر 221817
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز